Annons

I jakten på norrsken

Jag skulle inte ha något emot det rent principiellt men jag har aldrig övernattat under sådana förhållanden själv. Förutom under värnplikten. Så jag vet inte om jag vågar. Man ska ju ha respekt för vädret. Skulle det blåsa upp under natten så är jag nog körd!

Sedan kostar det ju en slant att köpa sånt man behöver för en övernattning mitt i vinternmed. Redig jacka, vintersovsäck, brännare kanske osv.

Men det skulle vara härligt att tälta där - helt klart.

Mat kan du ju laga på vandrarhemmet och upp på nuolja tar det ca två timmar att ta sig till fots :)
 
Ett annat alternativ till att åka upp och campa på ett norrländskt fjäll är ju att hålla tummarna för att det klarnar upp i kväll. Det är en trea på prognosen och då ska norrskenet kunna vara synligt i gävletrakten med lite tur. Men att tälta uppe på ett fjäll under norrskenet är garanterat en upplevelse.Tyvärr är man ju inte garanterad norrsken bara för att man åker till Abisko.

Här en bild från i går kväll. Prognosen var en tvåa, ungefär samma förutsättningar som en trea ger i Gävle i kväll skulle jag tro. Prognosen uppdaterades dock under kvällen till en trea. Det lönar sig också att hålla koll på magnetogrammen innan man åker ut för att se att prognosen verkar hålla streck. Tålamod är också bra. Norrskenet igår bestod här mest av ett svagt diffust sken vid horisonten. Den starkaste stjärnan i bilden är Vega:
 

Bilagor

  • Stornäset 20111130 IMGP6125 400 px.jpg
    Stornäset 20111130 IMGP6125 400 px.jpg
    79.2 KB · Visningar: 496
Det låter bra det :) Det har rått lite delade meningar om solens aktivitet de sista åren. Normalt brukar solfläcksaktiviteten öka så sakteliga när solfläckscykeln närmar sig sitt maxima vart 11:e år. Den här gången var länge solen i stort sett fri från fläckar, och bla en finsk forskargrupp menade att solfläckar kanske var ett minne blott (det har hänt förr i historien). Men nu det sista året ungefär om jag kommer ihåg rätt har aktiviteten vad jag förstår gått upp till mera normala nivåer med tanke på läget i cykeln. Det är ju bra, har för mig att maxima väntas infinna sig under 2012. Solfläcksaktiviteten hänger direkt ihop med norrskenen. Man kan ju också se hur trådstartaren länge och ihärdigt sökte efter norrsken, utan att det egentligen blev några större skådespel, fast han bor i Kiruna. Men nu sedan förra vintern har större norrsken inte varit alltför sällsynta. Jag håller i alla fall tummarna för att solen fått upp ångan och att mera liknande den 24-25 oktober är att vänta :) I kväll är det prognos igen, hoppas det klarnar upp.
 
Uppdaterar den här tråden igen: Prognosen för kvällen är ganska god, en fyra. Men som jag förstår det baserar den sig på vad som hände den episka natten i oktober, då var det ingen god prognos alls, men norrskenet blev spektakulärt. Verkar som om prognosmakarna satt fyran med ledning av detta. Återstår att se vad som händer i kväll. Magnetogrammen har i alla fall börjat röra på sig och i Abisko är det naturligtvis redan norrsken...

Nu åker jag i alla fall ut och ser vad natten har att bjuda på här nere, om inte annat kommer jag att koncentrera mig på orionnebulosan. Kanske kommer någon fältrapport senare i kväll. Tyvärr har jag tänkt mig upp på ett berg, så det kan vara lite väl blåsigt som väderprognosen ser ut för mina planer på nebulosan, men jag får se som sagt, möjligen norrsken, eller möjligen nebulosa :)
 
Verkar varken bli norrsken eller nebulosa. Ändrade plan i sista ögonblicket och åkte istället ner till havet. Det hade nog blivit för blåsigt uppe på berget. Här blåser det också en småkall vind. Månen går just ner. En ytterst svag norrskensbåge pryder himlen, vet man inte vad man skall titta efter ser man den nog inte ens. Tog fram kameran lite snabbt för att fotografera månen, men jag tyckte det skakade för mycket på stativet av vinden för mina syften. Nej nu har jag fikat upp matsäcksmackorna och kaffet, börjar väl bli dags att åka hem kan jag tro. Stjärnorna tindrar i alla fall fint.
 
Roligt att se bilder från Vasa! Jag kunde inte låta bli att ta en bild innan jag åkte hem, inser ju dock nu efteråt att jag missade en hyfsad bild på norrskenet, fast det var svagt. Hade jag bara bytt brännvidd och vridit kameran till vänster så hade det blivit tjusigt. Skenet var så svagt för ögat att man inte riktigt såg dess fotografiska kvaliteter förrens bilden drogs upp på datorn, får väl skylla på det i alla fall. Ja, ja. Man kan inte lyckas jämt. Den starka stjärnan uppe till vänster är Vega:
 

Bilagor

  • Norrskensbåge IMGP6337 400 px.JPG
    Norrskensbåge IMGP6337 400 px.JPG
    48.3 KB · Visningar: 396
Norrsken, norrsken och spaceweather:)

Härliga bilder! Kul också att det är drag i tråden!

Jag känner att jag måste förklara min (kanske blinda) kärlek till www.spaceweather.com.
Människan som driver sidan har goda relationer till både Nasa och NOAA / Space Weather Prediction Center. Han, och amatörforskare/fotografer samspelar med dessa organisationer för att dokumentera, diagnostisera, analysera och ställa prognos på olika händelser i rymden, dock mest med fokus på solen.
I vänsterspalten på sidan syns högst upp solvinden (den som tangerade 670-700 km/sek under natten 24-25 oktober) samt densiteten i den. (tror att den var uppe på 10 protoner/cm3.
(kraftig solvind=god chans för norrsken, enkelt, enkelt förklarat).

Under dessa nuffror finns bilden på solen. En ganska tråkig gul disk. Under bilden är det intressanta. Man ställer diagnos på de solfläckar som finns - finns chansen för "flares" som är snabba utbrott av strålning som ofta föder en CME? Hur många fläckar är det? Någon som är potentiellt kraftig, etc..

Sedan nedåt i vänsterspalten följer lite statistik (Spotless Days - hur många dagar solen inte har haft en enda sun-spot), sedan Radio Flux (vettefan faktiskt) och sedan Current Aurora Oval - var potentialen för norrsken finns just nu. (varieras och uppdateras minut för minut om jag inte missminner mig).
Under den finns Kp Index - det som gedds.nu-sidan är, om jag förstått den rätt. Kp-index 4= 4 på skalan på gedds.. Natten mellan 24-25 oktober visade den upp till 7 om jag inte missminner mig är också) - på spaceweather, på gedds vet jag inte.

Scrollar man ner lite till så kommer en prognos i siffror. Hur stor chans/risk är det för "flares" från solen, och i vilken kategori (M-class=lite svagare, X-class- det kraftigare) och under det prognos geomagnetiska stormar (norrskens-givare nr uno).

Slår jag ihop hela informationen från vänsterspalten får jag en ganska god bild av vad som händer just nu, och vad som kan hända snart, senare och imorgon och förmodligen i övermorgon. Dessutom postar man hela tiden nya "what´s new" på sidan och kraftiga utbrott från solen hamnar som regel alltid i fokus med bilder, filmer och kommentarer kring hur potent och kraftigt utbrottet är - när CME´n väntas damma in i jordens magnetfält etc.
Så - summa summarum. Jag gillar sidan och har lärt mig tolka den och på något vis tvingats tolka den för att få de det fantastiska skådespel norrsken för mig är.

En bonus är att sidan har en "Time-Machine" i högerspalt, högt upp. Välj datum (tex 24/10 -11) eller något annat känt norrskensdatum så får du/ni en bild av hur sidan funkar när det är ös.

Må gott
/Calle
 
Det var ju intressant att få en förklaring och bakgrundsinformation till spaceweathersidan. Dessutom måste ju det här vara en del av det rådata som prognosmakarna sedan bearbetar till sina norrskensrapporter. Detta verkar ju inte helt lätt, då de långt ifrån alltid stämmer.

Har roat mig med att titta igenom historiken dels på Spaceweather, dels på IRF och dels på alaskauniversitetets geofysiska prognossida för norrsken med ledning av exif för mina norrskensbilder. Kanske blev jag lite klokare?? Det verkar som om hastiga flux dels i IRF:s kurvor (ju brantare och högre alpdal/topp) desto bättre, det är just i dessa moment norrskenet blommar upp (detta hade jag redan märkt sedan tidigare). Men vad som var nytt från Spaceweathers sida är att dessa alpdalar/toppar i IRF:s kurvor verkar hänga samman med likadana kraftiga fluktuationer i solvindens protondensitet. En hög medelprotondensitet runt 10 protoner/cm3, och sedan en hastig flux på det (dip i protondensiteten, alpdal) så verkar norrskenet blomma upp i ridåer och strukturer. Men detta är mer en hypotes som återstår att pröva, har egentligen tillgång till för lite historisk data för att kunna verifiera. -Kan man någonstans se de på Spaceweather presenterade ACE RTSW (Estimated) MAG & SWEPAM-plottarna timme för timme historiskt lagrade (kunde inte hitta på Spaceweather när jag letade)?

ACE-satellitens data borde ju vara högintressant, då dess position i librationspunkten mellan jorden och solen ger en timmes förvarning om vad som komma skall. Kommer då en flux och medelprotondensiteten är hög vet man ju vad som är på gång och hinner åka ut och ställa upp kameran på lämplig plats.

Här är ACE-satellitens hemsida: http://www.srl.caltech.edu/ACE/
Och här är ACE:s sida: http://www.srl.caltech.edu/ACE/ASC/index.html

Någonstans där lär ju denna plott finnas. Får återvända och leta fler gånger om ingen annan hinner före.

-Annars finns det ju en redan färdig korttidsprognos på just en timme på alaskauniversitetets norrskensprognossida :) Men det kan ju vara roligt att själv hålla koll och försöka dra sina egna slutsatser. Vem vet, i slutändan kanske man blir en fena på detta med norrsken.

Hittade just ett intressant diagram över solfläckscykeln, och norrskenstillgången ser ju därav ut att vara tryggad till i alla fall 2015 :) Den finländska forskargruppen som spådde solfläcksaktiviteten som tillfälligt utdöd verkar fått fel, och det var ju tur :) Däremot väntas ju det prognosticerade maximat bli lägre än normalt, och inträffa i maj 2013: http://www.swpc.noaa.gov/SolarCycle/

Edit: Kraftiga norrsken kan ju utbryta även under solfläcksminimum, även om de är sällsyntare då. Bara för att förtydliga. Men i alla fall till 2015 ser det bra ut :)
 
Senast ändrad:
Under den finns Kp Index - det som gedds.nu-sidan är, om jag förstått den rätt. Kp-index 4= 4 på skalan på gedds.. Natten mellan 24-25 oktober visade den upp till 7 om jag inte missminner mig är också) - på spaceweather, på gedds vet jag inte.

Ja det är vad jag förstår inte aktuellt Kp, utan prognosticerad Kp som visas på gi.alaska.edu:s sida, presenterat i form av en karta. Inför natten den 24-25 oktober var prognosen en etta. Det slog ju rejält fel...

Här hittade jag en sida genom vilken man hittar en mängd intressanta uppgifter att förkovra sig i: http://www.swpc.noaa.gov/index.html. Här verkar allt finnas.
 
Ja tillgången på data är ju tämligen god (detta är ett understatement). Här kan man verkligen förkovra sig. Alternativet är ju att gå och kolla i köksfönstret om det är något norrsken på himlen. Problemet är bara att hinna ut på plats innan det är över då. Hinner man inte kan man få vänta i timmar på nästa utbrott, om det alls kommer något. Var inne och kollade lite mer på ACE-satellitens data, den är nog värd att hålla uppmärksamheten på ett tag framöver i samband med norrsken för att se om bilden klarnar och om man kan få ut något användbart ur dess dataström. Jakten på norrskenet går vidare...
 
Det här var ju en djungel. Tyvärr hittar jag inga realtidsdata från satelliten. De sk "realtidsdata" jag hittat online är omräknade och estimerade data för vad som händer jorden i detta nu, "jordisk realtid", inte vad som händer vid satelliten. Då kan man ju lika bra kolla på IRF och framförhållningen går om intet. Möjligen ges inte tillgång till dessa data för allmänheten. Det vore ju synd. Får forska vidare i saken.
 
Ja men heureka! Jag hittade! Länken nästan längst upp: "ace_swepam_1m.txt" på denna sida: http://www.swpc.noaa.gov/ftpmenu/lists/ace.html

Här sitter man och avslöjar sin samlade erfarenhet i norrskensjakten för alla och envar, men det är ju roligare att dela med sig. Men mycket monolog blir det ju. Nu får man hålla ögonen på denna sida ovan ett tag. Tillgång till mycket arkivmaterial finns ju också genom denna sida. Skall gå igenom exif för mina bilder en gång till med denna sida i betraktande och se om jag finner något intressant samband. Men vete sjutton om jag delar med mig av det, lite skall väl eventuella läsare av tråden få lista ut själva också :) Här i tråden finns enormt mycket matnyttigt samlat ändå. Med det inte sagt att jag får ut något av materialet, men jag har mina aningar. Kanske är detta redan skåpmat för vissa, men för mig är det nytt.
 
Yes- I`m a beliver!

Fantastiskt kul!

Nu ska det studeras och förkovras. Intressant (högst subtil pik) att gi.alaska-sidan visade en etta under en av den kraftigaste geomagnetiska stormen på år? :)

Nä, skämt åsido - kul och läckert att det överhuvud taget går att ställa prognos på skådespelet. Vilka medel man sedan väljer må ju vara upp till en själv. Undertecknad är nyligen utblommad rymdnörd och formligen älskar det hypotetiska i att hitta alternativa och nya metoder att få se norrskenet..

Må gott
 
Senast ändrad:
Ja det är vad jag förstår inte aktuellt Kp, utan prognosticerad Kp som visas på gi.alaska.edu:s sida, presenterat i form av en karta. Inför natten den 24-25 oktober var prognosen en etta. Det slog ju rejält fel...

Här hittade jag en sida genom vilken man hittar en mängd intressanta uppgifter att förkovra sig i: http://www.swpc.noaa.gov/index.html. Här verkar allt finnas.

ursäkta : menade såklart att gi.alaska-sidan är en Kp-prognos :)

Jag har varit inne och spanat på sidan (swpc) - men som alltid lite för sent på dygnet för att börja analysera och googla runt alla begrepp jag inte reder ut. Men o ja, finns det data.
Vem vet - det är kanske vi fotografer som en dag skapar den perfekta prognosen genom ett snyggt och mer tillgängligt gränssnitt (som inte kräver raketforskar-kompetens)....

Fredrik - jag har hört att monologer är nyttigt för hjärnan :)
 
Senast ändrad:
Ja hade man kompetensen nu skulle man ju på vinst och förlust skriva ihop något som automatiskt följer ACE-satellitens data, gör lämpliga överslag på fluxet och med ledning av solvindshastigheten gör minutexakta korttidsprognoser över förväntat norrskensuppträdande på olika breddgrader: typ diffust norrsken lågt vid horisonten, enstaka strukturer, enstaka ridåer, dansande ridåer, pelare osv i en stegrande skala. Naturligtvis kommer det inte att gå så exakt, men det torde ge en fingervisning om vad som är på gång, så man får hjälp att bedöma om det är värt att åka ut med kameran. Vore en klart rolig grej! Sedan återstår det ju bara att se om det nu finns något sådant samband mellan satellitdatat och norrskenet på detta vis. Har inte gått igenom exif och jämfört än. Kunde jag skulle jag sätta mig och hacka på en app nu och utprova den efterhand.
 
Argh! Jag som trodde jag hittat datat ute vid satelliten, listdatat är ju också omräknat till realtid på jorden visar det sig vid en närmare studie! Jahapp. Kanske finns dessa data därute någonstans ändå. Nu tänkte jag skriva att jakten går vidare, och det gör den ju :)
 
Jag skulle nog behöva lite hjälp att hitta dessa data, om någon vänlig själ vill hjälpa till är fältet fritt :) Känns annars som jag får skicka ett mail till någon och fråga om datat finns tillgängligt någonstans. Kanske till Caltech, kanske till NOAA. Men jag skall söka mera först. Nu övergår dock kvällens aktiviteter från rymdforskning till att mer handla om studiet av mörk lager :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.