Annons

Uppgradering: L-optik vs. hus

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars bara en liten fråga off topic.... Hur i all sin dar kan du besitta den utrustning som du äger och bara vara amatörfotograf?

Litet axplock ur din kameraväska:
Canon EOS 1D Mark IV 42 000 kr
Canon EF 800/5,6L IS USM 127 000 kr
Canon EF 200/2,0L IS USM 57 000 kr

Plus åtskillniga objektiv för mer än 20 000 kr

Jag känner folk som har hemmabiosystem för hundratusentals kronor utan att driva en biograf, som lägger hela sin lön på bilen och ingen höjer på ögonbrynen. Att köpa dyra objektiv utan att vara "proffs" däremot, det är ej-ok.
 
Jag känner folk som har hemmabiosystem för hundratusentals kronor utan att driva en biograf, som lägger hela sin lön på bilen och ingen höjer på ögonbrynen. Att köpa dyra objektiv utan att vara "proffs" däremot, det är ej-ok.

Ursäkta? Jag bara frågade av intresse! Jag tycker visst det är fullt ok att lägga hur mycket som helst man har råd med.
 
Senast ändrad:
Kameror med film är bara en liten nisch numera, sluta tramsa.

Och lägg ner din pissiga attityd som bara går ut på att säga emot allt jag skriver och läs på lite innan du kommenterar.

Det finns nog bara en med pissig attityd i detta forum. Hans namn Ebermark

Och din film kommentar visar en hel del om dig. Du har nog inte ens fotat med film
 
Jo, det här med känslan. Visst kan det vara en skön känsla när man fotar med något som ligger bra i handen och är gediget byggt. Men, ändå, det är väl resultatet som är viktigast? Fotgrafering är väl inte bara en materialsport? Til syvende og sidst är det ändå vad som finns bakom sökaren som avgör. Men denne/denna är i första hand hjälpt av optik med bra kvalitet.

Känslan att veta att resultatet kan bli bra, om jag själv lyckas, är för mig viktigare än hur apparaten känns i handen. Men det är jag det. Andra kan känna annorlunda.

+ 1 resultatet viktigast
 
+ 1 resultatet viktigast

Det viktigaste är att man tycker det är kul. Huruvida man anser att resultatet har uppnåtts är upp till var och en.
Nån vill ha bilder som allmännheten tycker är snygga.
Nån annan vill ha bilder som nästan ingen tycker om, men får grym kritik av få som anser att att detta är ovanlig etc etc
Nån annan gillar dokumentera
Nån annan tycker om att hålla i robusta dyra prylar
osv.

Tycker man det är kul så satsar man på det och det betyder inte att man vill uppnå "bättre" bilder.
Att ha roligt förlänger livet ;)

/Stefan
 
Det viktigaste är att man tycker det är kul. Huruvida man anser att resultatet har uppnåtts är upp till var och en.
Nån vill ha bilder som allmännheten tycker är snygga.
Nån annan vill ha bilder som nästan ingen tycker om, men får grym kritik av få som anser att att detta är ovanlig etc etc
Nån annan gillar dokumentera
Nån annan tycker om att hålla i robusta dyra prylar
osv.

Tycker man det är kul så satsar man på det och det betyder inte att man vill uppnå "bättre" bilder.
Att ha roligt förlänger livet ;)

/Stefan

Precis så är det. Alla vill få ut olika saker ur sin hobby. För min del, vad gäller fotografering, så vill jag ta vackra bilder, framförallt för min egen skull, men även gärna bilder som andra uppskattar. Som ingenjör tycker jag dessutom om avancerade prylar och som teknikintresserad i allmänhet vill jag gärna ha utrustning av hög kvalitet, och som känns att det är kvalitet man håller i.

För att få de bilder jag vill så är det naturligtvis främst upp till mig som fotograf (där i ligger den största bristen i hela ekvationen) men när jag väl får till det vill jag inte att min potentiella superbild ska blir kvävd av att utrustningen inte lever upp till mina förväntningar. Och där är vi tillbaka till min ursprungliga fundering; optik eller hus, vad ger mest kvalitet för slantarna.

De flesta seriösa svar har bidragit till den uppfattning jag bildade efter mitt butikbesök i förra veckan, att glasbitarna framtill gör mer än huset.

Och så föjande:

Kameror med film är bara en liten nisch numera, sluta tramsa.

Och lägg ner din pissiga attityd som bara går ut på att säga emot allt jag skriver och läs på lite innan du kommenterar.

och

Det finns nog bara en med pissig attityd i detta forum. Hans namn Ebermark

Och din film kommentar visar en hel del om dig. Du har nog inte ens fotat med film

Får jag be herrarna att fortsätta sin diskussion i en annan tråd kanske. Tycker inte att dessa kommentarer är särskillt konstruktiva.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.