Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur vet man vilka objektiv som passar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sedan ska jag passa på att tipsa dig om att du inte behöver citera det föregående inlägget när detta är det närmast föregående. Ifall du fortfarande sitter vid tangentbordet så kan du gå tillbaka till ditt inlägg och radera detta. Speciellt eftersom jag för min del fortsatte att redigera och lägga till i mitt, så att det du citerade av mig inte blev riktigt komplett... :)

Eller också citerar man just för att någon håller på och ändrar så att man vet vad man svarar på.

Skulle man av någon anledning vilja ha kvar citatet (kan ibland vara praktiskt ifall det skulle finnas ett antal andra inlägg emellan) så kan man gå tillbaka och kopiera in det uppdaterade inlägget istället.

Det verkar dumt om man bara svarat på den del av inlägget man citerat.

Aha

Micro Nikkor visar fortfarande f 2,8 men arbetar me f4 när den är fullt utskruvad
Det är ju helt mekaniska objektiv kopplade mekaniskt till ljusmätarna i de gamla F husen

Jag har inte prövat, men det blir nog så som sagt. Moderna objektiv visar dock mindre bländare på nära håll på Nikons kameror, vilket tydligen inte är fallet hos Canon.

Funderar lite på en begagnad D200 för att köra in mig på det digitala sen möjligen gå upp i modell om jag lär mig det hela

D200 är nog den billigaste lösningen, men en D700 blir i princip som vad du är van vid. Den har samma sensorstorlek som en filmruta i dina gamla kameror. Tyvärr är den ju också avsevärt mycket dyrare, även begagnad.

Tänk på att du nog vill byta mattskiva, vilket kräver lite meckande, om du i huvudsak tänker använda manuella objektiv. Mattskivan i moderna AF-kameror är inte anpassad för manuell fokusering, vilket gör det lite knepigt att träffa rätt. Viss hjälp kan man dock få av AF-systemet som har indikation i sökaren.

Med just den gluggen krävs det mellanring för 1:1
Tappar jag inte mer i praktiken då?

Ja, det gäller väl alla eller de flesta manuella Micro-Nikkor att de kräver mellanring för 1:1.

Nja, du tappar inte på det sättet. Om du vänder på det så kanske det blir mer begripligt.
Det som händer med en DX-kamera (typ D200) är som om du tagit en bild med din gamla kamera, men sedan klippt bort en bit av kanterna på negativet (så att det blir mindre), eller hissat upp förstoringsapparaten så att en del av bilden hamnat utanför papperet.

Nikon har ytterligare sensorstorlekar.

CX med en 'crop factor' på 2.73x, samt flera ännu mindre storlekar för sina kompaktkameror, med en faktor på mellan 4,6x och 5,6x.

Ska man vara petig så ligger motsvarigheten på 33 mm. Ett 35 mm-objektiv på en APS-C kamera ger samma bildvinkel som ett 53,5 mm ger på en fullformatare.

Jo, Nikon har verkligen det i särklass rörigaste växelsystemet av alla. Beror på att de inte har ett enda system, utan runt ett dussin sinsemellan mer eller mindre inkompatibla subsystem.
.

Eh nej, de har ett system F-mount som de utvecklat vidare i stället för att överge sina gamla.

AI, AI-S, AF, AF-D, AF-S är allt som finns från 1977 till nutid.
Titta på länken jag gav ovan så får du se hur det funkar med f-mount

Det finns bara FX & DX för DSLR, vilket tråden handlar om.

Om man ska vara petig och påpeka småsaker så kan man ju räkna rätt i alla fall. 35mm motsvarar 52,5mm.

jag är inte så orolig för exponeringsmätningen
Det gäller mer att gluggen passar och att det finns någon slags mattskiva/snittbild/elektronisk fokuserings indikering.
Ljusmätningen fixar jag enkelt ändå, och med digitalt kan man ju ta obegränsat med provbilder

Helt rätt inställning :)

Då kan du köpa vilken kamera du vill och sätt allt från 1977 (Ai) och framåt på den.
Det finns något obskyrt fisheye som kräver uppfälld spegel, men har man det så vet man ju om att spegeln måste fällas upp.
Allt detta står på länken jag gav ovan men jag gillar att skriva ;-)

Gröna pricken i sökaren för indikering av fokus finns på alla Nikon tror jag. Mattskivorna är väldigt dåliga för manuell fokus, de är optimerade för att släppa in ljus.

Mina gluggar är AI utom några långa telen som är konverterade F till AI

Dom kan det antagligen bli problem med men det kan jag leva med

De viktigaste för mig är 300/2,8,180/2,8, 85/2,0, 55/2,8 och 21/2,8

Dom är "äkta" AI allihop

Mina gluggar är AI utom några långa telen som är konverterade F till AI

Dom kan det antagligen bli problem med men det kan jag leva med

De viktigaste för mig är 300/2,8,180/2,8, 85/2,0, 55/2,8 och 21/2,8

Dom är "äkta" AI allihop

Ja men då så, allt passar alla digitala Nikon. :)
Hurra för F-mount

Konverterade F till AI kan du ju vara lite försiktig med första gången. Tyckte det stod något om att det kan vara lite struliga rent mekaniskt i bajonetten.

Ja, dom funkar inte ens till F3:an fullt ut
Men skulle jag tvunget behöva dom långa får jag väl köra analogt till dom bilderna
Det blir inte många såna bilder per år ändå

En sak som kan vara värd att tänka på är att funktionen för fokusindikering i sökaren är olika på olika modeller. Nu minns jag inte exakt vilka modeller som har vilken funktion, men t.ex. D200 och D300 har bara en grön prick som lyser när motivet är i fokus medan andra har pilar som visar vilket håll det är ur fokus åt plus den gröna lampan.

Jag fokuserar aldrig manuellt själv så jag vet inte hur stor skillnad det gör, men det är säkert trevligare med pilarna :)

AI, AI-S, AF, AF-D, AF-S är allt som finns från 1977 till nutid.

Det finns AF-I också ;-)

Men det var en riktigt dålig konstruktion som inte blev långlivad och bara finns på några få objektiv. Jag tror att AF-S och AF-I är desamma kompabilitetsmässigt sett.

AF objektiv vet jag inget om men jag lånade ett AF-I Zoom för några år sen som jag körde manuellt på en F2
Det var min första kontakt med en Zoom glugg också men den var riktigt bra minns jag
(förutom den dåliga ljusstyrkan)

Systemet med pilar och LED för fokusering har jag hört talas om och det skulle antagligen vara lättare än bara en LED som visar "in-focus" kan jag tänka mig men man vänjer sig väl vid det också

har, sen jag skrev mitt inlägg här, fått ett erbjudande att köpa en Nikon D60 med under 1000 exponeringar till ett bra pris

Förutsatt att mina gluggar passar som det sagts här ovan får det nog bli affär på den i veckan

Så man får prova lite Digital fotografering

Någon på forumet som har nån synpunkt på den kameran?

har, sen jag skrev mitt inlägg här, fått ett erbjudande att köpa en Nikon D60 med under 1000 exponeringar till ett bra pris

Förutsatt att mina gluggar passar som det sagts här ovan får det nog bli affär på den i veckan

Så man får prova lite Digital fotografering

Någon på forumet som har nån synpunkt på den kameran?
Undvik den. Vill du ha något som påminner om kamerorna du är van vid borde du som sagt satsa på minst en D200.

D60 saknar inbyggd fokusmotor som behövs till alla objektiv som heter AF och inte AF-S, den har bara ett hjul för bländare/tid medan D200 har två, den saknar det mesta i fråga om kompabilitet med äldre grejer förutom just att de går att montera på kameran.

Undvik den. Vill du ha något som påminner om kamerorna du är van vid borde du som sagt satsa på minst en D200.

D60 saknar inbyggd fokusmotor som behövs till alla objektiv som heter AF och inte AF-S, den har bara ett hjul för bländare/tid medan D200 har två, den saknar det mesta i fråga om kompabilitet med äldre grejer förutom just att de går att montera på kameran.

Bländaren styr jag ju med objektivet?
Vad kan möjligen hjul/ratt nr 2 ha för funktion?

Dessutom verkar det vara praktiskt att ha motorn i objektivet istället för i huset
Då slipper jag ju släpa med en motor om jag inte använder AF gluggar

Men jag lyssnar på motargument naturligtvis
;)

Bländaren styr jag ju med objektivet?
Vad kan möjligen hjul/ratt nr 2 ha för funktion?

Inte på alla objektiv. De senaste modellerna, av typen G, saknar bländarring så då får man ställa bländaren med en ratt. Det går att ställa bländaren med ratten på andra objektiv också, jag tycker det är bekvämare än att vrida på bländarringen.

Dessutom verkar det vara praktiskt att ha motorn i objektivet istället för i huset
Då slipper jag ju släpa med en motor om jag inte använder AF gluggar

Nja, men den dage du köper ett AF-objektiv så får du inte autofokus med det. Sedan är det ju inte så att motorn är något man märker av särskilt om man inte använder den ;-)

En annan sak jag glömde nämna är att sökaren på D60 är pytteliten och mörk, den på D200 är större och något ljusare, D300 är ytterligare ljusare och D700 är ljusår bättre.

Har du känt på D60:n än? Om inte tror jag att det räcker för att du ska komma på andra tankar ;-)

Inte på alla objektiv. De senaste modellerna, av typen G, saknar bländarring så då får man ställa bländaren med en ratt. Det går att ställa bländaren med ratten på andra objektiv också, jag tycker det är bekvämare än att vrida på bländarringen.

Nja, men den dage du köper ett AF-objektiv så får du inte autofokus med det. Sedan är det ju inte så att motorn är något man märker av särskilt om man inte använder den ;-)

En annan sak jag glömde nämna är att sökaren på D60 är pytteliten och mörk, den på D200 är större och något ljusare, D300 är ytterligare ljusare och D700 är ljusår bättre.

Har du känt på D60:n än? Om inte tror jag att det räcker för att du ska komma på andra tankar ;-)

OK
Jag har inte tittat på nån kamera ännu
Jag försöker få lite pejl på vad jag ska titta efter innan jag kollar runt:

Med sökare antar jag att du menar "skärmen" och inte den optiska sökaren?

Jag kommer antagligen att använda just den optiska i huvudsak men "skärmen" kan vara praktisk för att kolla exponeringar etc så en hyfsad sån är nog inte fel.

Jag är fortfarande lite skeptisk att ha en extra motor i huset
Jag är lite inne på att jag släpar runt den hela tiden utan att använda den särskilt mycket
Dessutom är det ytterligare nåt som kan gå sönder...

Min ideal kamera är en F2 med ett digitalt bakstycke utan några andra finesser
Tyvärr finns det ingen sån kamera så jag får dras med lite andra gadgets som det är...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar