Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen L-optik till crop

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en 17-40/4L och en EF-S 10-22 och skulle säga att 10-22:an är likvärdig med L-gluggen optiskt, om än inte byggkvalitetsmässigt. Skärpemässigt smiskar i alla fall mitt 10-22 min 17-40.

Mitt EF 17-40 smiskade tveklöst de EF-S 10-22 jag hade och som jag sålde igen. Vid 17mm på f/4så var dom ganska lika, annars så var 17-40 överlägset vid de flesta tillfällen.

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=2

Om jag jämför de allrounder jag försökt ha till mina cropkameror (7D sen -09) så spöar EF-S 15-85 EF 24-105L på varje punkt som jag tycker är viktig. Framförallt skärpemässigt. Höll på att byta system för att 17-85 var så trist. Men så kom 15-85 tack och lov. 24 är som flera redan noterat alldeles för långt för en cropkamera att starta på. Till 24-105's försvar kan man säga att skärpan är fullt godtagbar på en FF med sina större bildpunkter och att omfånget passar FF perfekt, liksom 15-85 gör på en crop.

Fast jag tycker inte det är så märkligt att EF-S inte får bli L, FF är FF och L-objektiv ska passa sådana. Även om 7D har på flera sätt bättre prestanda än 5D så kvarstår sensorstorleken med sin oomtvistliga fördelar. Så inga bra EF-S kommer klassas L, det är liksom förbehållet FF.

Mitt EF 17-40 smiskade tveklöst de EF-S 10-22 jag hade och som jag sålde igen. Vid 17mm på f/4så var dom ganska lika, annars så var 17-40 överlägset vid de flesta tillfällen.

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=2

Fascinerande! Jag har kanske fått ett ovanligt bra 10-22 eller ett halvdåligt 17-40? Den hörnskärpa som 10-22 har redan på full öppning kan 17-40 bara drömma om, även på crop-cameror! Även kontrast och motljusegenskaperna är fina på mitt 10-22 även om 17-40 kanske har en liten fördel där. Har hört någon säga att det är L-glas i 10-22:an men vet ej om det stämmer.

Kolla på länken du postade och välj 17mm och f/4. Nog tycker jag att 17-40:n får det svettigt med hörnskärpan där.

ANNONS