Jag har för min del omfattande kunskaper när det gäller bl.a. Sony, så det handlar snarare om att begränsa mig så att jag blir klar någon gång...
Edit: Medan jag skrev hann det komma ytterligare ett antal svar efter det första från Jonas.
Kan du få en A230 för runt 3.000 kr så är det ju ett oslagbart pris. Kolla bara att det följer med ett objektiv. Sonys nya kitobjektivet 18-55/3,5-5,6 är VÄSENTLIGT bättre än vad kitobjektiven (oavsett fabrikat) hittills har varit.
Jag har under något år kört med en Canon 400D, vilket är efterföljaren till 350D (och mycket bättre än denna). Därefter kom jag över till en Sony A200 (vilket är föregångaren till A230). Skillnaden var kolossal!! Med A200:an kom fotoglädjen tillbaka. Det är en i alla avseenden mycket modernare kamera än 400D, som kändes väldigt föråldrad. Ergonomin var markant mycket sämre. Och här har du ett val mellan 350D (som är ännu äldre än 400D) och A230 (som är ännu nyare än A200)!
Får du chans att testa både en 350D och en A230, så kommer du absolut inte att vilja ha en 350D, det kan jag i alla fall försäkra dig...
Ser man på begagnatmarknaden så märker man också att väldigt många som har 350D eller 400D vill byta upp sig så fort som möjligt, medan de som har valt Sony behåller dessa kameror mycket längre, eftersom de helt enkelt är nöjda med dem.
Jag kan hålla på hela dagen och berätta om skillnaderna mellan 400D och A200, men jag ska här bara ta ett fåtal saker. När det gäller Antiskak så har Sony ett mycket smidigare och väldigt mycket mer ekonomiskt system än Canon (och Nikon). Sonys SSI, som de kallar det, är inbyggt i kamerahuset, vilket innebär att SAMTLIGA objektiv blir stabiliserade, inte bara Sonys utan även Zeiss, Minolta AF och alla tredjepartsobjektiv (som Tamron, Sigma och Tokina). Till CaNikon måste du köpa separata objektiv för att få deras stabilisering, som sitter i objektivet istället. Dessa IS-objektiv kan vara 6-8.000 kr dyrare än deras ostabiliserade objektiv (dvs mycket mer än hela din ev. tilltänkta Sonykamera kostar, som ju inkluderar AntiSkak).
Med Sonykameran jobbar man mycket snabbare. Den har fler direktknappar och det behövs inte så mycket meny-dykning, medan det är tvärtom när det gäller Canon. Det blir alldeles för ofta ett väldigt letande bland menyerna - de är ologiska och svårletade. Jag gillade inte heller att Canon sparade in på antalet knappar genom att ge varje knapp flera funktioner, och vilken funktion det blir ändras ibland efter 8-15 sekunder. Synnerligen frustrerande! Jag är sannerligen inte ovan vid kameror (har haft ett 3-siffrigt antal) men trots detta var det alldeles för ofta som 400D-kameran hindrade mig i mitt fotograferande, eftersom det inte var helt klart hur jag skulle göra i vissa situationer. Sådana sitationer uppkom aldrig med A200-kameran - den var ofantligt mycket mera logiskt och användarvänligt uppbyggd, och den var aldrig något hinder för fotograferandet. Det enda man behövde bekymra sig om var kompositionen...
Skärmen på A200:an har bättre skärpa, kontrast och färgåtergivning än 400D:ns. Alla Sony DSLR-kameror kan styra externa blixtar från den inbyggda (synnerligen smidigt och praktiskt ibland), vilket hittills inga Canon-kameror har kunnat (nu har de till slut fått fram EN som klarar detta - Canon 7D, men den kostar runt 20 papp). Trevligt med A230 är också att det finns slots för två st minneskort - mycket praktiskt att alltid ha ett i reserv (förekommer i övrigt bara på de dyraste kamerorna i bästa fall).
När det gäller begagnade objektiv så passar som sagt även alla Minolta AF-objektiv (Sony köpte ju Minoltas hela kameraavdelning, så Sonys kameror har rötter till dessa). Dessa objektiv ger både autofokus och antiskak (via huset), och det finns över 330 st olika nya och begagnade sådana att välja på (vilket faktiskt är betydligt fler än något annat märke kan visa upp). Torde i vart fall vara tillräckligt stort antal att välja på för de flesta.
Du hittar information om dessa objektiv (och mycket mer) t.ex. på
www.dyxum.com.
PS Jorå, jag HAR begränsat mig kraftigt i detta inlägg...
Edit: Någon rekommenderade batterigrepp, men det kan du gott hoppa över i det här läget. När det blir aktuellt för dig med större och tyngre objektiv, så kommer du säkert att byta upp dig till ett lite maffigare kamerahus också... Dessutom har Sonys kameror de kraftfullaste batterierna. Enligt specifikationerna skulle jag kunna ta dubbelt så många bilder på en laddning med A200 än med 400D. I verkligheten kunde jag ta fyra gånger så många bilder... Därmed inte sagt att det inte kan vara en god idé med ett extra batteri, ifall man fotar mycket. Dubbla minneskort kan du stoppa in i kameran direkt (ett SDHC + ett Memory Stick Pro Duo).