kodapa
Medlem
Hej Per!Nikon-objektiv med beteckningen AF kan du inte få autofokus på med din kamera. Om du kollar länken så ser du att det finns 50mm och 35mm med autofokusmotor.
Per.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej Per!Nikon-objektiv med beteckningen AF kan du inte få autofokus på med din kamera. Om du kollar länken så ser du att det finns 50mm och 35mm med autofokusmotor.
Per.
Hej Per!
En genomgång av objektivtyper och en tabell över vad som passar ihop:Jag har envist hållit mig till analoga kameror fram till nu men känner att det verkar blivit dags för en avstickare in i Digitala världen nu.
Min fråga är:
Har Nikon något D-hus som jag kan köra manuella Nikkor objektiv på
Alltså manuell fokusering, bländar inställning etc
Vad blir i så fall omräkningsfaktorn för brännvidderna?
Har förstått att en 35:a motsvarar en 50:a (ungefär). Stämmer det?
//Bosse
Det är förmodligen det billigaste alternativet, men D300 och D7000 är bättre kameror. Fast dyrare, förstås.D-200 verkar vara den kamera jag ska ha vid en snabb första koll ...
Tack så mycket!
Lite rörigt verkar det men man lär sig väl...
D-200 verkar vara den kamera jag ska ha vid en snabb första koll trots DX
Jag kommer ju självklart att skaffa AF gluggar men det är ju praktiskt att kunna utnyttja mina gamla F glasbitar också
Det beror nog mer på förklaringen än att det verkligen är det
Alla kameror klarar ju AI objektiv och senare men för instegskameror funkar inte ljusmätaren.
Lite vana gör ju att man kan exponera rätt ändå, sedan har man ju histogrammet för att se om man gjort rätt
Nikon har ytterligare sensorstorlekar.---
Nikon har två storlekar på sensorer.
DX som är mindre än normal analog 35mm film och har en förlängningsfaktor på 1,5.
FX som motsvarar småbildsformat. (35mm)
---
Ska man vara petig så ligger motsvarigheten på 33 mm. Ett 35 mm-objektiv på en APS-C kamera ger samma bildvinkel som ett 53,5 mm ger på en fullformatare.---
På kameror med DX sensorstorlek ger ett 35mm objektiv samma bildvinkel som ett 50mm på en kamera med FX sensorstorlek.
---
Jo, Nikon har verkligen det i särklass rörigaste växelsystemet av alla. Beror på att de inte har ett enda system, utan runt ett dussin sinsemellan mer eller mindre inkompatibla subsystem.---
Rörigt?