Kustbo
Aktiv medlem
Jag har fotat med olika digitalkameror sedan 1999, De flesta av dem inte klassade som inte vädertätade. De har varit med mig i monsuner i Indien, Tyfoner i Kina och skyfall i Afrika.
Ingen har lagt av.
Så min filosofi är att gå ut och fota oavsett väder.
Kameran tål oftast mer än vad du själv stor ute, Det är ingen djäkla babies vi skall ta hand om.
Ni har väl också löst att de flesta kemro tål +60 till +-0.
så gå nu inte ut och ta bilder i minusgrader.
Själv har jag fotat i minus 40 med en digitalkamera. Förutom att batterierna dör snabbt var det inga problem.
Så endera tänjer man gränserna och tar risken eller så avstår man en massa fina bilder.
Så här långt har jag inte jag inte tänjt på det så mycket att någon kamera slutat fungera.
Detta låter som min filosofi när det gäller kamera och väder ;-)
Kör Pentax sedan 70talet och nu en K-5 som ju är vädertätad men oftast sitter det ett icke tätat zoomobjektiv på och jag är båtmänniska och har under flera år jobbat som fiskeguide från båt och under de åren har mina kameror även nuvarande legat framme i båten oavsett väder ofta vid förarplatsen och jo öppna båtar.
Det har både ösregnat från skurar till heldagsregn och även många och rejäla översköljningar med sjövatten (Östersjöns bräckta vatten) och visst jag får torka rent frontlinsen ibland för att slippa "regnmönster" på bilderna men jag har aldrig ens funderat på att inte ha kameran framme pga vädret.
Jag gillar även vinter och har kameran med ute då med och kan konstatera att mina fingrar stelnar innan kameran ger upp iaf, det enda problemet i kyla är batteriet men det är ju lika med allt batteridrivet i kyla men ett extra batteri i innerfickan så löser det sig också ;-)