Annons

Hur tvättar man ett UV-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Jag började lite försiktigt med Eclipse och PECpads men glaset blev inte rent.

Det verkade finnas något fettaktigt kvar så jag tog en droppe vanligt diskmedel och sköljde väl men det hjälpte inte.

Då tog jag fönstertvättmedel men det finns fortfarande några silveraktiga prickar kvar som inte går att få bort.

Är det bara att köpa ett nytt eller har någon ett förslag vad man skall göra?
 
Sprit !
Löser fett skitbra. Till glasögonen använder jag Sinett våtservetter (innehåller sprit om man går på lukten). Det borde funka med fönstertvätt men då måste det innehålla amoniak (känns också på lukten).

/ Erik
 
Vet inte riktigt Kodaklösningen innehåller. På flaskan står det "For additional information, see material safety datasheet." Efter det räknas några ämnen upp bl a vatten. Texten är mycket liten och för svår för mig att tyda.

Fungerar gör det i alla fall och det är väl huvudsaken.
 
En droppe diskmedel och lite vatten.
Gnugga lätt med fingrarna.
Skölj ordenligt.
Torka med sliten linnehanduk.
Avsluta med putsduken från optikern eller fotohandlarn.

Nästan gratis och finns troligtvis i alla hushåll.
 
Segeson skrev:
En droppe diskmedel och lite vatten.
Gnugga lätt med fingrarna.
Skölj ordenligt.
Torka med sliten linnehanduk.
Avsluta med putsduken från optikern eller fotohandlarn.

Nästan gratis och finns troligtvis i alla hushåll.
Jag har försökt med diskmetoden, men haken är att om man sköljer med varmt vatten så blir glaset tillräckligt varmt för att det resterande vattnet ska hinna delvis avdunsta innan man torkat bort det, och det lämnar då förhatliga saltavlagringar. Det bästa är nog att skölja det en sista gång i destillerat vatten (finns på bensinmacken), vilket också lär hjälpa mot hinnor som fås då man putsar med alkohol.
 
Segeson skrev:
En droppe diskmedel och lite vatten.
Gnugga lätt med fingrarna.
Skölj ordenligt.
Torka med sliten linnehanduk.
Avsluta med putsduken från optikern eller fotohandlarn.

Nästan gratis och finns troligtvis i alla hushåll.
Ja det var det jag gjorde i steg 2. Det tog bort en del men inte dom silverfärgade prickarna.

Tillägg till steg 3 Jag hittade en flaska med amoniak och hällde lite i Ajax fönsterputsen det hjäpte inte heller.
 
De "silverfärgade fläckarna" kan nog tyvärr vara skador i ytbehandlingen som uppstått av att du kommit åt glaset med nåt hårt. Jag har sådana på mitt också, men som tur är så verkar det inte alls påverka fotoresultatet. Antagligen är det ytbeläggningen som släppt lite, och bildar en "bubbla" där det är lite mellanrum mellan glas och beläggning.
 
Det är nästan, så att jag tror det är ett skämt!
Skulle det vara mera komplicerat, att tvätta ett
UV-filter, än ett par glasögon?

Enkelt, montera bort UV-filtret från objektivet, doppa/håll UV-filtret under ljummet vatten, med diskmedel i, badda, med små lätta cirkelrörelser, med en ren bomulls tuss.
Skölj, därefter, under rinnande vatten.
Bör alltid fungera!
Om, det inte fungerar, då har du ett fint soft filter.
 
Makten skrev:
Jag har försökt med diskmetoden, men haken är att om man sköljer med varmt vatten så blir glaset tillräckligt varmt för att det resterande vattnet ska hinna delvis avdunsta innan man torkat bort det, och det lämnar då förhatliga saltavlagringar. Det bästa är nog att skölja det en sista gång i destillerat vatten (finns på bensinmacken), vilket också lär hjälpa mot hinnor som fås då man putsar med alkohol.

Då kör du lte med kallt vatten innan du torkar filtret...

Jag kör med diskmedelsversionen och för mig funkar det utmärkt.
 
Makten skrev:
Jag har sådana på mitt också, men som tur är så verkar det inte alls påverka fotoresultatet.

Du har rätt i att det knappast påverkar resultatet under normala förhållanden. Om man inte fotar i motljus. Då kan de ge upphov till oönskade refelktioner, så kallade flares. Samma effekt får du även om filtret är smutsigt eller saknar ordentlig antireflexbehandling.
 
Hoppsan!
Det kom in liknande förslag, under tiden jag författade, kul, då måste det vara en väl fungerande metod, diskmedels-metoden.
 
larsborg skrev:
Det är nästan, så att jag tror det är ett skämt!
Skulle det vara mera komplicerat, att tvätta ett
UV-filter, än ett par glasögon?
Du som har UV-filter i dina glasögon kan inte du komma hem och lära mig allt jag redan provat igen.

Jag tror Martin är närmast rätt svar. Jag hade hoppats på proffssvar på det här inte allmänt rundtugg.
 
larsborg skrev:
Det är nästan, så att jag tror det är ett skämt!
Skulle det vara mera komplicerat, att tvätta ett
UV-filter, än ett par glasögon?
Faktiskt är det svårare, ja. Glasögon har inte en vass hög kant som drar loss ludd från trasor och hindrar en att putsa eller torka ända ut i kanten. Glasögon har ofta heller inte samma ytbehandling (märkligt nog?). UV-filtret är liksom "matt", och det bildas extremt lätt mönster och hinnor som syns ganska tydligt.

Kanske bara mitt filter som är skumt?

Dajo skrev:
Då kör du lte med kallt vatten innan du torkar filtret...

Jag kör med diskmedelsversionen och för mig funkar det utmärkt.
Mitt diskmedel kanske är för aggressivt, men det tar typ 5 år att skölja bort med kallt vatten;-)
Edit: Äh, nu förstår jag att du menade skölja med kallt efteråt. Givetvis, varför har jag inte tänkt på det? *trög*


Eeros skrev:
Du har rätt i att det knappast påverkar resultatet under normala förhållanden. Om man inte fotar i motljus. Då kan de ge upphov till oönskade refelktioner, så kallade flares. Samma effekt får du även om filtret är smutsigt eller saknar ordentlig antireflexbehandling.
Att en liten punkt skulle orsaka flares har jag svårt att tro, men jag vet förstås inte.
 
Re: Re: Hur tvättar man ett UV-filter?

Makten skrev:
Att en liten punkt skulle orsaka flares har jag svårt att tro, men jag vet förstås inte.

Bara ljuset kommer från rätt (fel?) vinkel så. Då bildas det en ljuspunkt på fotografiet. Jag ska se om jag hittar exempel bland mina foton.
 
larsborg skrev:
Det är nästan, så att jag tror det är ett skämt!
Skulle det vara mera komplicerat, att tvätta ett
UV-filter, än ett par glasögon?

Enkelt, montera bort UV-filtret från objektivet, doppa/håll UV-filtret under ljummet vatten, med diskmedel i, badda, med små lätta cirkelrörelser, med en ren bomulls tuss.
Skölj, därefter, under rinnande vatten.
Bör alltid fungera!
Om, det inte fungerar, då har du ett fint soft filter.

Nu är det ett tag sedan jag hade glasögon (har numera linser) men såvitt jag minns så förstör diskmedel i längden antireflexbehandlingen på glasögonen, min optiker var väldigt noga med att man INTE skulle använda diskmedel av den anledningen.
Jag skulle gissa att detsamma gäller UV-filter.

Vad gäller att ta bort fett så är "standardmetoden" i processlabb att först använda aceton och sedan tvätta bort aceton-resterna med isopropanol (som inte lämnar några spår alls om den är ren utan bara dunstar bort).
Men risken är att aceton också tar bort ytbelägningen så jag skulle inte använda det på ett UV-filter om jag inte var absolut tvungen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.