Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
I vilket format lagrar ni era bildfiler?
- Trådstartare V_lle
- Start datum
Falumas
Aktiv medlem
Vi fotar nog inte samma volymer... För min del skulle det blir upp emot 800 (400 * 2) DVDs att hålla reda på och efter sommaren skulle det växa fort igen.
Näe, en arbetskopia på intern hårddisk, en kopia på extern disk. Brinner de upp eller stjäls så får jag väl börja om.
Skaffa en till extern disk och lägg den hemma hos dina föräldrar eller någon annansstans som inte är hemma men dit du kommer i alla fall minst 4ggr per år. Då blir man max av med ett kvartal om det blir brand eller annat elände.
Jag har ca 1700km mellan min dagliga backup och min sekundära backup, så en mindre atombombsträff borde inte ta död på alla mina bilder.
/Karl
joakim d
Aktiv medlem
Skriver ut den hos ett fotolabb.
Vad gör du då om skrivarna om tio år är mycket bättre och kan återge färger, nyanser etc på ett sätt som är överlägset dagens skrivare?
ebermark
Avslutat medlemskap
så en mindre atombombsträff borde inte ta död på alla mina bilder.
I händelse av kärnvapenkrig har man nog andra prioriteringar än sina gamla bilder ändå ^^
hvenafoto
Aktiv medlem
I händelse av kärnvapenkrig har man nog andra prioriteringar än sina gamla bilder ändå ^^
*LOL*
Analogt kontra digitalt för långtidslagring belyses alltid utifrån vad händer vid kärnvapenkrig, det beror helt på hur mediet skyddas.
Och som du påpekar vi bekymrar oss nog för andra saker i så fall än våra foton.
Falumas
Aktiv medlem
*LOL*
Analogt kontra digitalt för långtidslagring belyses alltid utifrån vad händer vid kärnvapenkrig, det beror helt på hur mediet skyddas.
Och som du påpekar vi bekymrar oss nog för andra saker i så fall än våra foton.
Jag har varit på museumet i Hiroschima, marmor fungerar som film när ljuset blir så starkt. Banken i Hiroschima hade en marmortrapp och dom som satt på den när det small är avbildade i marmorn. Resten av banken brann upp eftersom den var gjord av det lättantändliga materialet betong.
Det var ett hårresande besök där, men jag rekommenderar det starkt.
/Karl
perstromgren
Aktiv medlem
Jpeg på tre ställen: min dator, exetrn USB-dick och DVD-kopia av USB-disken. Dessutom skriver jag ut 500-600 10x15-kopior om året som sätts i album.
Jag tror att folk förstorar problemet i onödan, allt måste inte skyddas mot krig. Det skulle säkert räcka med ett tiotal gamla bilder för att friska upp minnet av barnen när de var små, resp den numera döda morfarn. Har man foto som yrke kommer saken i ett annat läge, givetvis.
Gör en riskbedömning: vad är sannolikheten att bilderna försvinner och vad skulle det betyda fär dig att de gjorde det? När du vet det, har du också en hum om vilka åtgärder det kan vara värt att förhindra förlusten.
Per.
Jag tror att folk förstorar problemet i onödan, allt måste inte skyddas mot krig. Det skulle säkert räcka med ett tiotal gamla bilder för att friska upp minnet av barnen när de var små, resp den numera döda morfarn. Har man foto som yrke kommer saken i ett annat läge, givetvis.
Gör en riskbedömning: vad är sannolikheten att bilderna försvinner och vad skulle det betyda fär dig att de gjorde det? När du vet det, har du också en hum om vilka åtgärder det kan vara värt att förhindra förlusten.
Per.
Linmajon
Aktiv medlem
Skrivarna kan inte bli så mycket bättre än dagens bästa modeller. Visst - bättre, men bara marginellt som det krävs expertis med lupp som jämför. Möjligen kan de bli mycket snabbare.Vad gör du då om skrivarna om tio år är mycket bättre och kan återge färger, nyanser etc på ett sätt som är överlägset dagens skrivare?
RolandM
Aktiv medlem
Vad gör du då om skrivarna om tio år är mycket bättre och kan återge färger, nyanser etc på ett sätt som är överlägset dagens skrivare?
Ingenting, bilden är utskriven och frågan gällde hur jag skulle göra för att vara säker på att om tio år ha glädje av mina bildfiler.
hvenafoto
Aktiv medlem
Jag har varit på museumet i Hiroschima, marmor fungerar som film när ljuset blir så starkt. Banken i Hiroschima hade en marmortrapp och dom som satt på den när det small är avbildade i marmorn. Resten av banken brann upp eftersom den var gjord av det lättantändliga materialet betong.
Det var ett hårresande besök där, men jag rekommenderar det starkt.
/Karl
Hoppas människan har lärt sig av detta och ser museumet som en påminnelse, fast f-n trot ibland.
Mr Kane
Aktiv medlem
Per.
Håller med dig Per om problemuppförstoringen. Hur noga var gemene man med sina negativ under den analoga perioden?
Falumas
Aktiv medlem
Håller med dig Per om problemuppförstoringen. Hur noga var gemene man med sina negativ under den analoga perioden?
Negativ är nog beständigare än dom flesta digitala medier. Var man slarvig så blev dom blekta, men att totalhaverera dom är rätt svårt.
/Karl
Linmajon
Aktiv medlem
Man kan försöka plocka ut de tio bästa bilderna varje år som man absolut inte vill bli av med och försöka backuppa dom med skivor på olika platser etc. Det kan bli ett hyfsat kvalitetsfotoalbum efter tio år.
De allra flesta amatörer kommer inte att dö om allt ändå försvinner även om det är trist.
För övrigt är jag ganska säker på att en jpg bild går att använda även om femtio år, kanske i hundratals år. Med RAW kan det nog bli lite knepigare.
Det är snart 20 år sen jag använde min Amigadator att visa jpg med, strax efter att standarden spikats (1992?).
De allra flesta amatörer kommer inte att dö om allt ändå försvinner även om det är trist.
För övrigt är jag ganska säker på att en jpg bild går att använda även om femtio år, kanske i hundratals år. Med RAW kan det nog bli lite knepigare.
Det är snart 20 år sen jag använde min Amigadator att visa jpg med, strax efter att standarden spikats (1992?).
joakim d
Aktiv medlem
Ingenting, bilden är utskriven och frågan gällde hur jag skulle göra för att vara säker på att om tio år ha glädje av mina bildfiler.
Jo, det var ju ett exakt återgivande av originalfrågan.
Pzyber
Aktiv medlem
Jag lagrar bilderna i raw formatet direkt från kameran (Canons CR2). Har två kopior på två olika hårddiskar samt att jag räknar ut checksummor för varenda bildfil jag lagrar på båda diskarna. Med hjälp av checksummorna märker jag om något ändrats och om det är dags att kopiera från backup. En av kopiorna lagrar jag på extern disk. Har ingen ström eller något anslutit när mina externa inte används ifall åskan eller något är framme. Redigerade bilder som är bra lagrar jag även som 16-bitars tiff filer.
Brand osv är min farhåga nu. Funderar på att köra automatiserad och krypterad remote backup till någon server placerad i annan byggnad. Det blir dock ett framtida projekt.
Ser ingen anledning att börja konvertera till annat format nu. Det blir dags som flera tidigare skrivit om de slutar supporta formatet. Då sätter jag igång att konvertera till lämpligt format men behåller ändå orginalet om jag inte är helt säker på att all info följer med.
Brand osv är min farhåga nu. Funderar på att köra automatiserad och krypterad remote backup till någon server placerad i annan byggnad. Det blir dock ett framtida projekt.
Ser ingen anledning att börja konvertera till annat format nu. Det blir dags som flera tidigare skrivit om de slutar supporta formatet. Då sätter jag igång att konvertera till lämpligt format men behåller ändå orginalet om jag inte är helt säker på att all info följer med.
dig
Aktiv medlem
Är väl inte att rekommendera då jpg är ett komprimerat format. kort & gott, sämre kvalitet.
Om man ändå inte tänker efterbearbeta bilderna så är det väl ändå inte sämre kvalite. Rätta mig om jag har fel, är ingen teknikexpert.
Pzyber
Aktiv medlem
Om man ändå inte tänker efterbearbeta bilderna så är det väl ändå inte sämre kvalite. Rätta mig om jag har fel, är ingen teknikexpert.
JPEG filer är komprimmerade med förstörande teknik. Du får därav alltid kvalitétsförlust med JPEG. Man kan säga att JPEG fungerar som MP3 fast på bilder för att förenkla det hela. Har dock läst om nästa generations JPEG som tydligen ska ha stöd för lossless komprimmering men det är väll några år dit och några år till innan det ersatt den nuvarande JPEG standarden.
Kan tillägga att det finns lossless-JPEG men som inte är så effektivt som den nya standardens kommer att bli. Den högsta kvalitén i kameran är även väldigt nära lossless. Det är inget du direkt ser med ögat.
Senast ändrad: