Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ingen bruksanvisning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Idrus

Aktiv medlem
Hej, när jag köpte min Nikon D300s följde endast en tysk bruksanvisning med, och på de andra papperna stog det också på bara tyska. Enligt leverantören ska jag skicka den tyska bruksanvisningen till Irland för att få en svensk, men är det verkligen upp till mig? Har jag inte rätt att få en svensk från början?

Hej, när jag köpte min Nikon D300s följde endast en tysk bruksanvisning med, och på de andra papperna stog det också på bara tyska. Enligt leverantören ska jag skicka den tyska bruksanvisningen till Irland för att få en svensk, men är det verkligen upp till mig? Har jag inte rätt att få en svensk från början?

Så här skriver konsumentverket och det är rimligt att anta att de avser varor köpta från svenska butiker:
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Bruksanvisning/

Du har nog köpt gråimport, dvs ej svensksåld utan såld till Tyska marknaden och sedan såld till dig via ett svenskt företag för att kunna erbjuda dig så billig produkt som möjlig.
Tänk på att du kan få problem med garanti...har jag hört.

Du kan ladda ner manualen och skriva om om du vill på engelska.

Finns säkert en på svenska på svenska nikons hemsida, men jag orkade inte söka efter den.

http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/16525/kw/d300s manaual/r_id/116678

/Stefan

Du har nog köpt gråimport, dvs ej svensksåld utan såld till Tyska marknaden och sedan såld till dig via ett svenskt företag för att kunna erbjuda dig så billig produkt som möjlig.
Tänk på att du kan få problem med garanti...har jag hört.

Du kan ladda ner manualen och skriva om om du vill på engelska.

Finns säkert en på svenska på svenska nikons hemsida, men jag orkade inte söka efter den.

http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/16525/kw/d300s manaual/r_id/116678

/Stefan

Så länge kameran är köpt från ett annat EU-land är det inga problem med garantin. Köper man däremot från USA eller från Asien så får man ta garantiärenden via den butik man köpte kameran från. I stort sett alla kameratillverkare har delat in världen i ett antal regioner där varje region har sina garantiregler. Men, alla tillverkare jag har sett behandlar EU som en enhet. Du kan alltså köpa en kamera i ett EU-land och få garantiärenden utförda här i Sverige. När det gäller objektiv har de flesta världsgaranti på dem, så de kan man köpa var som helst och utföra garantiärenden i sitt eget land.

Vill du ha en svensk manual får du registrera dig på Nikons svenska webb - men det har sina poänger så det kan vara värt de minuterna. Bland annat kan du registrera kameror och andra Nikon-grejer och få mejl när det finns uppgraderad firmware osv.

När du väl har registrerat dig kan du gå in på

Supportcenter
Support och Downloads
Välj fliken Manualer (en bit ned på sidan, under alla produktsymbolerna)
Se till så "Svenska" är markerat i rutan "Välj"
I rutan "Välj produkt" väljer du "Digitala SLR"
I underrutan väljer du D300s och klickar på knappen Sök

Så har du en svensk manual som PDF-fil

Detta är inte min erfarenhet, är jag rädd. Även om man köper i ett EU-land, så är i regel all garanti utsåld, varför varje importör separat allokerar medel per såld enhet till "fond" för garantiåtgärder. Det innebär att ett lands importör inte alls är intresserad av att finansiera garantireparation på enhet som inte burit sin kostnad = inte sålts i det landet via generalagenten/importören = gråimport, immigrerat eller på semester i landet.

Detta kanske nu börjar åtgärdas, då det är rent befängt sätt att göra affärer ur global varumärkessynpunkt. Bilbranschen har sedan många år, förutom något enstaka land, alltid fonderat medel hos fabriken. Detta gör att ett lands återförsäljare inte kan neka garantin och heller inte vill neka, då fabriken alltid betalar som vilken servicekund som helst.

Detta är inte min erfarenhet, är jag rädd. Även om man köper i ett EU-land, så är i regel all garanti utsåld, varför varje importör separat allokerar medel per såld enhet till "fond" för garantiåtgärder. Det innebär att ett lands importör inte alls är intresserad av att finansiera garantireparation på enhet som inte burit sin kostnad = inte sålts i det landet via generalagenten/importören = gråimport, immigrerat eller på semester i landet.

Detta kanske nu börjar åtgärdas, då det är rent befängt sätt att göra affärer ur global varumärkessynpunkt. Bilbranschen har sedan många år, förutom något enstaka land, alltid fonderat medel hos fabriken. Detta gör att ett lands återförsäljare inte kan neka garantin och heller inte vill neka, då fabriken alltid betalar som vilken servicekund som helst.

Nikon skriver uttryckligen på sin egen hemsida att garantier gäller inom (citat) "Nikon Europe BV:s forsaljningsregion (Europa/Afrika och Ryssland)", plus att jag vid direkt fråga har fått just det svaret. Orsaken jag frågat dem var att jag för några år sedan dubbelkollade hur det fungerade när jag köpte en demokamera från USA som då är en annan försäljningsregion. Hade jag velat göra någon garantireparation av den så hade jag fått skicka tillbaka den till inköpsstället. Samma gäller om jag köpt en kamera från Asien (som är ytterligare en annan region).

För objektiven gäller däremot världsgaranti, så där kan man lämna in för garantiärenden oavsett var man köpt det.

Samma system gäller så vitt jag vet för Canon (kameragaranti efter region och världsgaranti på objektiv) och antagligen för flera av de andra kameramärkena också.

Det synes som någon äntligen tänkt till. Hoppas detta sprider sig till fler elektronikbranscher. Tack för infon!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar