ANNONS
Annons

Hur vet man vilka objektiv som passar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nejnej du har nog missförstått det där med motor i huset. Alla enkla och billiga modeller saknar det och alla pro-modeller har det. Den tar ingen plats och märks inte, jag tror inte jag har hört talas om att motorn har gått sönder för någon heller. Att låta bli att köpa en kamera för att den har motor i huset vore lika dumt som att köpa en bil utan passagerarsäten för att de kan gå sönder ;-)

Nej, jag menar den optiska sökaren. Det är stor skillnad på sökare på olika modeller. Stora sökare är dyra grejer, det går åt mycket glas och tar mycket plats.

Mer påkostade modeller utom D200 har riktiga glasprismor medan billigare modeller och tyvärr D200 har speglar istället. Speglar stjäl mer ljus än prismor. Sedan är det skillnad både hur stor själva sökaren är och hur stor del av bilden man kan se i sökaren, de visar sällan 100% utan snarare 95-98 %. Eftersom du ska fokusera manuellt är det viktigt.

Varken D60 eller D200 har Liveview, alltså att du kan se bilden på kamerans skärm innan du tar den. Det kom först med D90 och D300. Nu finns det på alla modellerna. Det är faktiskt bra för manuell fokus, man kan zooma in motivet och se mycket tydligt om det är i fokus eller inte.

D60 är väldigt liten och plastig, D200 är stor och rejäl med bra grepp och mycket tåligare hus av metall till största delen.

OK
Jag har inte tittat på nån kamera ännu
Jag försöker få lite pejl på vad jag ska titta efter innan jag kollar runt:

Med sökare antar jag att du menar "skärmen" och inte den optiska sökaren?

Jag kommer antagligen att använda just den optiska i huvudsak men "skärmen" kan vara praktisk för att kolla exponeringar etc så en hyfsad sån är nog inte fel.

Jag är fortfarande lite skeptisk att ha en extra motor i huset
Jag är lite inne på att jag släpar runt den hela tiden utan att använda den särskilt mycket
Dessutom är det ytterligare nåt som kan gå sönder...

Min ideal kamera är en F2 med ett digitalt bakstycke utan några andra finessernte
Tyvärr finns det ingen sån kamera så jag får dras med lite andra gadgets som det är...

Om du inte gjort det tidigare så kommer du bli grymt besviken på sökaren i de flesta digitala kameror. De enda som kan tävla med F2 är D700 och D3 som har spegel och prisma i ungefär samma klass.
Alla andra kommer att kännas futtiga

Motorn till autofokusen har Nikon haft i huset sedan F4 kom 1988 eller var det 89. Jag skulle tro att det är rätt beprövad teknik vid det här laget. Vad det tillför i vikt vet jag inte men mycket kan det i vara.

Alla bättre hus har ju motorn så ditt utbud blir helt klart begränsat om du vill välj bort den.

Det är många som hoppas på hus med lite retro-känsla från Nikon, må det vara en FM, F2 eller en rangefinder typ S3 till och med.

Tack!
Helt OK argument

Bra sökare är viktigt
Gamla F2 Photomicen visar bara ca 95% så lite större är bra.

Dessutom är en lite tyngre kamera en bonus också

Då verkar D200 leda just nu
Eller kanske en D300?

Jag ska titta på dom modellerna så får jag se hur dom känns och lyssna lite mer på erfarenhet här på Forumet

Tack!
Helt OK argument

Bra sökare är viktigt
Gamla F2 Photomicen visar bara ca 95% så lite större är bra.

Dessutom är en lite tyngre kamera en bonus också

Då verkar D200 leda just nu
Eller kanske en D300?

Jag ska titta på dom modellerna så får jag se hur dom känns och lyssna lite mer på erfarenhet här på Forumet

Gå på D300 i så fall den har märkbart bättre iso-prestanda och dessutom live view något som är mkt användbart vid manuell fokus.

Förresten såg jag att D200/300 har pentaprism sökare och 95% med 0,94x förstoring (varför man nu kallar en förminskning förstoring)
Bättre än så får du nog bara på FX, dvs D700 & D3

Har du lust att slanta upp vad en begagnad D300 kostar är det inget snack om att det är en bättre kamera, har du inte det är det inget snack om att D200 är en väldigt bra kamera det också även om den börjar få några år på nacken.

Läser du engelska är det här bra introduktioner till kamerorna:

D200

http://bythom.com/d200review.htm

http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/

D300

http://bythom.com/nikond300review.htm

http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/

Kalas!

Jag har inte fantastiskt behov att kunna pressa med höga ISO tal
Jag kör mest lågt och använder blixtar större delen av tiden alternativt stativ
men jag håller med om att D300 verkar vara ett bättre val
Jag vill inte lägga pengar på nån riktig proffskamera eftersom jag inte plåtar för ett levebröd längre så D300 står på listans topp just nu

Gå på D300 i så fall den har märkbart bättre iso-prestanda och dessutom live view något som är mkt användbart vid manuell fokus.

Förresten såg jag att D200/300 har pentaprism sökare och 95% med 0,94x förstoring (varför man nu kallar en förminskning förstoring)
Bättre än så får du nog bara på FX, dvs D700 & D3

D300 har 100%

Har kikat på en D300s nu och det verkar vara en bekväm kamera så den blir det om jag inte hittar en med FX sensor till vrakpris
;)

Sen har jag ingen aning om det skiljer nåt på "s" modellen jämfört med en vanlig D300...

Filmfunktion, samt ungefär ett steg bättre brusprestanda.

Nu pratar du nog om D3s tror jag (edit: jämfört med D3)...
D300s har förvisso filmfunktion, men ett steg bättre brusprestanda (edit: jmfrt med D300) tror jag att man får se sig i månen efter. Prestandan i det avseendet är snarare nästan samma.

Senast ändrad:
Det finns en hel del som skiljer D300 från D300s, men tyvärr är inte brusprestanda en av dem. Den är som sagt nästan identisk, men å andra sidan mycket bra!

Det som skiljer D300s från D300 är

Dubbla minneskort, riktigt bra om man sätter det ena i datorn och sen ger sig ut för att fota. Alltid en säkerhet.

Direktknapp för LiveView, bekvämare helt enkelt.

Filmning som sagt, kanske inte spelar någon roll.

7 Bilder per sekund jämfört med 6 hos D300. Med batterigrepp och rätt batteri ger båda 8 bps.

Tyst läge har jag för mig kom först på D300s. Kan vara riktigt bra! Spegelslamret blir mycket tystare.

Greppet är lite annorlunda, men om det är bättre eller sämre kan ju diskuteras.

Fyrvägsknappen bak på huset är av en bättre typ än D200 och D300, ringen och särskilt mittenknappen har tydligare lägen.

Info-knapp bak på huset. Visar olika inställningar på displayen.

Lite olika placering av vissa knappar.

Till sist en försäming tyvärr. Luckan till minneskorten på D300s är av en enklare typ som dras ut medan D300 och D200 har en bättre variant som öppnas med en spak bak på kameran. Jag har lyckats öppna luckan med armbågen på min D300s. I snöoväder.....

Plus säkert något jag har glömt nu.

Ärligt talat tror jag man får anstränga sig för att märka någon verklig skillnad mellan dem totalt sett, det mesta är identiskt eller bara ändrat, inte direkt förbättrat. Dock säljs ju inte D300 längre så vill du ha en ny är det D300s som gäller.

Senast ändrad:
Fick chans att köra lite bilder med 300s:n ikväll
Körde med ett 85mm AI Nikkor och är helsåld på den kameran

Ber att få tacka för alla tips och råd här på forumet!

Kommer säkert att återkomma med mer frågor när jag inte vet vad jag gör

//Bosse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar