Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Importera objektiv från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

R.E

Ny medlem
Nu har jag möjligheten att få ett Canon EF 70-200 2.8 L USM importerat från USA. Han flyger till Sverige om en vecka och erbjuder sig att ta med gluggen till mig.

Priset för objektivet "over there" är mellan 7.000 - 8.000 kronor på B&H. Nästan halva priset mot Sverige!

Någon som har tips på vad jag bör tänka på när jag tar in ett objektiv från USA?
 
Tja, att om nu tullen skulle få för sig att gå igenom kompisens väskor, riskerar du att bli blåst på ett objektiv och kompisen få straffskatter för skattebrott. Frånsett det så är tipset att se till så att objektivet inte ligger med kvitton i sin originalask. Resesällskapet om det nu finns ett sådant kan bä'ra kartong och kvitton och gå några steg efter genom tullen. Om nu tullen undrar var kameran är till objektivet om sådan saknas kan den ha blivit stulen, vilket inte alls är otroligt med tanke på den höga andel av befolkningen som är inburad i USA.

Tullen har annat att pyssla med än att leta insmugglade objektiv, där tull på 6,7% och moms på 25% ska läggas på. Antar att fribeloppet för varar är 1700:- som kan köpas utomlands och införas i unionen utan att erlägga tull och moms. Sedan letar nog tulle mer intensivt efter vitt pulver än efter enstaka objektiv, där ursprunget intemed säkerhet kan fastställas. Det kan ju ha varit med på utresan.


Om jag får komma med en fundering kring valet av objektiv så undrar jag om du har kikat på "EF 70-200/2,8L IS USM"?
 
Tack för snabbt svar!
Min polare i USA är fotograf och har själv med sig sin fotoväska full med gluggar. Bland dom kommer mitt nya objektiv ligga...

Kvittona skickar han med "vanlig" post innan avfärd om jag inte får dom själv när jag beställer via nätet. Jag har uppgett min hemadress som betalningsadress och hans adress i USA som mottagaradress. Kartongen får man väl offra för att man är snål...

Ang. val av objektiv så har jag noga vägt mina behov kontra pris och produkt. Har valt mellan alla olika varianter av EF 70-200 L USM. Både modellen med f4, f2.8 och f2.8 med IS.

Priset för IS är väldigt högt och även om det vore kul att ha ett sådant känner jag inte att jag kan lägga ytterligare x.000 kronor på IS-modellen :/

Gör jag ett dumt val?
 
R.E skrev:

Priset för IS är väldigt högt och även om det vore kul att ha ett sådant känner jag inte att jag kan lägga ytterligare x.000 kronor på IS-modellen :/

Gör jag ett dumt val?

Kör du handhållet är IS väl värt sitt pris. Efter att ha kört med IS handhållet med tele, som är tunga och jag är något mer darrhänt en gemene man, så är det mot IS jag strävar. Att vinna 2-3 steg gör att jag kan fotografera på de tider som blir rimliga i förhållande till önskad bländare vid fler tillfällen på året än midsommarafton.

När jag kör mitt tele utan IS så hoppar motivet omkring i sökaren, knmappt så jag kan lyckas fokusera på det. Med IS inkopplad så ligger det markant mycket stadigare så att bilden har en sportslig chans att bli tagen utan skakoskärpa.

Jag klarar inte att 200 mm på 1/250 s, men gör det med IS. Normalt darrhänt fixar det på 1/250 del. Skyttar och förhoppningsvis kirurger gör det på än längre tider,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.