Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

i djungeln av objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

EmmaT

Aktiv medlem
objektiv objektiv objektiv...dom finns i massor och jag vet inte vilket jag ska välja :-S.

Har precis fått min sista lön från sommarjobbet och insett att jag har råd med en Canon Eos 10D :-D. Men jag vet inte vilket objektiv jag ska välja, tips? hade tänkt att använda det som lite allt-i-allo, lite modellfotografering, lite natur, porträtt, sport. Vill ha ett med ganska bra zoom men inte för tungt då jag inte har ngt stativ. Objektivet får heller inte vara huur dyrt som helst...något förslag?

//Emma - snart ägare av en Canon 10d
 
EmmaT skrev:
objektiv objektiv objektiv...dom finns i massor och jag vet inte vilket jag ska välja :-S.

Har precis fått min sista lön från sommarjobbet och insett att jag har råd med en Canon Eos 10D :-D. Men jag vet inte vilket objektiv jag ska välja, tips? hade tänkt att använda det som lite allt-i-allo, lite modellfotografering, lite natur, porträtt, sport. Vill ha ett med ganska bra zoom men inte för tungt då jag inte har ngt stativ. Objektivet får heller inte vara huur dyrt som helst...något förslag?

//Emma - snart ägare av en Canon 10d

Råd nummer 1: Köp 20D istället för utgågna 10D. Samma pengar men bra mycket bättre.

Sigma har en 18-60/2,8. Bra ljusstyrka är alltid bra att ha.
 
Självklart ska du köpa den nya 20D kameran istället den kostar ju tom mindre än 10D på cyberphoto. Fär allmänfotografi så borde ju canons egna 18-55 zoom fungera ypperligt den finns ju dessutom att köpa i kit med 20D:n för ett bra pris. Glöm inte bort att du måste ha ett stort minnes-kort också.

M
 
Pippo skrev:
Tamron 28-75/2,8, ca 3500:- från Tyskland.

28-75:an är ett bra objektiv, men du får tyvärr ingen vidvinkel vilket de flesta brukar ha,


Ett 18-55, 18-60 eller 17-85 ger från vidvinkel till kort tele. Det klarar man sig långt med.

Köper man sig en billigare zoom (som den 18-55:a som Canon säljer till 300D och 20D) kan man köpa ett 50/1,8 för dryga tusenlappen som komplement. Det är superskarpt och fint till porträtt eller när det är svagt ljus.

En annan variant är att köpa en billigare 300D istället och få pengar över till lite bra objektiv. Det nya Canonobjektivet 17-85 IS kostar 6000 kronor. Lika mycket som skillnaden mellan 300D och 20D.

bra objektiv är viktigt
 
Hej!

Verkar som du precis börjat fotografera av din profil att döma. Tror 20d kommer vara för mkt för dig. Jag skulle satsa på en beg 10D om jag var du en mkt bra kamera och läggaa de pengar jag tjänar på bra optik istället.

Vore bra om du gav oss en summa du är beredd att lägga ut.

Finns många bra begagnade gluggar också, man behöver inte alltid köpa nytt.

En annan variant kan vara :
Sätt dig ner och kika igenom spec ifrån 10d, 300d och 20d och klura ut vilken som mest kommer tillgodose ditt behov. Försök sedan testa och klämma på dessa och bestäm dig utifrån det :)
 
eftersom...

Emma mest fotar med en 10D idag, så är det nog en 20D hon ska ha. Att gå ner till en 300D kanske blir "lite tråkigt" om man så säger, eller vad tror du Emma?

:) Håkan
 
geronimo13 skrev:
Hej!

Verkar som du precis börjat fotografera av din profil att döma. Tror 20d kommer vara för mkt för dig. Jag skulle satsa på en beg 10D om jag var du en mkt bra kamera och läggaa de pengar jag tjänar på bra optik istället.

En begagnad 300D är ju ännu billigare och då passar Canons nya objektiv serie EF-S. Trots allt kan 300D nästa allt som 10D kan, särskilt modifierad.
 
froderberg skrev:
En begagnad 300D är ju ännu billigare och då passar Canons nya objektiv serie EF-S. Trots allt kan 300D nästa allt som 10D kan, särskilt modifierad.

Hur är det med sportfotografering 300D vs 20D Magnus? Jag har fått för mig att du kanske vet lite om det? Såg att Emma hade det på sin "fotograferingslista"

:) Håkan
 
Det är väl just till sportfotografering som 20D är helt överlägsen 10D, den är betydligt snabbare på alla sätt...(och 300D är ju ännu långsammare än 10D).
 
sagan skrev:
Det är väl just till sportfotografering som 20D är helt överlägsen 10D, den är betydligt snabbare på alla sätt.

Ja, då är det kanske en 20D som Emma behöver? Fast det har hon ju redan bestämt sig för. Så då var det detta med objektiven, som alltid är en svår nöt att knäcka...

:) Håkan
 
Ok jag skulle råda dig Emma att försöka få tag på en 10D till bra pris, det verkar finnas många till salu just nu (bra möjlighet att kunna pruta på priset) hur som helst så tror jag inte att du vill spendera alla pengar som du har tjänat under sommaren på en ny 20D som alla här råder dig, till 10D´n skall du försöka hitta antingen ett tamron 28-75/2,8 eller kanske ännu hellre en zoom med kortare brännvidd.

Kan inte riktigt förstå hurdan hysteri det har blivit efter 20D, 10D är en fullt brukbar kamera till de behov du har.

/ Jerker
 
hakanv skrev:
Hur är det med sportfotografering 300D vs 20D Magnus? Jag har fått för mig att du kanske vet lite om det? Såg att Emma hade det på sin "fotograferingslista"

Sportfotografering är väl där det hänt mest. 20D är betydligt snabbare än Eos 300D och 10D.

Det är dock inte alls omöjligt att plåta sport med 300D/10D/D60/30D. Det går rätt bra faktiskt.

Se här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=193488

Eller här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=143149

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=140705
 
Klart att det är bra med många bilder / sekund. Men ibland känns det som om svarta metallhus är lite överskattade..
 
oj, vad många svar det blev, tack :-D. Såg att ni hade en egen lite disskusion om vad jag "behövde" för kamera, jag håller med Håkan, jag varken vill "byta ner" mej till en 300d, jag vill ha en kamera att utvecklas med.
Ska kolla igenom alla objektiv ni föreslog, hoppas att jag kan bestämma mej :-D.
 
EmmaT skrev:
oj, vad många svar det blev, tack :-D. Såg att ni hade en egen lite disskusion om vad jag "behövde" för kamera, jag håller med Håkan, jag varken vill "byta ner" mej till en 300d, jag vill ha en kamera att utvecklas med.
Ska kolla igenom alla objektiv ni föreslog, hoppas att jag kan bestämma mej :-D.


Lycka till! Ska bli kul att se lite bilder i framtiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.