Annons

I jakten på norrsken

vädret börjar klarna, imordon är det dags för ännu en norrskensjakt, men jag kommer att vara beredd redan ikväll och natt. ska bli skoj att
se i fall prognosen stämmer ännu en gång !
 
ikväll var det norrsken igen, eller rättare sagt norrskensdimma, och jag tog bilen och åkte en bit utanför stan, men tyvärr så lyckades jag inte med fokus på nån av bilderna. den här blev väl den bästa för kvällen. men jakten går vidare, snart får jag mitt 1,8 objektiv och då kommer jag få ner tiderna så man slipper det utsmetade, men igår var det mest just utsmetat redan från början så det var inte mycket att göra åt.
 

Bilagor

  • norr466.jpg
    norr466.jpg
    12.9 KB · Visningar: 1,233
nu är bilen tankad, nästa resa efter norrsken kommer troligtvis sluta i abisko, nu bevakar jag norrskensprognoserna ! och det skall bli skoj att se om man får chansen på norrsken detta år eller om man vackert får vänta till nästa års säsong. som börjar i september och slutar i april.! 2 månader kvar !
 
Jag var ute ikväll och jagade. I början när jag kom runt 20.30 eller så var det mindre aktivitet. När jag packade bilden för att åka hem så kom det inte lite större norrsken (runt 21.45). Dagens kanske bästa bild kan ses här: http://seffel.com/content/small-village

Skulle ju återkomma om hurvida Sigmas 30/1.4 funkade vilket jag inte kan längre då jag sålt det när jag köpte en 5D. Idag använda jag ett EF 20/2.8 som tyvärr vinjetterar lite väl kraftigt vid bländare mindre än 5.6.
 
Amatörfråga kanske, men är det någon som vet hur långt söderut norrskenet kan uppträda? Är polcirkeln en magisk gräns?
 
Lång söderut (ex. värmland) så kan man se det lågt vid horisonten om man har tur. Idag kunde man se det vid "Tromsø, Norway and Reykjavik, Iceland, and visible low on the northern horizon from as far south as Umea, Sweden, Trondheim, Norway, and the Faeroe Islands, Denmark."

Norrskensprognoser kan du se här: http://www.gedds.alaska.edu/AuroraForecast/
Där skriver de hur långt söderut du kan se skenet.
 
kanonbild du fick,, vart var du och fotade ??
jag ahr suttit och kollat kameran idag och kanske drar iväg en sväng inatt och kollar läget, det har varit mulet hela dagen här , men nu verkar det klarna !

jag har inhandlat ett 50mm 1,8 som jag tänkte testa lite !
 
Tackar.

Bor uppe i Tromsö / Norge så bilden är tagen där. Om det är Canon du har så har jag också den, lite jävlig att fokusera manuellt med men det går om man vill. Norrskenet gick väldigt högt upp på himlen idag.
 
åhå , då har du kanonläge var och varannan kväll då ?? eller hur är det där uppe, det har varit mycket dåligt med norrsken som sträcker sig till kiruna i år, så därför tänkte jag ta bilen till abisko nästa gång det är en 3a på skalan , för att få chans på bra bild
 
Varit väldigt dåligt med norrsken i år. Tydligen sämsta året sen 30-talet enl. nån kollega som tittat på TV.

Men... det är ju nästan alltid mindre (ointressanta) norrsken varje gång det är klart väder. Men nu på tisdag är det ett norrsken som har 3 på skalan. Länge sedan det var såpass högt. Var 4 nångång i november tror jag och då var det riktigt maffigt.
 
precis ,det är ett klass 4 som behövs i kiruna för att det skall vara över huvudet ordentligt, och det har givetvis varit mycket dåligt med´det.
 
detta blev kvällens bilder, det var -26 ute så att hitta fokus var ju hopplöst, man ville helst sitta i varma bilen skratt
 

Bilagor

  • norrsken.jpg
    norrsken.jpg
    7.8 KB · Visningar: 1,090
  • berg.jpg
    berg.jpg
    8 KB · Visningar: 1,094
  • IMG_42291.jpg
    IMG_42291.jpg
    7.4 KB · Visningar: 1,088
  • lapporten by night.jpg
    lapporten by night.jpg
    10.5 KB · Visningar: 1,069
Den här länken från någon sida tillbaka är riktigt bra:
http://www.gedds.alaska.edu/AuroraForecast/

Väldigt tydlig karta och bra förklarat.

/m

Det var just den där jag inte kunde tolka. Antar att den breda grönvita randen är där norrsken förväntas uppkomma. Siffran ovanför kartan är "styrkan". Möjligen markerar den smalare helgröna linjen den gräns längst söderut man kan se norrskenet (under ideala förhållanden då...)?
 
några blider till från igår kväll, men fortfarande så var inte norrskenet så grymt som man vill att det skall vara, det var en 2:a på skalan igår och man vill ju helst ha en 4:a, men det är dom bästa hittils i år för mig så man får vara nöjd ändå -26 som det var
 

Bilagor

  • IMG_4248.jpg
    IMG_4248.jpg
    8.4 KB · Visningar: 1,051
  • IMG_4228.jpg
    IMG_4228.jpg
    8.9 KB · Visningar: 1,059
  • IMG_4227_1.jpg
    IMG_4227_1.jpg
    8.1 KB · Visningar: 1,041
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.