Annons

Idiotfråga(!) om Af Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

conny.eklund

Ny medlem
Testar 7D och har en enkel fråga. när man valt AF, hänger den med, eller måste jag välja Af punkt igen för kommande bilder? Alltså räcker det med få igång AF och sedan bara fota?

AF modulen i 7D är extremt avancerad. Den går att konfigurera på en mängd olika sätt.

Inte riktigt säker på att jag försår frågan men om du har AF påslaget (vilket är default) så kommer den att vara i funktion varje gång du fotograferar.

Har du valt manuellt val av AF-punkt så kommer samma punkt vara vald vid varje foto (notera att kameran har en funktion för att spara olika AF-punkt i liggande och stående format).

Har du tillgång till manualen? Läs där det är inte helt lättsmält men om du läser igenom ett par gånger och samtidigt provfotar så kommer det att klarna.

Ett tips för att lättare förstå vad kameran gör är att först manuellt ställa objektivet helt ur fokus och sen fokusera på ett visst föremål. Då kan du lättare prova dig fram och förstå hur kameran jobbar.

Ditt inlägg är lite svårtolkat men jag gör ett försök

"Hänga med" tolkar jag i det här fallet som du frågar om kameran automatiskt byter punkter om det man följer flyttar på sig över bilden.
Svar: Ja det går att konfigurera kameran att göra så.

När du sedan släpper avtrycket/tummen (vad som nu aktiverar din fokusering) så kommer du få börja om på den punkt som du valde från början, inte på den fokuspunkt där kameran befann sig när du släppte knappen.

Ska nog tilläggas i så fall att den funktionen kräver Servo AF och att alla punkter är valda, samt att man valt sin startpunkt på det ställe där man vill börja fokusera.

Det torde dock vara vanligare att man kör One Shot AF och väljer en punkt. I alla fall om man känner sig föranledd att alls ställa denna fråga. I så fall följer punkten inte med när motivet rör sig i sidled, och inte heller uppdateras skärpan om motivet rör sig mot eller från kameran.

Men AF i 7D är så konfigurerbar att rätt svar på nästan alla frågor blir ändå: "Det beror på..."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar