ANNONS
Annons

Hur vet man vilka objektiv som passar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte exakt vilka objektiv som passar på vilka kameror, men cyberphoto.se har en funktion för att bara visa objektiv med inbyggd fokusmotor och det är det som krävs för att objektiv ska funka på din kamera.

De från Nikon heter AF-S och inte AF.

Gamla Nikkor gluggar...

Jag har envist hållit mig till analoga kameror fram till nu men känner att det verkar blivit dags för en avstickare in i Digitala världen nu.
Min fråga är:
Har Nikon något D-hus som jag kan köra manuella Nikkor objektiv på
Alltså manuell fokusering, bländar inställning etc
Vad blir i så fall omräkningsfaktorn för brännvidderna?
Har förstått att en 35:a motsvarar en 50:a (ungefär). Stämmer det?

//Bosse

Jag har envist hållit mig till analoga kameror fram till nu men känner att det verkar blivit dags för en avstickare in i Digitala världen nu.
Min fråga är:
Har Nikon något D-hus som jag kan köra manuella Nikkor objektiv på
Alltså manuell fokusering, bländar inställning etc
Vad blir i så fall omräkningsfaktorn för brännvidderna?
Har förstått att en 35:a motsvarar en 50:a (ungefär). Stämmer det?

//Bosse
En genomgång av objektivtyper och en tabell över vad som passar ihop:
http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

Nikon har två storlekar på sensorer.
DX som är mindre än normal analog 35mm film och har en förlängningsfaktor på 1,5.
FX som motsvarar småbildsformat. (35mm)

På kameror med DX sensorstorlek ger ett 35mm objektiv samma bildvinkel som ett 50mm på en kamera med FX sensorstorlek.

Rörigt?

Tack så mycket!
Lite rörigt verkar det men man lär sig väl...
D-200 verkar vara den kamera jag ska ha vid en snabb första koll trots DX
Jag kommer ju självklart att skaffa AF gluggar men det är ju praktiskt att kunna utnyttja mina gamla F glasbitar också

Tack så mycket!
Lite rörigt verkar det men man lär sig väl...
D-200 verkar vara den kamera jag ska ha vid en snabb första koll trots DX
Jag kommer ju självklart att skaffa AF gluggar men det är ju praktiskt att kunna utnyttja mina gamla F glasbitar också

Det beror nog mer på förklaringen än att det verkligen är det :)
Alla kameror klarar ju AI objektiv och senare men för instegskameror funkar inte ljusmätaren.

Lite vana gör ju att man kan exponera rätt ändå, sedan har man ju histogrammet för att se om man gjort rätt :)

Det beror nog mer på förklaringen än att det verkligen är det :)
Alla kameror klarar ju AI objektiv och senare men för instegskameror funkar inte ljusmätaren.

Lite vana gör ju att man kan exponera rätt ändå, sedan har man ju histogrammet för att se om man gjort rätt :)

jag är inte så orolig för exponeringsmätningen
Det gäller mer att gluggen passar och att det finns någon slags mattskiva/snittbild/elektronisk fokuserings indikering.
Ljusmätningen fixar jag enkelt ändå, och med digitalt kan man ju ta obegränsat med provbilder

---
Nikon har två storlekar på sensorer.
DX som är mindre än normal analog 35mm film och har en förlängningsfaktor på 1,5.
FX som motsvarar småbildsformat. (35mm)
---
Nikon har ytterligare sensorstorlekar.

CX med en 'crop factor' på 2.73x, samt flera ännu mindre storlekar för sina kompaktkameror, med en faktor på mellan 4,6x och 5,6x.

---
På kameror med DX sensorstorlek ger ett 35mm objektiv samma bildvinkel som ett 50mm på en kamera med FX sensorstorlek.
---
Ska man vara petig så ligger motsvarigheten på 33 mm. Ett 35 mm-objektiv på en APS-C kamera ger samma bildvinkel som ett 53,5 mm ger på en fullformatare.

Jo, Nikon har verkligen det i särklass rörigaste växelsystemet av alla. Beror på att de inte har ett enda system, utan runt ett dussin sinsemellan mer eller mindre inkompatibla subsystem.
.

Det finns ett stort antal sidor på Internet med (in)kompatibilitetstabeller för Nikon objektiv och kamerahus. Här är en. Observera att det finns vissa kombinationer av kamerahus och objektiv man ska undvika, eftersom de kan skada objektiv och/eller kamera.

http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html

Hittade den absolut bästa av alla dessa tabeler för cirka två år sedan, men jag har tyvärr inte lyckats lokalisera den igen sedan. :-(

Internets förbannelse - hur hittar man i DEN röran? Det är ju helt omöjligt att spara precis allt man stöter på.
.

OK

Det innebär att jag med ett 55 mm/ f 2,8 Micro Nikkor får 91 mm brännvidd men får jag fortfarande 1:2 avbildning och behåller jag ljusstyrkan?

Det är mycket man funderar på

Jag kan se den ev. digitala kameran lite som en Polaroid för att kolla ljussättning etc
För jag har lite svårt att förlika mig på tanken att ge upp mina F2:eek:r och F3:eek:r på länge

Nä, brännvidden 55 mm är fortfarande densamma även med APS-C sensor. Däremot blir förstås bildvinkeln mindre pga att sensorn är mindre. Därför ändras inte heller bländaren, och 1:2-förhållandet bibehålls. Men du får inte plats med en lika stor insekt e.d som när du använder en fullformatssensor eller film.

Sedan tappar du ungefär ett stegs ljusstyrka när du går ner till skala 1:2 (oavsett om du använder APS-C eller FF), förutsatt att detta sker enbart genom att snäckan skruvas ut (gissar att så är fallet med detta objektiv). Vid gamla kameror fick man själv kompensera för detta, medan dagens tillverkare brukar korrigera detta automatiskt. Antingen fortsätter de att visa 1:2,8 även vid skala 1:2, men ändrar ljusmätarens känslighet i motsvarande grad, eller så ändrar de så att bländare 1:4 visas vid full öppning på 1:2. Hur just Nikon gör kan du ju lätt kolla själv (har själv aldrig haft något makro till Nikon, men någon har sagt att Canon och Nikon gör olika i detta avseende).

Observera att det ev. kan vara annorlunda med tredjepartsobjektiv.

Vid skala 1:1 "tappar" du två EV-steg. Du tappar alltså egentligen ingenting, men vid skala 1:1 har du ett 110 mm objektiv istället för ett 55 mm, och eftersom linsdiametern är densamma så blir ju detta då ett 1:5,6 objektiv. Men du vinner att du (teoretiskt) får det dubbla arbetsavståndet. Vilket är fördelaktigt när du fotar kryp, som tenderar att dra när du blir för närgången...
.

Senast ändrad:
Aha

Micro Nikkor visar fortfarande f 2,8 men arbetar me f4 när den är fullt utskruvad
Det är ju helt mekaniska objektiv kopplade mekaniskt till ljusmätarna i de gamla F husen

Men jag börjar hänga med lite

Funderar lite på en begagnad D200 för att köra in mig på det digitala sen möjligen gå upp i modell om jag lär mig det hela

Senast ändrad:
Bra.

Sedan ska jag passa på att tipsa dig om att du inte behöver citera det föregående inlägget när detta är det närmast föregående. Ifall du fortfarande sitter vid tangentbordet så kan du gå tillbaka till ditt inlägg och radera citatet. Speciellt eftersom jag för min del fortsatte att redigera och lägga till i mitt, så att det du citerade av mig inte blev riktigt komplett... :)

Skulle man av någon anledning vilja ha kvar citatet (kan ibland vara praktiskt ifall det skulle finnas ett antal andra inlägg emellan) så kan man gå tillbaka och kopiera in det uppdaterade inlägget istället.

Man har 30 minuter på sig för att ändra i sitt inlägg.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar