Annons

Compact Flash

Produkter
(logga in för att koppla)

lenp

Medlem
Precis skaffat mig en äldre kamera som tar CF minneskort. Har köpt nytt minneskort, men ingen läsare än. Har sedan tidigare flera SD kort med läsare. Vad rekommenderar ni för kortläsare som tar helst både CF och SD? Eller ska jag köra på adapter istället och fortsätta med mina SD kort?

Man kan naturligtvis göra annorlunda men jag brukar välja en läsare av samma fabrikat som minneskorten. När jag körde SD-kort hade jag Sandisk-kort och kortläsare och nu med CF-Express kör jag ProGrade kort och läsare. Aldrig haft några problem hittills (25 år eller så). ETT kort med tveksamt ursprung av något bonga-bonga-fabrikat har fallerat under den tiden.
Här finns ett gäng att välja på: https://www.prisjakt.nu/c/minneskortlasare?1558=1554|1555|8833|6376

Precis skaffat mig en äldre kamera som tar CF minneskort. Har köpt nytt minneskort, men ingen läsare än. Har sedan tidigare flera SD kort med läsare. Vad rekommenderar ni för kortläsare som tar helst både CF och SD? Eller ska jag köra på adapter istället och fortsätta med mina SD kort?
Skicka ett meddelande med din adress så kan jag skicka en Transcend-läsare som tjänat mig väl i många i år men nu bara ligger och skräpar i en låda.
Läsaren tar CF, SD och microSD.

Jag skaffade en intern kortläsare till min stationära dator. Mycket praktiskt tyckte jag tills den inte längre fungerade som den skulle. SD-korten måste hållas åt vänster för att det skulle bli kontakt och CF-korten slutade så småningom att läsas. Sedan dess använder jag usb-kabel mellan kamerorna och datorn. Då behöver jag sällan ta ur minneskorten ur kameran. Bara när det blir fullt och ett annat behöver sättas i. Tänker att om man så lätt kan "nöta ut" kortläsaren, som antagligen var av dålig kvalitet, så kanske kamerans kontakter också slits om man tar ut minneskorten ofta.

Lustigt. Har haft samma läsare i åratal. Bara Sandisk kort tidigare, kanske nåt udda också. Så köpte jag ett Sony-kort. Precis det problem du beskriver. Måste trycka kortet åt vänster. Först trodde jag det var fel på kortet, men jag tror det är den där låspluppen som tar i på nåt sätt och rubbas lite. Den sitter på höger sida som jag håller kortet.

Jag har 2xSanDisk för närvarande, en för alla "vanliga" sorter och en för CFexpress. Inbyggd i 3,5"-plats har jag haft, men det var USB 2.0 (intern kabel) så rätt långsamt med dagens mått mätt och jag vet inte om jag har sett så värst mycket av snabbare typ.

Jag kör också med Sandisk läsare, både för SD och CF-Express.
Jag körde också med kabel från min Z7 till dator tidigare men med CF kortläsaren går det så mycket snabbare. Blev verkligen förvånad. Klockade 5,57 GB på sex sekunder.

Jag kör också med Sandisk läsare, både för SD och CF-Express.
Jag körde också med kabel från min Z7 till dator tidigare men med CF kortläsaren går det så mycket snabbare. Blev verkligen förvånad. Klockade 5,57 GB på sex sekunder.
Det borde gå hyfsat snabbt om kamera och dator stöder usb3 också. Många (äldre?) kortläsare går på usb2.

Jag har tre olika kameror med fyra olika korttyper, så jag använder aldrig kortläsare. Alla tre kamerorna har nämligen det gemensamt att de har Ethernet, så det är mycket enklare att kunna använda samma kabel till allihop.

Det borde gå hyfsat snabbt om kamera och dator stöder usb3 också. Många (äldre?) kortläsare går på usb2.
Jo, du har rätt i det, det går hyfsat snabbt kamera->dator och jag borde vara nöjd. Men icke, sade Nicke, jag var inte nöjd och det visade sig att det går så in i helskotta mycket snabbare med kortläsaren 😀
I mitt fall stöder både datorn och kortläsaren, en ny Sandisk, usb3, och nu är jag nöjd.

Jeg købte for nylig en SanDisk ImageMate-kortlæser.

Den fungerer perfekt også med ældre CF-kort (fra Nikon D3) og ældre SDHC-kort (fra Pentax K10D).

Den forvirrede mig let ved at læse hver kortposition som et selvstændigt drev (Windows 11) - fx. d: e:, f:.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Förhandsboka nya Fujifilm GFX100RF hos Götaplatsens Foto