Annons

Impulsköp? *panik-hjälp* Tack

Produkter
(logga in för att koppla)

fotonyfiken

Aktiv medlem
Har länge, länge suktat efter en digital system kamera, men pengar tycks aldrig räcka till.

Bestäm mig dock äntligen i januari för att köpa en begagnade Canon 350 D med diverse tillbehör, fast den jag hittade här på fotosidan var redan såld:-(

Har precis fått tipset om en ny Sony, till super pris, denna:
HTML:
https://www.sonystyle-europe.com/SonyStyle/Digitala-SLR-kameror/DSLR-A230/DSLRA230L.CEE5

Priset är ca 3000 kr och garanti är väl en bra grej? Fast det blir ju inga tillbehör i det priset.

Generellt vilka tillbehör är billigast? Canon eller Sony? Vad är vanligast/billigast på begagnat marknaden, Canon eller Sony?

Det jag vill kunna göra med kameran är att fota mina barn, såväl inomhus som utomhus och så vill jag lära mig fota i makro. Såg några makrolinser (typ förstoringsglas) på tradera, kan det vara en bra början? (Läs billig) Samtidigt vill jag inte bli alltför besviken.

Kort och gott.
Ska jag köpa en ny Sony DSLR-A230 idag eller inte?

Generellt vilka tillbehör är billigast? Canon eller Sony? Vad är vanligast/billigast på begagnat marknaden, Canon eller Sony?
Kan inte svara på alla frågor då jag kan för lite om Sony.

Men vanligast på beg marknaden är Canon och Nikon, det finns massor att välja mellan.

Det finns flera Canon 350D på blocket för en billig peng.

Har länge, länge suktat efter en digital system kamera, men pengar tycks aldrig räcka till.

Bestäm mig dock äntligen i januari för att köpa en begagnade Canon 350 D med diverse tillbehör, fast den jag hittade här på fotosidan var redan såld:-(

Har precis fått tipset om en ny Sony, till super pris, denna:
HTML:
https://www.sonystyle-europe.com/SonyStyle/Digitala-SLR-kameror/DSLR-A230/DSLRA230L.CEE5

Priset är ca 3000 kr och garanti är väl en bra grej? Fast det blir ju inga tillbehör i det priset.

Det jag vill kunna göra med kameran är att fota mina barn, såväl inomhus som utomhus och så vill jag lära mig fota i makro. Såg några makrolinser (typ förstoringsglas) på tradera, kan det vara en bra början? (Läs billig) Samtidigt vill jag inte bli alltför besviken.

Kort och gott.
Ska jag köpa en ny Sony DSLR-A230 idag eller inte?

Du skriver "inga tillbehör, men elgiganten säljer denna kamera inkl. 18-55mm för 2995: - Iofs. inget spännande objektiv.....

HTML:
http://www.blocket.se/stockholm/Canon_EOS_350D_digital_systemkamera_26067358.htm?ca=11&w=2

Denna är ju intressant, några filter och grejer. Bla makrotub, är det en bra grej?

Jag tror att du får en helt ok kamera iom Sony'n! Det finns vad jag förstår en del begagnae äldre objektiv som passar till den. En bra sak är att bildstabiliseringen sitter i själva kamerahuset, så det får man oavsett objektiv. På t.ex. Canon och Nikon sitter detta i objektivet.

Har en kompis som köpte en A230 och han är väldigt nöjd. Bilderna blir bra oxo! Han använder den mest för att fota barnen och blommor, oftast i autoläge.

Själv tycker jag den känns rätt skön att hålla i, något tyngre än min egna Canon EOS1000D

Över huvud taget så är objektiv precis hur dyrt som helst!

Köp en ny A230 på t.ex. Elgiganten och lär dig fota med systemkamera, du kommer "tyvärr" att behöva lära dig vad det är just du vill ha/behöver ha.

Jag köpte en systemkamera när min gamla kompakt gick sönder, men kommer nu att köpa en kompakt i alla fall för alla tillfällen där man inte vill/kan släpa omkring på en betydligt klumpigare systemkamera.

Du skriver "inga tillbehör, men elgiganten säljer denna kamera inkl. 18-55mm för 2995: - Iofs. inget spännande objektiv.....

Ursäkta ifall jag var otydlig... Menade förstån inkl kitobjektiv 18-55mm och så inga tillbehör såsom filter, flera objektiv, gb-grepp med mera.

Vad behövs egentligwn för att "träna upp" sitt fotande? Tänker mest på ljussättning, ljusvinklar, vitbalans och makro. Jag är grymt fascinerad utav makro. (Har aldrig provat makro.)

En kamera! Sedan är det bara att plåta...

Det finns böcker, tidningar och kurser. Gå en kvällskurs på medborgarskolan?

Jag tittade lite på en DVD som heter Fotoautomat (tror den heter så), där fick jag i alla fall en massa kunskap som jag inte hade lärt mig annars. Men mest har jag lärt mig genom att ta kort och experimentera.

EDIT: Glömde en sak. Du MÅSTE!!! köpa ett stativ oxo om du skall fota makro.

Visst är det väl grymt bra med garanti när man har en 4-åring och 2-åring som främsta foto objekt? Dvs dom nästan alltid runt omkring mig.

Just, jag tycker om att fota solen, soluppgångar och solnedgångar.

Stjärnfilter drömmer jag om också...

De viktigaste tillbehören varierar, men jag skulle säga att mina viktigaste är blixt, stativ (helst både monopod och tripod), samt batterigrepp. Det sistnämnda p.g.a. att min kamera (Nikon D60) är alltför liten utan det, den blir avsevärt bekvämare att hålla i med batterigreppet påskruvat och man får längre batteritid om man också skaffar ett extra batteri. Utan batterigrepp blir dessutom kameran extremt framtung och jobbig att hålla i om man har tunga objektiv påmonterade. Så till små kameror rekommenderar jag varmt batterigrepp. Vissa har även en skild utlösarknapp då man håller kameran i vertikalläge, vilket kan vara bekvämt speciellt för en porträttfotograf.

Angående tillbehör är det nog väldigt individuellt. Man kan klara sig alldeles utmärkt utan blixt, stativ och batterigrepp.

Köper man sin första systemkamera är mitt råd att börja med bara kamera och objektiv (t ex kitzoom). Efterhand som man lär sig använda kameran kommer man själv att upptäcka vilka tillbehör man eventuellt saknar.

EDIT: Glömde en sak. Du MÅSTE!!! köpa ett stativ oxo om du skall fota makro.

Ett stativ har jag... Från min analoga Pentax system kamera. Kan det vara universiellt fäste på stativen måntron?

Efterhand som man lär sig använda kameran kommer man själv att upptäcka vilka tillbehör man eventuellt saknar.

Det stämmer nog! Vad gäller min analoga Pentax system kamera så har jag alldeles förköpt mig... Dubbla kamerahus, konstiga tuber som jag inte vågat använda, en hel drös med objektiv (5 eller 6 st), 2 stora kameraväskor. Av allt detta har jag bara använt ett kamerahus och två objektiv... Suck.

Så gick det med mina planer på att lära mig fotografering från grunden med analogt för bara 5-6 år sedan. Allting har bara samlat damm i 2-3 år och jag aldrig vågat nyttja manuellt läge.

Blixt är ett måste, det är jag säker på i alla fall! (Fotar barnen ofta inomhus.)

Jag har för min del omfattande kunskaper när det gäller bl.a. Sony, så det handlar snarare om att begränsa mig så att jag blir klar någon gång...

Edit: Medan jag skrev hann det komma ytterligare ett antal svar efter det första från Jonas. :)

Kan du få en A230 för runt 3.000 kr så är det ju ett oslagbart pris. Kolla bara att det följer med ett objektiv. Sonys nya kitobjektivet 18-55/3,5-5,6 är VÄSENTLIGT bättre än vad kitobjektiven (oavsett fabrikat) hittills har varit.

Jag har under något år kört med en Canon 400D, vilket är efterföljaren till 350D (och mycket bättre än denna). Därefter kom jag över till en Sony A200 (vilket är föregångaren till A230). Skillnaden var kolossal!! Med A200:an kom fotoglädjen tillbaka. Det är en i alla avseenden mycket modernare kamera än 400D, som kändes väldigt föråldrad. Ergonomin var markant mycket sämre. Och här har du ett val mellan 350D (som är ännu äldre än 400D) och A230 (som är ännu nyare än A200)!

Får du chans att testa både en 350D och en A230, så kommer du absolut inte att vilja ha en 350D, det kan jag i alla fall försäkra dig...

Ser man på begagnatmarknaden så märker man också att väldigt många som har 350D eller 400D vill byta upp sig så fort som möjligt, medan de som har valt Sony behåller dessa kameror mycket längre, eftersom de helt enkelt är nöjda med dem.

Jag kan hålla på hela dagen och berätta om skillnaderna mellan 400D och A200, men jag ska här bara ta ett fåtal saker. När det gäller Antiskak så har Sony ett mycket smidigare och väldigt mycket mer ekonomiskt system än Canon (och Nikon). Sonys SSI, som de kallar det, är inbyggt i kamerahuset, vilket innebär att SAMTLIGA objektiv blir stabiliserade, inte bara Sonys utan även Zeiss, Minolta AF och alla tredjepartsobjektiv (som Tamron, Sigma och Tokina). Till CaNikon måste du köpa separata objektiv för att få deras stabilisering, som sitter i objektivet istället. Dessa IS-objektiv kan vara 6-8.000 kr dyrare än deras ostabiliserade objektiv (dvs mycket mer än hela din ev. tilltänkta Sonykamera kostar, som ju inkluderar AntiSkak).

Med Sonykameran jobbar man mycket snabbare. Den har fler direktknappar och det behövs inte så mycket meny-dykning, medan det är tvärtom när det gäller Canon. Det blir alldeles för ofta ett väldigt letande bland menyerna - de är ologiska och svårletade. Jag gillade inte heller att Canon sparade in på antalet knappar genom att ge varje knapp flera funktioner, och vilken funktion det blir ändras ibland efter 8-15 sekunder. Synnerligen frustrerande! Jag är sannerligen inte ovan vid kameror (har haft ett 3-siffrigt antal) men trots detta var det alldeles för ofta som 400D-kameran hindrade mig i mitt fotograferande, eftersom det inte var helt klart hur jag skulle göra i vissa situationer. Sådana sitationer uppkom aldrig med A200-kameran - den var ofantligt mycket mera logiskt och användarvänligt uppbyggd, och den var aldrig något hinder för fotograferandet. Det enda man behövde bekymra sig om var kompositionen... :)

Skärmen på A200:an har bättre skärpa, kontrast och färgåtergivning än 400D:ns. Alla Sony DSLR-kameror kan styra externa blixtar från den inbyggda (synnerligen smidigt och praktiskt ibland), vilket hittills inga Canon-kameror har kunnat (nu har de till slut fått fram EN som klarar detta - Canon 7D, men den kostar runt 20 papp). Trevligt med A230 är också att det finns slots för två st minneskort - mycket praktiskt att alltid ha ett i reserv (förekommer i övrigt bara på de dyraste kamerorna i bästa fall).

När det gäller begagnade objektiv så passar som sagt även alla Minolta AF-objektiv (Sony köpte ju Minoltas hela kameraavdelning, så Sonys kameror har rötter till dessa). Dessa objektiv ger både autofokus och antiskak (via huset), och det finns över 330 st olika nya och begagnade sådana att välja på (vilket faktiskt är betydligt fler än något annat märke kan visa upp). Torde i vart fall vara tillräckligt stort antal att välja på för de flesta.

Du hittar information om dessa objektiv (och mycket mer) t.ex. på www.dyxum.com.

PS Jorå, jag HAR begränsat mig kraftigt i detta inlägg... :)

Edit: Någon rekommenderade batterigrepp, men det kan du gott hoppa över i det här läget. När det blir aktuellt för dig med större och tyngre objektiv, så kommer du säkert att byta upp dig till ett lite maffigare kamerahus också... Dessutom har Sonys kameror de kraftfullaste batterierna. Enligt specifikationerna skulle jag kunna ta dubbelt så många bilder på en laddning med A200 än med 400D. I verkligheten kunde jag ta fyra gånger så många bilder... Därmed inte sagt att det inte kan vara en god idé med ett extra batteri, ifall man fotar mycket. Dubbla minneskort kan du stoppa in i kameran direkt (ett SDHC + ett Memory Stick Pro Duo).

Senast ändrad:
Kan du få en A230 för runt 3.000 kr så är det ju ett oslagbart pris. Kolla bara att det följer med ett objektiv. Sonys nya kitobjektivet 18-55/3,5-5,6 är VÄSENTLIGT bättre än vad kitobjektiven (oavsett fabrikat) hittills har varit.

Får du chans att testa både en 350D och en A230, så kommer du absolut inte att vilja ha en 350D, det kan jag i alla fall försäkra dig...
Trots att jag själv använder Canon så måste jag hålla med Gunnar. Sonyn ger mer kamera för pengarna. För 3000kr så är det ett kap men kolla så det är ett Sony objektiv som är med i paketet och inte ett billigt Sigma/Tamron/Tokina eller liknande. ElGiganten/Expert/MM gör allt för att få ner priset på sina paket.
Sony DSLR-A230 + DT 18-55/3,5-5,6 SAM kostar 4690kr på Cyberphoto så 3000kr låter lite för bra för att vara sant.

Skippa batterigrepp! Det finns andra saker som är viktigare, tex blixt

När det gäller Antiskak så har Sony ett mycket smidigare och väldigt mycket mer ekonomiskt system än Canon (och Nikon)... inbyggt i kamerahuset...
Först vill jag bara instämma i att Sony A230 (som jag iofs inte vet så mycket om) för 3000 kr låter som ett riktigt bra köp.

Jag håller också med om att det på många sätt är praktiskt att ha antiskak i kamerahuset. (Å andra sidan finns det fördelar med att ha antiskak i objektivet också.)

Att det skulle vara så ekonomiskt vet jag däremot inte om jag håller med om. Att t ex Sonys objektiv skulle vara så mycket billigare än Canons och Nikons stabiliserade motsvarigheter är mest en myt. Ett exempel:

Sony 55-200/4-5,6 kostar 3200 kr, Nikon 55-200/4-5,6 kostar 2500 kr (med antiskak).

Och jag instämmer i ditt inlägg, Jonas...

Du kan kolla MediaMarkt också. A230 med Sonys kitobjektiv kostade där för två veckor sedan 3.490 kr (redan det ett pangpris). Dessutom prismatchar MM mot alla fysiska butiker inom deras närområde (förmodligen inom 50-100 km radie), så ifall t.ex. Elgiganten säljer detta paket för 2.995 kr, så får man det för samma pris på MM.

Jag har för min del omfattande kunskaper när det gäller bl.a. Sony, så det handlar snarare om att begränsa mig så att jag blir klar någon gång...

Edit: Medan jag skrev hann det komma ytterligare ett antal svar efter det första från Jonas. :)

Tack för ditt inlägg! Mycket läsvärt.

Ser man på begagnatmarknaden så märker man också att väldigt många som har 350D eller 400D vill byta upp sig så fort som möjligt, medan de som har valt Sony behåller dessa kameror mycket längre, eftersom de helt enkelt är nöjda med dem.

Känns tryggt.

Med Sonykameran jobbar man mycket snabbare. Den har fler direktknappar och det behövs inte så mycket meny-dykning, medan det är tvärtom när det gäller Canon. Det blir alldeles för ofta ett väldigt letande bland menyerna - de är ologiska och svårletade.

Det måste gå snabbt när jag ska fotografera barnen!

PS Jorå, jag HAR begränsat mig kraftigt i detta inlägg... :)

Är du riktigt säker? Hihi

Dessutom har Sonys kameror de kraftfullaste batterierna. Enligt specifikationerna skulle jag kunna ta dubbelt så många bilder på en laddning med A200 än med 400D. I verkligheten kunde jag ta fyra gånger så många bilder... Därmed inte sagt att det inte kan vara en god idé med ett extra batteri, ifall man fotar mycket. Dubbla minneskort kan du stoppa in i kameran direkt (ett SDHC + ett Memory Stick Pro Duo).

Onekligen grymt lovande... Slut på batteri och minne är det värsta som kan ske i ett fotoögonblick.

Vågar jag ens åka till Elgiganten? Lär aldrig komma därifrån tomhänt...

Vågar jag ens åka till Elgiganten? Lär aldrig komma därifrån tomhänt...
Visst gör du det men kolla så det är ett Sony objektiv du få med i paketet. Det verkar vara det enligt hemsidan men kolla för säkerhets skull. Om det inte gör det kan det vara bättre att köpa ett 'äkta' Sony paket i någon anna butik.

Jag önskar jag hade kommit lika billigt undan när jag köpte min senaste kamera...

Ha så skoj!

Visst är det väl grymt bra med garanti när man har en 4-åring och 2-åring som främsta foto objekt? Dvs dom nästan alltid runt omkring mig.

...

???

Vad skulle garanti hjälpa dej ifall du eller dina barn pajar (eller förlorar) kameran???

Garanti täcker tekniska fel som INTE är orsakat av dej eller någon annan, utan som uppstår pga fel i prylens material eller tillverkning.

Ska du trygga mot egenorsakade skador, ska du använda dej av din hemförsäkring eller evt en tilläggsdito för kameran.Tilläggsförsäkring från butik täcker skador/teknikfel men inte alltid förlust, för övrigt.Där är hemförsäkring (allrisk) det som brukar täcka upp.Varierar givetvis mellan bolag/butiker.

Övriga av dina tankar/frågor har fått svar av så många andra så de låter jag vara, (= jag tycker du har fått många bra råd) ;-)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto