ANNONS
Annons

I jakten på norrsken

Norrskenet!

Japp, här i Umeå var det drag också.

Första gången med "riktig" kamera som jag var ute och jagade, vilket var
riktigt lurigt. Stativet köptes idag, och vid bildens (original, utan efterarbete förresten)
tidpunkt hade jag slutare runt tio sek, och bilen på parkeringen som stöd... tricky.

Nya försök ikväll, med fjärris+stativ bord bli trevligt.

Lurigt dock att få in "oändligt fokus" på D60´n dock. Tips någon?
Övriga tips mottages självklart oerhört tacksamt!

Håller tummarna för grymt norrsken ikväll!

Fridens!
/C
 

Bilagor

  • DSC_6866.jpg
    DSC_6866.jpg
    4.2 KB · Visningar: 1,972
norrskenet har varit riktigt aktivt dom senaste dagarna, och att ni kan se norrsken nere i umeå trkten är pga att just nu så är det riktigt kraftigt, och ligger runt en 4:a på skalan då är norrsken synligt så långt söderut, men tänk på att skaln går ända upp till 9 och det förklarar även dom spontana bilderna från tex arboga. jag har jagat norrsken nu i 2 år snart och dom senaste 2 veckorna har varit dom bästa på 2 år !
 
2011

Hej, lyfter tråden och undrar om någon har kommentarer om denna vintersäsong.

Hur är aktiviteten generellt?

Dina bilder från i år? :p

Har en Japansk vän som är i Sverige över vintern och vill upp och se fenomenet och jag hänger nog på, kan vara dags att även jag tar och ser något av Norrland :)


Tack alla för tips och inspiration i tråden.
 
Hej, lyfter tråden och undrar om någon har kommentarer om denna vintersäsong.

Hur är aktiviteten generellt?

Dina bilder från i år? :p

Har en Japansk vän som är i Sverige över vintern och vill upp och se fenomenet och jag hänger nog på, kan vara dags att även jag tar och ser något av Norrland :)


Tack alla för tips och inspiration i tråden.


Det finns ju någon sida där man kan övervaka magnetstrålningen. Förra året hade vi, i Skellefteå helt ok nätter med norrsken faktiskt. En gång satt jag ute på isen runt 00-snåret och fiskade och det small bara till så var hela himeln grön,lila,turkos. Mycket häftigt, synd att kameran låg hemma.

Har inte sett någonting i år än.
 
aktiv aktivitet

Hej!

Sidan som jag följer nästan dagligen (för rymd-nörderi du luxe och norrskensprognos) finner du/ni
www.spaceweather.com. Finns även en app som plingar till om en CME (coronal mass ejection) träffar jordens magnetfält. (3D Sun)

För bara några veckor sedan observerade jag den kraftigaste "solstormen" så länge jag har kollat
(sedan 2008) och lyckades, tillsammans med många andra dokumentera detta i form
av ett mycket kraftigt norrsken. Observera att mina bilder är tagna från Gotland(!).

Forskarna påstår att solen nu närmar sig ett solar-maximum av aktivitet vilket säkert innebär
norrsken så det räcker och blir över under denna och nästa höst/vinter.

Bästa bilden vinner :)

Må gott
/Calle
 
Natten den 24-25 oktober var legendarisk. Kollar du i bilderna på min profilsida så hittar du några alster. Kolla runt lite mer på Fotosidan så hittar du nog fler från den natten, som föregående postare nämnde var det synligt ända nere på Gotland. Norrsken kan ses i hela Sverige, men inte så ofta i södern. Sedan den 24-25:e har det i stort sett varit dött, i alla fall här nere i Sundsvall, men det har sett tämligen dött ut längre norrut också vad jag kan förstå. Annars väntar ju alla på de fina norrsken som förväntas nu då solen enligt tidtabellen borde vara inne i en aktiv fas då den sänder ut mycket solvind som skapar norrsken här på jorden. Tidigare i höst har det visst varit hyfsat med norrsken, har dock inte kunnat bevaka dessa tillfällen.

Man kan kolla norrskensaktiviteten på nätet, tex Space weather. Ett annat bra sätt är faktiskt att gå och kolla i köksfönstret, funkar om man bor på plats :) Ytterligare ett sätt är att beställa en tjänst så man får meddelande i mobilen när norrsken är på gång, kommer inte ihåg vem det är som tillhandahåller detta, kanske på Space weather.

Skall ni resa för att se norrsken har jag för mig att Abisko är bra, det ligger visst så till geografiskt att det ofta är klart väder där. En förutsättning för att se norrsken. Sedan blir skenen också frekventare ju längre norrut man kommer. Det är en fördel att uppsöka en mörk plats bort från alla störande ljus i samhällen och städer, vilka skapar ljusföroreningar på himlen. Speciellt om man skall fotografera. Men är det starka norrsken syns de ändå, tom mitt inne i städer.

Jag har hört lite olika uppgifter från forskarhåll om det verkligen är så att solen håller sin tidtabell för ökad aktivitet denna gång (det går historiskt i 11 års cykler och det är tid nu), men solfläcksaktiviteten har i alla fall ökat nu, så hopp om mer norrsken finns :)

Edit: Har ändrat Arjeplog till Abisko, vilket är ett ställe med bra chans för norrsken. Abisko alltså.
 
Senast ändrad:
Vi har hela hösten i prinsip haft norrsken varje kväll här i Kiruna..

För ett antal veckor sedan hade vi det häftigaste jag upplevt i mitt liv..
 
Ja ni är lyckligt lottade i Kiruna, med norrsken nästan varje kväll :) Men har ni haft något kraftigt norrsken efter den 24-25:e?
 
och den där space weather fattar jag nada av :)

Jag brukar kolla denna sida http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast
-Har faktiskt inte hittat någon bra prognos för norrsken på Space Weather, det finna kanske där någonstans. Det är i alla fall den sidan alla brukar länka till i detta sammanhang. Man kan i alla fall se en karta med aktuell norrskensoval på framsidan. Men den orkar inte ner ända till Kiruna ännu, kanske syns det ändå svagt vid horisonten i norr? Tyvärr uppdateras inte alltid sidan jag länkar till här, tyckte den var bättre förra vintern.
 
Jag brukar kolla denna sida http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast
-Har faktiskt inte hittat någon bra prognos för norrsken på Space Weather, det finna kanske där någonstans. Det är i alla fall den sidan alla brukar länka till i detta sammanhang. Man kan i alla fall se en karta med aktuell norrskensoval på framsidan. Men den orkar inte ner ända till Kiruna ännu, kanske syns det ändå svagt vid horisonten i norr? Tyvärr uppdateras inte alltid sidan jag länkar till här, tyckte den var bättre förra vintern.
Det är den sidan jag oxå brukar titta på och har den även i paddan och fånen, finns en app..

Denna ska tydligen vara bra och visa utbrotten
http://www.irf.se/Observatory/?link[Magnetometers]=Data/
 
Ja så sitter man då här och hoppas på norrsken, prognosen är god för kvällen, en 4:a på en tiogradig skala. Det brukar räcka för norrsken här på mina breddgrader. Hittills dock inget norrsken i sikte. Just nu är det mulet, men inte värre än att man kan skymta Jupiter genom diset. Moln kan vara en norrskensfotografs bästa vän, då de kan bidra till bildens kvaliteter. Senaste timmarna har det varit svagt ökande aktivitet på magnetometerkurvorna för Kiruna och Lycksele, men aktiviteten är i stort noll för det.

SMHI lovar något uppklarnande väder efter midnatt. Man kan ju skriva något här så länge. Har fixat en kamerarigg så jag kan göra timelapse av norrskenet med kameraåkning. Vore kul att prova. Har modifierat utrustningen lite sedan premiärförsöket. Hoppas också på ett lite starkare norrsken så jag får ner exponeringstiderna, behöver egentligen ett ljusstarkare objektiv för detta ändamål. Det får bli nästa investering om kameraåkningsutrustningen visar sig fungera. Nu händer förövrigt något på magnetometern i Kiruna... Internet är fantastiskt, vad mycket information som finns. Ja, i jakten på norrsken.
 
En länk till magnetometerkurvorna: http://www.irf.se//Observatory/?link[Magnetometers]=On-line_sp_access
Dessa har hittills aldrig ljugit, visar de aktivitet, är norrskenet inte långt borta. Speciellt den i Lycksele är bra, den i Kiruna är mest en glädjemätare, där har det ju en tendens att vara norrsken jämt...
Fortsätter kurvorna att utvecklas så här som den sista halvtimmen är det dags att åka ut om ett tag. Molnen har också vikt hädan något så man ser enstaka stjärnor nu. Kanske, kanske blir det norrskensfoto i natt :)

Edit: Något händer med länken, man får kopiera hela adressen ovan och klistra in den i webbläsarfönstret.
 
I Kiruna ser det bra ut nu, lite svag kurvutveckling för Lycksele ännu. Kan dock hända att det dväljer sig något svagt norrsken nere vid horisonten i norr här i Sundsvall nu. Tyvärr är diset tätare åt det hållet. Håller tummarna...
 
Nu ser kurvorna bra ut tycker jag. Tyvärr ligger ett envetet dis över himlen som tycks tätna mot norr, Jupiter är det enda som syns här inne i stan. Åker i alla fall ut en sväng på vinst och förlust, kanske klarnar det tillräckligt för någon bild.
 
Jodå det har varit ett ganska fint norrsken ikväll här i Kiruna och det håller på förfullt just nu..
 
Ute i terränglådan . Norrdsken stjärnklart och vackert. Kul att höra attn fler observerat norrskenet. Men nu åker jag hem.
 
Har kikat på att leta efter norrsken denna vintern. Jag hade gärna åkt ändå till Abisko. Det hade varit ett äventyr i sig att bara ta sig dit. Men det var fasligt dyrt att bo över där. Visst man fick middag och guide i priset men det är kostsamt att bara ta tåget till Kiruna så det blir nog inget norrsken i år heller. (Bor vid Gävle).

Men SMHI som jag mailade sade i alla fall att detta år och kommande år ger bra chanser att se starka norrsken för vi är på väg in i rätt cykel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.