Norrsken, norrsken och spaceweather
Härliga bilder! Kul också att det är drag i tråden!
Jag känner att jag måste förklara min (kanske blinda) kärlek till
www.spaceweather.com.
Människan som driver sidan har goda relationer till både Nasa och NOAA / Space Weather Prediction Center. Han, och amatörforskare/fotografer samspelar med dessa organisationer för att dokumentera, diagnostisera, analysera och ställa prognos på olika händelser i rymden, dock mest med fokus på solen.
I vänsterspalten på sidan syns högst upp solvinden (den som tangerade 670-700 km/sek under natten 24-25 oktober) samt densiteten i den. (tror att den var uppe på 10 protoner/cm3.
(kraftig solvind=god chans för norrsken, enkelt, enkelt förklarat).
Under dessa nuffror finns bilden på solen. En ganska tråkig gul disk. Under bilden är det intressanta. Man ställer diagnos på de solfläckar som finns - finns chansen för "flares" som är snabba utbrott av strålning som ofta föder en CME? Hur många fläckar är det? Någon som är potentiellt kraftig, etc..
Sedan nedåt i vänsterspalten följer lite statistik (Spotless Days - hur många dagar solen inte har haft en enda sun-spot), sedan Radio Flux (vettefan faktiskt) och sedan Current Aurora Oval - var potentialen för norrsken finns just nu. (varieras och uppdateras minut för minut om jag inte missminner mig).
Under den finns Kp Index - det som gedds.nu-sidan är, om jag förstått den rätt. Kp-index 4= 4 på skalan på gedds.. Natten mellan 24-25 oktober visade den upp till 7 om jag inte missminner mig är också) - på spaceweather, på gedds vet jag inte.
Scrollar man ner lite till så kommer en prognos i siffror. Hur stor chans/risk är det för "flares" från solen, och i vilken kategori (M-class=lite svagare, X-class- det kraftigare) och under det prognos geomagnetiska stormar (norrskens-givare nr uno).
Slår jag ihop hela informationen från vänsterspalten får jag en ganska god bild av vad som händer just nu, och vad som kan hända snart, senare och imorgon och förmodligen i övermorgon. Dessutom postar man hela tiden nya "what´s new" på sidan och kraftiga utbrott från solen hamnar som regel alltid i fokus med bilder, filmer och kommentarer kring hur potent och kraftigt utbrottet är - när CME´n väntas damma in i jordens magnetfält etc.
Så - summa summarum. Jag gillar sidan och har lärt mig tolka den och på något vis tvingats tolka den för att få de det fantastiska skådespel norrsken för mig är.
En bonus är att sidan har en "Time-Machine" i högerspalt, högt upp. Välj datum (tex 24/10 -11) eller något annat känt norrskensdatum så får du/ni en bild av hur sidan funkar när det är ös.
Må gott
/Calle