Annons

I jakten på norrsken

Då missar man hela poängen, det är ju naturligtvis de egna bilderna som är roligast :)

Men det är ju naturligtvis ett enkelt sätt!
 
Ja man hittar mycket inspiration på nätet. Tittar mycket på norrskensbilder där. Har några fotografer jag följer som brukar fotografera norrsken. Några Svenskar, några fler Norrmän (Nordnorge är oerhört lämpat för norrskensfoto), en Islänning, en Dansk och en Fransman (!)
 
De har fina norrskensmiljöer genom de snötyngda granarna som tycks vara ett återkommande tema i bilderna uppe i nordfinland. Är mycket svag för sådana bilder sedan jag förra året fick syn på en fantastisk bild av en finne på just ett sådant motiv. Hittar dock inte igen den nu, här är dock en bild som påminner om denna: http://www.google.se/imgres?q=auror...id=nVJzUNPvYlhetM:&imgrefurl=http://www.artfo

Var ute och skidade på en myr förra året för att rekognosera för en sådan bild här i trakterna, men förhållandena blev aldrig de rätta. Men nu kommer ju vintern igen med nya möjligheter :)
 
Men nu då!

Som här uppe, både lörd och sönd.. Trist som tusan..

Jo, det var moln här med... Skenet orkade nog inte ner hit ändå.

Vädret över Gotland ser lovande ut. I morse (UT) small ju solen REJÄÄÄÄLT och ett event liknande 24-25 oktober -11 verkar vara på g. Håller tummarna!
 
Jo, det var moln här med... Skenet orkade nog inte ner hit ändå.

Vädret över Gotland ser lovande ut. I morse (UT) small ju solen REJÄÄÄÄLT och ett event liknande 24-25 oktober -11 verkar vara på g. Håller tummarna!

Ja detta får vi hålla tummarna för. Väderprognosen ser betydligt mycket bättre ut här, även om molnen verkar vara i faggorna.
 
The geophysical institute i Fairbanks, Alaska, som utfärdar norrskensprognoser, har fortfarande inte uppdaterat sin senaste prognos från den 19:e, då massutkastet ännu inte inträffat. Man gör alltså klokt i att kolla in Spaceweathers sida, som även om den inte ser ut att innehålla någon regelrätt prognos, förmedlar de senaste händelserna på solen, ofta med en bedömning om hur och när det kommer att påverka förhållandena för norrsken här. När det är frågan om snabba partiklar, som här, hinner kanske inte Fairbanks alltid med i svängarna. Får se om de hinner uppdatera sin prognos, innan partikelmolnet är här. De missade ju att prognosticera det berömda utbrottet den 24-25/10 i höstas också.

Skymningen/kvällen/natten blir spännande. Moln är i faggorna här, men väderprognosen ser ändå tämligen lovande ut så långt. Ännu syns ingenting på IRF:s magnetometer, men det ser ut som om det var ett norrsken efter midnatt i natt.
 
Nu är prognosen uppdaterad. Den säger en femma på den tiogradiga skalan från 0-9, "Extreme". Det betyder att norrskenet kan bli synligt i stort sett hela Sverige, möjligen inte allra längst ner i Skåne, men med lite tur även där. Bor man i sydliga delar av landet kan man åka ut till en mörk plats med fri sikt mot norr (utan att det ligger något större samhälle eller stad i den riktningen inom några mil om det går, vilka i sig skapar en upplyst himmel) och spana efter ett ljus lågt ner mot horisonten i norr. Här i mitten av Sverige kan norrskenet komma att täcka hela himlen från norr till söder med lite flax. Kan ju tilläggas att bara för att prognosen är god, så behöver det inte betyda spektakulära norrsken. Men man håller ju tummarna :)
 
Senast ändrad:
Vet någon vilka tider som gäller (från när, till när och*peakar det någon gång)?
*
Ser jag i Aftonbladet så var utbrottet på solen 03.59 igår morse (dom måste väl menat imorse).
På DN står det att partiklarnas hastighet är 6,4 miljoner km/h (hmm, rätt snabbt..).
Avståndet till solen är ungefär 150 miljoner km.
Så då skulle det ta 150/6,5 = 23 timmar från solen och hit. Alltså peak vid 3 inatt?
*
Samtidigt så har Aftonbladet rätt med 03.59 igår morse, så var peaken natten som var.
Och på nåt annat ställe såg jag att det skulle vara ikväll?
Och DN kan ha fel på hastigheten.
*
Någon som vet..
 
Prognosen för när solstormen träffar jorden förutsades i går till att ske i dag kl 15:18 lokal tid +/- 7timmar. Ännu har inget hänt, man kan se detta på IRF:s magnetometerdiagram här:
http://www.irf.se//Observatory/?link[Magnetometers]=On-line_sp_access
Något händer med länken, man får kopiera hela adressen och klistra in i webbläsarfönstret.

När kurvorna ser ut som vid tvåtiden i natt är det förmodligen norrsken i norra Sverige. När kurvorna på nytt börjar sprattla, är solstormen över oss. Om det nu blir något av det hela vill säga :)
 
Jag har helt klart väder här i Kiruna och solen har försvunnit och ljuset med den. Det är inte mörkt än men på nån timme är det mörkt och jag ska bara äta sen tar jag bilen och åker ut och väntar..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.