Annons

I jakten på norrsken

åhå , då har du kanonläge var och varannan kväll då ?? eller hur är det där uppe, det har varit mycket dåligt med norrsken som sträcker sig till kiruna i år, så därför tänkte jag ta bilen till abisko nästa gång det är en 3a på skalan , för att få chans på bra bild

ett bidrag i diskussionen

Bilagor

• 02_norrsken.jpg
    02_norrsken.jpg
    8.3 KB · Visningar: 1,218
allt blir så mycket svårare så fort man bestämt sig för att göra nått, givetvis så har det varit en av dom absolut sämsta norrskens säsongerna nu när man har kamera. och man tar alla chanser man kan få för att kunna fota detta fenomen, men än så länge har inte norrskenen kommit upp i norrmal standard, man har tex inte sett ett ordentligt norrsken i centrala kiruna som man ofta brukade se tex förra året.

men jakten går vidare och det skall bli intressant att se vad man åstadkommer när man får den där riktiga chansen. det är lätt att felfokusera har man märkt, mycket lätt att göra fel.

men man får ju chansen att fota så himla mycket annat när man väl är ute så allt fotande är ju skoj !

En intressant länk:
http://flux.phys.uit.no/cgi-bin/plotgeodata.cgi?Last24&site=tro2a&

Visar i realtid mängden gas eller vad det nu är som skapar norrsken i atmosfären. Så istället för att sitta på något kalhygge och hoppas på att det ska dyka upp så kan man sitta hemma till grafen börjar "sprattla". Vet ej hur pass bra det fungerar utanför Tromsö men det borde vara samma resultat tycker jag. Är tydligen väldigt pålitlig. Igår vid 21 tiden var det enligt grafen en väldig aktivitet, men då låg jag hemma och tittade på film...

ikväll fortsätter jakten, och den kommer att hålla i ända till helgen som det verkar enligt prognoserna !! skall bli skoj att testa igen !

ikväll fortsätter jakten, och den kommer att hålla i ända till helgen som det verkar enligt prognoserna !! skall bli skoj att testa igen !

detta blev kvällens bilder !
några norrsken och ett på tåget !

Bilagor

• torneträsk.jpg
    torneträsk.jpg
    9.5 KB · Visningar: 1,930
  • torneträsk2.jpg
    torneträsk2.jpg
    14.7 KB · Visningar: 1,969
  • torneträsk3.jpg
    torneträsk3.jpg
    12.2 KB · Visningar: 1,933
  • torneträsk4.jpg
    torneträsk4.jpg
    10.4 KB · Visningar: 1,888
  • trinbynight.jpg
    trinbynight.jpg
    10.3 KB · Visningar: 1,899
Kvällens jaktbilder, molnen jagade mig hela tiden och skapade konstiga bilder

Bilagor

• IMG_4393.jpg
    IMG_4393.jpg
    10.7 KB · Visningar: 1,912
  • norr.jpg
    norr.jpg
    7.8 KB · Visningar: 1,866
  • jagad.jpg
    jagad.jpg
    8.9 KB · Visningar: 1,868
  • twilightzone.jpg
    twilightzone.jpg
    8.6 KB · Visningar: 1,868
nu idag och imorgon är nog en av dom sista chanserna till norrsken här uppe i kirunatrakten, just idag så är det fullmåne och en 3a på skalan vilket om det är klart väder kommer ge helt fantastiska norrskensbilder !

snart bara en månad kvar till norrskens säsongen här uppe i kiruna skall bli intressant att se om denna säsong blir bättre än förra som var miserabel !!

nu börjar 2010 säsongen ta slut , men slutet blev helt ok och man ser redan fram emot nästa tillfälle att fota vårat fina himlafenomen igen !

Men inte har vi haft många att skryta med.. I förrgår hade vi ett lite bättre men nu idag och imorgon ser det ut som att vi kan få nått, en 3a på skalan ska vi tydligen få..

Jag har en bekant från Frankrike som jättegärna vill komma hit till Sverige och se ett norrsken. Men jag vet inget om dessa. Tänkte om ni kunde hjälpa mig.

Förekommer dom bara på vintern? Och hur högt måste man resa i Sverige för att få chansen att se ett rejält norrsken? Och måste man liksom in i norrlandsskogen eller kan man se dem i Umeå till exempel? (Själv är jag från Gävle).

Jag har en bekant från Frankrike som jättegärna vill komma hit till Sverige och se ett norrsken. Men jag vet inget om dessa. Tänkte om ni kunde hjälpa mig.

Förekommer dom bara på vintern? Och hur högt måste man resa i Sverige för att få chansen att se ett rejält norrsken? Och måste man liksom in i norrlandsskogen eller kan man se dem i Umeå till exempel? (Själv är jag från Gävle).
HUr det är i Umeå vet jag inte men det borde väl synas Norrsken även där. Men vill man se rejäla så måste du nog längre norrut.
kolla denna länk
http://www.auroraskystation.se/

Norrsken är cykliska fenomen. Just nu förefaller det som att vi är på väg in i en aktivare norrskensfas igen. Norrskenen hänger samman med solaktiviteten, när denna ökar, ökar chansen att få se norrsken. Solaktiviteten beräknas nå en topp år 2012. Sedan tar det omkring 11 år till nästa topp igen. Förra maximum var 2000-2001.

Även om norrsken har observerats i Grekland och till och med så långt söderut som Samoa, ökar chanserna att få se fina norrsken ju längre norrut man kommer. Norrsken är inte alls ovanligt i Gävle. Men det behöver vara mörkt för att de skall synas. De syns alltså inte på sommaren, även fast de förekommer då också. Platser med stark gatubelysning är också mindre lämpliga observationsplatser. Även under perioder med hög norrskensaktivitet så förekommer det perioder under natten där norrsken inte syns.

Här finns en sida som ger norrskensprognoser: http://www.gedds.alaska.edu/AuroraForecast/
Ställ in europavyn så kommer Sverige med. Den gröna linjen anger hur långt söderut norrskenet kan ses nere vid horisonten. Det gröna bandet anger var norrskenet kan komma att stå rakt upp på himlen. Just i dag säger prognosen att man kan få se norrsken över horisonten i Gävle.

Just nu har solen fått flera solfläckar. Ett gott tecken på att solaktiviteten ökar och därmed chansen att få se norrsken.

Edit: Abisko är annars en ort med bra väderstatistik, det är ofta klart väder. Skall man resa till Sverige för att se norrsken, är det nog dit man skall åka. Fast inte på sommaren. Norrskenen är som regel kraftigast före midnatt.

Senast ändrad:
Tack så hemsk mycket för informationen! Vi får planera en resa nästa vinter till Abisko tror jag, så får hon uppleva den svenska vintern med mycket snö också. Det skulle bli perfekt att få visa upp Sverige på det sättet :) Så får jag väl bara pricka in något datum när det är beräknat att vara molnfritt plus ett stort norrsken :)

Får önska lycka till då, naturfenomen har ju annars en ovana att inte komma på beställning. Fast de närmaste åren ser det lovande ut :) Abisko torde vara tämligen säkert. Men det gäller att pricka in prognosen. Många har faktiskt inte sett norrsken, fast de bor på orter där det ofta förekommer. Men det tror jag mer beror på att de inte hållit utkik.

aurora borealis

Tack så hemsk mycket för informationen! Vi får planera en resa nästa vinter till Abisko tror jag, så får hon uppleva den svenska vintern med mycket snö också. Det skulle bli perfekt att få visa upp Sverige på det sättet :) Så får jag väl bara pricka in något datum när det är beräknat att vara molnfritt plus ett stort norrsken :)

Prognoser i all ära,men det krävs nästan att man bor i området kortare eller längre tid för att täcka in ett ev uppträdande norrsken,samt att vara vaken på nätterna med kamera,trådutlösare och stativ klar för användning.
nedan äkta analog bild,lång exponering gör stjärnor till streck

Bilagor

• 02_norrsken.jpg ljus variant.jpg
    02_norrsken.jpg ljus variant.jpg
    9.4 KB · Visningar: 1,773
I morse 03.30 väckte hunden mig och ville ut. Undrar om hon kände på sig något. Det här var vad jag fick se.
Bilden tagen i Arboga. Pentax K7 med 50 mm, 6 sek, bl.3.2, 400ASA.

//Lars

Bilagor

• _IGP6384s.jpg
    _IGP6384s.jpg
    18.2 KB · Visningar: 1,555
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar