Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
fridhamre skrev:
Websidan ska återspegla dig som fotograf samt din stil precis som dina bilder gör!

Allt för ofta ser man "superreklamdesignadestockholmsinspirerade" webbsidor som inte alls passar fotografen eller bilderna som visas.

Men om jag ska ge förslag så enkel, både tekniskt samt utseendemässigt, så att det är dina bilder som framhävs och inte webbsidan i sig!

Lycka till !

shit jag måste bara få fråga dig –_hur ser en stockholmsinspirerad sida ut, i jämförelse med t.ex. en lantis-sida? :p spännande beteckning måtte jag säga! =))

Sitter själv och funderar på en ny design. Koda kan jag enligt gällande webstandarder med xhtml å css (iofs är min nuvarande hemsida ganska fulkodad).
Problemet är att jag suger på design och sånt. Alltid lättare när man får en design att utgå ifrån.

Kul att kolla alla sidor som ni postar, får en del inspiration från dom...

Lite tips:

- Försök inte försvåra bildstölder, bara irriterande med högerklicksskydd och sånt.
- Använd inte ramar eller tabeller, finns mycket bättre sätt att göra snygga sidor på.
- Gör absolut inte hela sidan i Flash.

Re: det finns fina förslag...

fotografo skrev:
Själv tycker att ett lätt interaktiv sida är snyggast.
Håller inte med någon som skrev att html-sidor är "riktiga sidor" och inte flash.
Det är som någon skulle säga att analog fotografi är riktig fotografi. Verktyg är verktyg . Det är formen och innehållet som är själva konsten.
Här hittar du några förslag:
http://www.flash-html-templates.com/photography_templates.php

Där fanns det en hel del läckra sidor i flash, ojojojojojo!

Jag måste fråga er alla, ska jag ta bort popup funktionen på min kontakt sida? kan tänka mig att många har popup spärr på sina webbläsare och att det kan vara irriterande för många.

www.jhfoto.se

klicka på kontakt.
/ Jim

Jim: jag röstar "ja". Inte för att popupen i sig är särskilt irriterande, men jag stör mig på inkonsekvensen. Varför popup på kontaktsidan men inte någon annanstans? Näe, ta bort den så får du ett extra plus i kanten! ;-)

Pop-up är aldrig bra. Jag har iofs inställt så att alla pop-upsen hamnar direkt i webläsarfönstret istället för att bli en ny ruta.

Men du borde nog fundera på att ändra så att man inte behöver scrolla ner i högra hörnet för att se din sida. Kan vara lite irriterande...

andreasc89 skrev:
Pop-up är aldrig bra. Jag har iofs inställt så att alla pop-upsen hamnar direkt i webläsarfönstret istället för att bli en ny ruta.

Men du borde nog fundera på att ändra så att man inte behöver scrolla ner i högra hörnet för att se din sida. Kan vara lite irriterande...

OK popupen ska bort, det fixar jag imorn.

Men scroll?, är jag den enda som inte behöver scrolla?

Vilken skärmupplösning kör ni på?
O storlek på skärmen?
Tack för era svar, blir så mkt lättare när man får höra tips o kritik ;)

/ Jimbo

Re: det finns fina förslag...

fotografo skrev:
Det är formen och innehållet som är själva konsten.

Jag håller verkligen med, J Nordstrands sida är ett strålande exempel. Jag tycker verkligen om formen och innehållet är rent bedårande. Jag bifogar en liten skärmdump som visar hur tydligt både hans budskap och formspråk går fram.

Bilagor

• jnordstrand.jpg
    jnordstrand.jpg
    8 KB · Visningar: 300
JimSlim skrev:
OK popupen ska bort, det fixar jag imorn.

Men scroll?, är jag den enda som inte behöver scrolla?

Vilken skärmupplösning kör ni på?
O storlek på skärmen?
Tack för era svar, blir så mkt lättare när man får höra tips o kritik ;)

/ Jimbo

På min skärm behöver jag inte scrolla.
Jag har upplösning 1218 X 1024.

/Tom Ole

lastrand skrev:
Eller varför inte Sonys reklamsida för filmen Underworld - Evolution?
Om man ska skratta eller gråta åt det är väl upp till var och en... ;-)

kanske dags för att ändra vissa benämningar?
hemsida: Innehåller information med eller utan interaktivitet.
biosida: Innehåller massa filmer och animeringar. Bara att titta på.Eller inte. :)

JimSlim skrev:
det e helt ok, men damn va mkt ikoner och skräp du har runt allt ;)

Det ska vara så, annars mår jag inte bra :)

Men du borde verkligen se över din hemsida... Allting är uppbyggt med bilder och tabeller. Du skulle få en hemsida som var mycket mer snabbladdad och fungerade bättre med olika upplösningar och du skrev den med xhtml och css istället.

T.ex. så är sidan som är på mina bilder uppbyggd av 72 bilder (!). Och av dom är dom flesta bara svarta fält.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar