Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I jakten på norrsken

Är ju lite seg i dag. Kanske var natten värd nattsömnen. Det var i alla fall en mycket stilla och vacker natt. Norrskenet var inte så starkt, ser av kurvorna att det lade sig lagom till jag åkte ut. Men jag missade inget för det klarnade inte upp förrän jag varit ute en stund. Vattnet var spegelblankt, det enda som hördes var enstaka fåglar, bullret från en avlägsen fabrik och ett och annat startande/landande flygplan. Och så stjärnorna över alltihop som reflekterade sig i vattnet och ett och annat stjärnfall. Ja det var ganska fint. Bifogar ett alster från natten.
 

Bilagor

  • Stornäset 20111129 IMGP5754 400 px bbf.jpg
    Stornäset 20111129 IMGP5754 400 px bbf.jpg
    40.5 KB · Visningar: 588
Visst man fick middag och guide i priset men det är kostsamt att bara ta tåget till Kiruna så det blir nog inget norrsken i år heller. (Bor vid Gävle).

Men SMHI som jag mailade sade i alla fall att detta år och kommande år ger bra chanser att se starka norrsken för vi är på väg in i rätt cykel.

Följ norrskensprognosen på http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast så borde du ha goda chanser att se norrsken på plats hemma vid Gävle. Håll koll på magnetometerkurvorna för Lycksele när prognosen är en fyra eller bättre. Åk sedan ut till en mörk plats med fri sikt mot norr när de börjar ger ordentliga utslag. Norrsken kommer vanligen och går flera gånger under en kväll, så syns det inte direkt kan det vara mödan värt att vänta någon/några timmar om prognosen är god. Norrsken har dock en tendens att lägga av efter midnatt. Lycka till nere vid Gävle!
 
Det rör sig fint på magnetogrammet men tyvärr helt igenmurat idag..
Igår var det lite annorlunda.
 

Bilagor

  • T_Andersson_Foto_06674.jpg
    T_Andersson_Foto_06674.jpg
    82.6 KB · Visningar: 503
Ja visst ser kurvorna bra ut i kväll :) Men likadant här, mulet. När kurvorna började röra sig kunde man se Jupiter och några stjärnor härifrån i öppningar mellan molnen, så jag åkte ut i hopp om några glimtar. Men det var ju naturligtvis helmulet när jag klev ur bilen... Men kurvorna ser ju i alla fall bra ut :) Fin bild från igår T.A.
 
Följ norrskensprognosen på http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast så borde du ha goda chanser att se norrsken på plats hemma vid Gävle. Håll koll på magnetometerkurvorna för Lycksele när prognosen är en fyra eller bättre. Åk sedan ut till en mörk plats med fri sikt mot norr när de börjar ger ordentliga utslag. Norrsken kommer vanligen och går flera gånger under en kväll, så syns det inte direkt kan det vara mödan värt att vänta någon/några timmar om prognosen är god. Norrsken har dock en tendens att lägga av efter midnatt. Lycka till nere vid Gävle!

Tack för länken. Den var lättförstådd i alla fall! Till skillnad från vissa av dessa rymdsidor.

Jag har aldrig sett ett norrsken här i trakterna. Men det år klart - jag har aldrig aktivt letat plus att jag kanske måste åka en rejäl bit in i skogen - bort från stadens ljusspill för att få se ett.
 
Du får nog ha mycke tur/gott om tålamod om du skall se norrsken så långt söderut som Svealand - tyvärr

(Vet inte om det finns någon statistik på hur ofta norrsken syns på olika breddgrader)
 
Man kan se norrsken i hela Sverige, men oftare ju längre norrut man kommer. Den 24-25 oktober kunde man senast se ett norrsken i Gävle vad jag vet. Då var det dessutom riktigt starkt och i olika färger. Nu den 29:e november var prognosen att man skulle kunna se norrsken lågt vid horisonten i Gävletrakten, men jag tror inte det blev något. Förra året vet jag att det var ett fint norrsken synligt i Gävletrakten åtminstone vid ett tillfälle. Min gissning är att norrsken av den styrkan att de är intressanta uppträder kanske 1-5 ggr per år på dessa breddgrader. En experts svar på frågan var man kan se norrsken i Sverige: I södra Sverige kan norrsken ses i genomsnitt en gång per månad (prognosen är alltså bättre för Gävle). Längst i norr kan man se norrsken nästan varje natt. Det gäller förstås att det är klart väder. Källa: http://www.rymdforum.nu/?id=753

Nu och de närmaste åren skall ju solaktiviteten vara nära sitt max enligt den historiska solfläckscykeln, så chanserna är större för norrsken. Men bor man i Gävle måste man nog räkna med att aktivt åka ut och titta efter norrskenet för att få syn på det, då det där oftast ligger lågt över horisonten och inte är så ljusstarkt att det syns i ljusförorenad miljö. Men man behöver inte åka ända ut i vildmarken, omkring 5 km utanför stadsgränsen räcker, men man får räkna med att norrskensljuset blandar sig med stadsljuset på bilderna. Norrskenet på bilden i inlägg #81 var mycket svagt och nära horisonten, det hade nog inte synts inifrån stan. Dessutom skyms ju sikten mot norr där av alla hus och försvåras av uppstickande gatlysen och den allmänna ljusföroreningen. Just det norrskenet syntes inte i Gävle, knappt från Sundsvall :)

Att norrskenet är så starkt att man spontant får syn på det i ljusförorenad miljö i Gävle tillhör nog sällsyntheterna, även om det förmodligen var så i slutet av oktober i år.

Men följer man som sagt norrskensprognosen som jag föreslog är min uppfattning att chansen är god att få se norrsken i Gävle under en mörkersäsong :) Men man måste som sagts ha tålamod för att följa prognosen.
 
Sedan 1 augusti i år har norrskensprognosen givit att norrsken skulle vara synligt lågt vid horisonten, eller högre, 33 ggr för gävletrakten. Om det sedan verkligen blev så är en annan femma... Det skall ju naturligtvis vara både mörkt och klart för att kunna se dem. Observera att det finns ett heldraget grönt band i kartan, detta anger den sydliga gränsen för att kunna se norrsken lågt vid horisonten. Det grönfärgade fältet anger var norrsken uppträder rakt upp på himlen, ex: http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast/2011/08/04
 
Ser ut att kunna bli fint norrsken ikväll, enl magnetogrammet. Nu är det bara att hoppas på att det klarnar upp lite.
 
Ser ut att kunna bli fint norrsken ikväll, enl magnetogrammet. Nu är det bara att hoppas på att det klarnar upp lite.

Här är det helt klar himmel just nu :) SMHI har dock ritat in ett moln klockan 19, men det är borta igen till 20:00 :)

Är det en tvåa på prognosen, som det är i kväll, är inte sällan norrskenet synligt här. Magnetogrammen ser bra ut, hoppas det håller i sig. Om en timme är det helmörkt här, bara att börja packa sig ut med andra ord :)
 
Senast ändrad:
Månfas

Kul att se de täta uppdateringarna =)
Verkligen känslan av jakt som i rubriktråden :p

Hur resonerar ni kring månskenets inverkan? Min vän har hört att man skall undvika fullmåne för att få så mörkt som möjligt och därmed kunna se norrskenet tydligast. Medan jag tänkte som att ur fotohänseende kan månen vara bra om man vill få in ett landskap i bilden och ändå hålla sig inom ett hanterbart exponeringsomfång.
 
Jag resonerar som så att det inte spelar någon roll, båda alternativen med månen är ok. Visst är det som du säger att landskapet syns bättren med månen, men både och tycker jag blir fint.

Är ute och fotograferar nu sedan klockan sex, först var månskäran uppe och gav tilllsammans med ljuset från några enormt starika ljusmaster i Söråker ett par km bort ett något upplyst landskap. Men sedan gick månen ner ungefär samtidigt som ljusmasterna släcktesC så nu är det mörkt. Ja så mörkt det nu blir i ett relativt urbant område strax utanför Sundsvall.

Just nu har norrskenet kommit igång liteC det var mycket svagt tidigare. Kameran står och gör en timelapsesekvens just nu. Fårn se om det blir något, kanske tar sig norrskenet ytterligare, det är lite för svagt ännu för att bli riktigt bra.

Ja det var senqaste nytt i norrskensjakten härifrån :)
 
Har kikat på att leta efter norrsken denna vintern. Jag hade gärna åkt ändå till Abisko. Det hade varit ett äventyr i sig att bara ta sig dit. Men det var fasligt dyrt att bo över där. Visst man fick middag och guide i priset men det är kostsamt att bara ta tåget till Kiruna så det blir nog inget norrsken i år heller. (Bor vid Gävle).

Men SMHI som jag mailade sade i alla fall att detta år och kommande år ger bra chanser att se starka norrsken för vi är på väg in i rätt cykel.

vill du bo i abisko så boka in tid på stf-vandrarhemmet. kostar ca 300:-/natt kanske billigare om jag inte minns fel.
 
Apropå månen så tycker jag den är bra om den är full och helst när vi har snö. Du får man ner slutartiderna så att man slipper ett utsmetat norrsken..

ikväll blåste det så in i hela helvete men norrsken blev det..
 

Bilagor

  • T_Andersson_Foto_06724.jpg
    T_Andersson_Foto_06724.jpg
    88.5 KB · Visningar: 566
Det kommer någon bild härifrån också så småningom, är fortfarande ute. Här är det så gott som vindstilla och jag har en fin vattenspegling framför kameran. Kunde nu bara norrskenet komma igång liite till... Ja, man får ha tålamod. Jag tycker att ibland så räcker det med norrskenets egna ljus då det år snö, är det bara lite fart på norrskenet har jag upplevt att detta räcker för att lysa upp landskapet då.
 
vill du bo i abisko så boka in tid på stf-vandrarhemmet. kostar ca 300:-/natt kanske billigare om jag inte minns fel.

Jaså? Är du säker?

Jag kollade här nämligen. http://www.auroraskystation.se/ Det är ju Abisko och de vill ha 3 450 kr för ett rum, guide, middag och en resa upp på nån höjd med lift för att se norrskenet därifrån.

Då måste STF ha flera vandrarhem där borta eller? För inte kan mat och guide och lift gå på drygt 3 000 för sig?

Rättelse: - Eller vänta nu när jag läser igen så verkar det vara att man bor kvar på berget under natten och inte ett rum
 
Jag svarar mig själv för nu har jag hittat mer information.

En bädd kostar 360 kr utan STF-medlemsskap. Vilket jag måste betala.

En nattur upp på berget kostar 690 kr. Lift osv.

Tåg från Gävle till Abisko går på drygt 800 kr enkel resa.

Så nu vet jag kalaset kan gå på! =) Ja ingen mat eller dryck är inräknad där iofs.
 
Jag svarar mig själv för nu har jag hittat mer information.

En bädd kostar 360 kr utan STF-medlemsskap. Vilket jag måste betala.

En nattur upp på berget kostar 690 kr. Lift osv.

Tåg från Gävle till Abisko går på drygt 800 kr enkel resa.

Så nu vet jag kalaset kan gå på! =) Ja ingen mat eller dryck är inräknad där iofs.

Ta med dig tält, dra upp till abisko och njut på egen hand. Du behöver knappast söka efter norrskenet, visar det sig så visar det sig
 
Jag skulle inte ha något emot det rent principiellt men jag har aldrig övernattat under sådana förhållanden själv. Förutom under värnplikten. Så jag vet inte om jag vågar. Man ska ju ha respekt för vädret. Skulle det blåsa upp under natten så är jag nog körd!

Sedan kostar det ju en slant att köpa sånt man behöver för en övernattning mitt i vinternmed. Redig jacka, vintersovsäck, brännare kanske osv.

Men det skulle vara härligt att tälta där - helt klart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.