PMD
Aktiv medlem
Canon Data Verification Kit DVK-E2 finns kanske fortfarande, men jag vet inte vilka moderna kameror som stöder det (om någon).Precis. Det jag menade med ”borde” var en önskan om en teknik som åtminstone idag inte är allmän.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Canon Data Verification Kit DVK-E2 finns kanske fortfarande, men jag vet inte vilka moderna kameror som stöder det (om någon).Precis. Det jag menade med ”borde” var en önskan om en teknik som åtminstone idag inte är allmän.
Den försvann i tysthet efter att man knäckt Canons signering.Canon Data Verification Kit DVK-E2 finns kanske fortfarande, men jag vet inte vilka moderna kameror som stöder det (om någon).
Har du råkar ut för att någon olovligen har publicerat en bild som du har upphovsrätt till?och allt det där känner jag redan till och det var inte poängen med diskussionen. Poängen är att jag tycker Fotosidan gör det för enkelt och ger inte grundläggande kopieringsskydd men andra tycker annorlunda. Ett svar från Fotosidan skulle vara bra men just nu är jag inte nöjd med deras lösning när man samtidigt inte kan sätta vattenstämpel på bidrag till "tävlingar" eller ladda upp lågupplösta bilder mindre än 3000x2000. De skulle åtminstone kunna göra så att bara medlemmar kunde se bilderna.
Lite märkliga resonemang här från flera. Det är som att säga att det är helt meningslöst att låsa sin cykel eller låsa och larma sin bil för de som verkligen vill sno dem kan ändå göra det.
Ja, det har jag och känner flera andra fall, inte minst fotografer här som drabbats och skrivit i forumet. Jag har lättare att acceptera om Fotosidan säger att de saknar tekniska och ekonomiska resurser än att man tror risken är liten och det inte finns anledning.Har du råkar ut för att någon olovligen har publicerat en bild som du har upphovsrätt till?
Jag tror att risken är ganska liten att det händer med bilder som är publicerade på Fotosidan (vilket förstås inte innebär att jag tror att det aldrig kan hända).
Jag ser ingen större anledning för Fotosidan att försvåra laglig kopiering ännu mer.
Ja, det har jag och känner flera andra fall, inte minst fotografer här som drabbats och skrivit i forumet. Jag har lättare att acceptera om Fotosidan säger att de saknar tekniska och ekonomiska resurser än att man tror risken är liten och det inte finns anledning.
Absolut inte.
Har själv givetvis lås på bilen, larm, GPS-spårning, kameraövervakning (både med fem av bilens inbyggda kameror, och med flera externa övervakningskameror riktade mot våra parkeringsplatser) och extra PIN-kod för att kunna lägga i växel och köra iväg med bilen.
Jämförelsen var mer i stil med att sätta en tejp på bildörren och tro att det är ett bra lås.
Ungefär lika meningslöst och effektivt är det att försöka "försvåra" nerladdning - som redan är en teknisk del av själva webb-infrastrukturen och hur standarden fungerar.
Det går alltså inte att förhindra på det sättet som TS (och tydligen du) tror.
De tre effektiva sätten att undvika/försvåra bildstöld som går att använda i verkligheten och som har någon praktisk verkan/skydd, har jag redan nämnt i tidigare inlägg.
Jag är 100% för ärlighet och att skydda IP, men samtidigt så är det dumt att ge andra verkningslösa råd som inte skyddar något i verkligheten mot stöld. Det är en stor björntjänst att invagga folk i falsk säkerhet.
[ snip på den uttjatade diskussionen om cyklar - tror inte du kommer att förstå poängen om du inte redan gjort det nu ]
Jag har också sagt att jag redan använder de effektiva sätt du nämner än en gång, dvs. vattenstämpel och låg upplösning men att Fotosidan inte tillåter det.
Då borde de åtminstone försvåra på andra sätt som Flickr t.ex. Där kan man bestämma vilka upplösningar som ska visas och man kan stänga av nedladdning. Visst, det går fortfarande att ta skärmbilder eller komma åt bilderna via andra indexeringssidor vilket är också anledningen till att jag inte har offentliga bilder där men det är åtminstone bättre än ingenting mot otekniska tjuvar.
Var det en bild som du hade publicerat på Fotosidan?Ja, det har jag och känner flera andra fall, inte minst fotografer här som drabbats och skrivit i forumet.
Jag tror som sagt att risken är mycket liten (men inte noll, förstås). Fotosidan får väl svara för sig själv, men jag tror att det kostar mer än det smakar att försöka göra det ännu svårare att förhindra den lagliga kopieringen. Det är ju, av skäl som redan beskrivits i tråden, omöjligt att förhindra den helt.Jag har lättare att acceptera om Fotosidan säger att de saknar tekniska och ekonomiska resurser än att man tror risken är liten och det inte finns anledning.
Vilket inte kommer att hjälpa till 100%. För att visas på en bildskärm måste bilderna till slut avkrytpteras någonstans på vägen till skärmen. Där kan man plocka dem om man är tillräckligt kunnig om datorer.För att förändra det så måste du skapa en ny infrastruktur i form av en helt ny standard för hur man skickar bilder från www-servern till klienterna (tex. med någon slags kryptering av bilderna som skickas).
Principerna är dock inte helt jämförbara. Det är förbjudet att stjäla en cykel, men det är inte olagligt att för eget bruk ladda ner publicerade bilder.Jämförelsen är fortfarande ganska relevant för principen är minst lika viktig som åtgärderna.
Principerna är dock inte helt jämförbara. Det är förbjudet att stjäla en cykel, men det är inte olagligt att för eget bruk ladda ner publicerade bilder.
Om du vill ändra på den senare principen är det politiskt arbete som behövs, och inte tekniska åtgärder på en webserver.
Digital tv, och strömningstjänster, krypterar signalen, och tack vare egen programkod på klientdatorn kan de dekryptera och packa upp signalen.
En form av strömningstjänst för bildvisning vore kanske grejen? Det går ju fint att strömma även en stillbild.
Vilket inte kommer att hjälpa till 100%. För att visas på en bildskärm måste bilderna till slut avkrytpteras någonstans på vägen till skärmen. Där kan man plocka dem om man är tillräckligt kunnig om datorer.
Men visst kan det försvåra, till en jättestor kostnad.
Jag tycker att den analogin haltar lite. Kan man teckna en försäkring mot olovlig publicering någonstans?
På samma ställe som du kan försäkra en olåst cykel, gissar jag.Jag tycker att den analogin haltar lite. Kan man teckna en försäkring mot olovlig publicering någonstans?
På samma ställe som du kan försäkra en olåst cykel, gissar jag.