Annons

Import

Produkter
(logga in för att koppla)

johann1983

Aktiv medlem
Frågan är, är import en bra eller dålig affär?

Jag överväger att köpa en Canon 7D så jag tar mig själv bara som exempel för att få igång diskussionen sedan så får tråden övergå till att handla om import generellt.

Pris i Sverige: 19.000 på cyberphoto (går att få billigare på andra ställen visserligen)
Pris i USA: 12.400

Vad hade ni gjort?
 
Problemet är bara att man förlorar gällande garanti i sverige i fall du importerar hus från utlandet. Kan du leva med att behöva skicka dina prylar till USA när du får problem så är det väl ok. Kostar en del och tar en jäkla tid gissar jag.
Glöm inte bort skatt osv för att importera, blir en hel del slantar till att lägga på kostnaden på huset i USA.
 
Problemet är bara att man förlorar gällande garanti i sverige i fall du importerar hus från utlandet. Kan du leva med att behöva skicka dina prylar till USA när du får problem så är det väl ok. Kostar en del och tar en jäkla tid gissar jag.
Glöm inte bort skatt osv för att importera, blir en hel del slantar till att lägga på kostnaden på huset i USA.

Det beror på, säg om man har en kompis som åker från USA. denne tar några bilder med kameran och slänger kartongen. Då är den ju begagnad :)
 
Pris i Sverige: 19.000 på cyberphoto (går att få billigare på andra ställen visserligen)
Pris i USA: 12.400
Med moms blir ju USA-priset 15500 kr och i svensk butik kan man köpa kameran för 16500 kr, så prisskillnaden är i verkligheten marginell.

Är det förresten någon som säkert vet hur det ligger till med garantin på 7D? Jag har förstått att de flesta "ensiffriga" kamerahus från Canon har världsgaranti (medan de två- och tresiffriga bara har kontinentalgaranti).

Då är den ju begagnad :)
Om en vara är begagnad eller inte spelar ingen roll när det gäller moms och tull.
 
Med moms blir ju USA-priset 15500 kr och i svensk butik kan man köpa kameran för 16500 kr, så prisskillnaden är i verkligheten marginell.

Är det förresten någon som säkert vet hur det ligger till med garantin på 7D? Jag har förstått att de flesta "ensiffriga" kamerahus från Canon har världsgaranti (medan de två- och tresiffriga bara har kontinentalgaranti).


Om en vara är begagnad eller inte spelar ingen roll när det gäller moms och tull.


Jo det spelar roll, tullverket måste bevisa att kameran importeras till svergie för att de ska kunna göra något. Och någon som har med sig en kamera på semester exempelvis importerar ju naturligtvis den inte och ska inte behöva betala något. Detta har varit uppe förut där tullverket själva svarat detta.
 
Frågan är, är import en bra eller dålig affär?

Jag överväger att köpa en Canon 7D så jag tar mig själv bara som exempel för att få igång diskussionen sedan så får tråden övergå till att handla om import generellt.

Pris i Sverige: 19.000 på cyberphoto (går att få billigare på andra ställen visserligen)
Pris i USA: 12.400

Vad hade ni gjort?

Om man inte tycker att garantiärenden är något att bekymra sig om så tycker väl de flesta att billigare = bra affär.

Behövs det fler trådar som upplyser om att man ska betala tull och moms om man vill importera lagligt?
Bör man följa lagen? Det gör ni som ni själva vill, som Kurt Olsson brukade säga om många sakar.
 
Om man inte tycker att garantiärenden är något att bekymra sig om så tycker väl de flesta att billigare = bra affär.

Behövs det fler trådar som upplyser om att man ska betala tull och moms om man vill importera lagligt?
Bör man följa lagen? Det gör ni som ni själva vill, som Kurt Olsson brukade säga om många sakar.

Ja, ser man bara till sin kortsiktiga situation så är det ju bra att köpa grejor lite var som helst här i världen men "när de sista fiskarna har simmat upp längs våra älvar var fiskar du dom då"? Åker du till Tjotaheiti och drar upp ett par firrar till middagen då?

(Ingen kritik till dej Peranders utan mer till vansinnigt kåta kameraköpare... Det kommer en dag i morgon oxå och att en tillverkare blir "skyldig" bara för att dom tillverkar en vansinnigt populär kamera är ju rent ut sagt patetiskt! Vakna snorungar!)
 
Om en vara är begagnad eller inte spelar ingen roll när det gäller moms och tull.

Tänk dig att åka med den nya bilen utomlands och sedan betala moms och tull när man kommer hem igen...

Nja, ditt argument håller inte riktigt.
Så länge som man inte har en produkt oöppnad i originalkartong med ett fasthäftat kvitto så kan inte tullen göra så mycket åt saken.
 
Mmmmm

Om tullen av en eller annan anledning misstänker att kamera köpts utomlands kan de väl kräva moms och begära att du visar kvitto från Sverige på att den är svenskköpt!? Myndigheter brukar ha ett visst övertag.
Att detta sällan händer beror snarare på att det inte är prioriterat av tullen.

hann1983;1391307]Tänk dig att åka med den nya bilen utomlands och sedan betala moms och tull när man kommer hem igen...

Nja, ditt argument håller inte riktigt.
Så länge som man inte har en produkt oöppnad i originalkartong med ett fasthäftat kvitto så kan inte tullen göra så mycket åt saken.[/QUOTE]
 
Jo det spelar roll, tullverket måste bevisa att kameran importeras till svergie för att de ska kunna göra något. Och någon som har med sig en kamera på semester exempelvis importerar ju naturligtvis den inte och ska inte behöva betala något. Detta har varit uppe förut där tullverket själva svarat detta.
Nej, tullverket behöver inte "bevisa" något -- att kameran importeras är ju uppenbart, eftersom du har den med dig.

Det avgörande är om den inköpts i Sverige (eller EU) och alltså tidigare exporterats (dvs att du hade den med dig när du reste ut). Detta måste du bevisa, t ex genom att visa svenska kvitton, om tullen frågar.

Så ser alltså lagen ut. Hur det fungerar i praktiken är en annan sak.

Tänk dig att åka med den nya bilen utomlands och sedan betala moms och tull när man kommer hem igen...
Att bilen är reggad i Sverige är ett bevis på att det handlar om en re-import och alltså inte någon tull- och skattepliktig import.
 
Nej, tullverket behöver inte "bevisa" något -- att kameran importeras är ju uppenbart, eftersom du har den med dig.

Det avgörande är om den inköpts i Sverige (eller EU) och alltså tidigare exporterats (dvs att du hade den med dig när du reste ut). Detta måste du bevisa, t ex genom att visa svenska kvitton, om tullen frågar.

Så ser alltså lagen ut. Hur det fungerar i praktiken är en annan sak.


Att bilen är reggad i Sverige är ett bevis på att det handlar om en re-import och alltså inte någon tull- och skattepliktig import.

Jag har flera gånger tagit med mig min kamera utomlands och tagit hem den utan att någon har frågat.

Jag tror att om man har något med sig som är till personligt bruk så är det inte högprioriterat.
Däremot om jag skulle ha med mig tio stycken kamerahus som uppenbarligen är till för försäljning så får man nog svettas lite extra
 
Som vanligt i de här diskussionerna pratas det om (minst) två olika saker. Dels om hur tullverkets prioriteringar ser ut och dels om hur regelverket ser ut.
 
Jag har flera gånger tagit med mig min kamera utomlands och tagit hem den utan att någon har frågat.

Jag tror att om man har något med sig som är till personligt bruk så är det inte högprioriterat.
Däremot om jag skulle ha med mig tio stycken kamerahus som uppenbarligen är till för försäljning så får man nog svettas lite extra

men va bra! Varför frågar Du då för?
Åk till USA o köp Din 7D där, finns ju ingen anledning att skapa en neverending story här?
Vissa vill vara ärliga, andra inte. Vissa värderar svensk/eu-garanti andra inte.

Kan säga att jag själv tagit hem objektiv från B&H utan att tulla. Dock frågade jag inte här innan.
/L
 
men va bra! Varför frågar Du då för?
Åk till USA o köp Din 7D där, finns ju ingen anledning att skapa en neverending story här?
Vissa vill vara ärliga, andra inte. Vissa värderar svensk/eu-garanti andra inte.

Kan säga att jag själv tagit hem objektiv från B&H utan att tulla. Dock frågade jag inte här innan.
/L

Hmm. Har inte solen visat sej i Karlstad i dag?
 
Import eller transport?

Som vanligt i de här diskussionerna pratas det om (minst) två olika saker. Dels om hur tullverkets prioriteringar ser ut och dels om hur regelverket ser ut.

Efter att ha läst de flesta inlägg i denna tråd måste jag delge deltagarna en intressant och lärorik upplevelse jag hade för ett år sedan i samband med en USA-resa.
Vid ett besök på Mt Washington glömde jag mitt Manfrottostativ med till hörande kulhuvud i turistbussen som tog oss dit, och hemresan till Sverige hann anträdas innan stativet lyckligtvis kom till rätta, varför det fick sändas med post över Atlanten.
Detta väl använda och flera år gamla stativ ville Tullverket i Sverige ha både moms och tullavgift för. För att slippa detta var jag nödsakad att till Tullverket in sända mina som tur var sparade kvitton från inköpet för flera år sedan. Slutet gott - allting gott!
Sens moral: utgå inte från att Tullverket ser genom fingrarna vad gäller tullavgifter för importerad fotoutrustning!
 
Ursäkta mig, men nu är det många som skriver en massa skit här utan att ha en minsta insyn i frågorna. Om ni bara gissar något, så säg detta och påstå inte saker som att det skulle vara rätt. Det är helt enkelt så att tullverket kommer inte börja bråka om en kamera som man har på axeln eller i fotoväskan, lika lite som att de kommer fråga något om resväska och kläder och övrig elektronik du har med dig som nog för alla överstiger gränsbeloppet på 4300 kr. Eftersom de inte ska komma med absurda påståenden om till och med de kläder man har på sig (lätt att komma upp i den summan med ett par dyra skor och jacka) skulle kunna vara smugglade och alla skulle behöva ha kvitton på varenda jävla pryl så är det helt enkelt så att tullverket inte gör något åt sådant som de inte kan bevisa vara ett försök till att smuggla/undvika avgifter.

Läs detta för ytterligare klargörande att det faktiskt är så här det ligger till: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1053054#post1053054

Så snälla snälla sluta framföra egna idéer som sanningar!

Edit: Och blanda inte ihop regler med att personligen resa med saker eller att skicka, för det är varken samma regler eller belopp som gäller och är inte speciellt relevant.
 
Tänk dig att åka med den nya bilen utomlands och sedan betala moms och tull när man kommer hem igen...

Nja, ditt argument håller inte riktigt.
Så länge som man inte har en produkt oöppnad i originalkartong med ett fasthäftat kvitto så kan inte tullen göra så mycket åt saken.

Nu är jag intresserad av veta varför det inte håller. Hjäklp mig att finna information från tullverket och SFS som stödjer ditt påstående för införsel från länder utanför EU.
 
Kan dock förresten nämna att det är korrekt att om man vill göra rätt för sig, så ska man även betala moms och tull på begagnade varor som man för in till EU, ingen skillnad där. Min poäng var bara att tullverket aldrig skulle få för sig att processa detta vid inresa om man inte frivilligt ringer på telefonen på flygplatsen och säger till att man har varor att deklarera.
 
Nä, här är det regnigt o eländigt!
Märktes det menar du?
/L

Mja, något.

Regn och blask här också. Dessutom ramlade jag ner från en stege i dag. Doktorn fick sy ihop ett finger med sju stygn.
Det är ingen självklarhet att vara på sitt gulligaste humör bara för att det är fredag...

/K
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.