Annons

hur tar jag sånna här bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taskete

Ny medlem
Tja

Är vimmelfotograf på www.buddhalounge.se och har såklart kollat in andras bilder och det jag stannat för att förvånas över är www.seven.se vimmelbilder. De är mycket bättre än allt annat jag hittar. Vet någon hur man tar sånna bilder där huden blir så fin på de som fotas, får med så mycket bakgrundsljus utan att skaka och samtidigt håller nere bruset?

Eller har fotografen bara inhandlat en av hasselblads halvmiljonare?

tack!

ps: vet att de finns en massa andra vimmeltrådar men ingen om hur man tar sånna här bilder...
 
Om jag får gissa lite så är det ju i första hand att bilderna är extremt photoshopade (det ser i alla fall så ut) och har överdrivna färger och kontrast.
Väldigt mycket ligger där.

Troligen har fotografen en väldigt bra blixt också, och kan använda den också.

Men mest är det nog i photoshop dom bilderna blir bra (om man nu tycker det).

/Magnus
 
Taskete skrev:
Tja

Är vimmelfotograf på www.buddhalounge.se och har såklart kollat in andras bilder och det jag stannat för att förvånas över är www.seven.se vimmelbilder. De är mycket bättre än allt annat jag hittar. Vet någon hur man tar sånna bilder där huden blir så fin på de som fotas, får med så mycket bakgrundsljus utan att skaka och samtidigt håller nere bruset?

Eller har fotografen bara inhandlat en av hasselblads halvmiljonare?

tack!

ps: vet att de finns en massa andra vimmeltrådar men ingen om hur man tar sånna här bilder...

Det största felet jag ser med bilderna på Buddhalounge är att de är tagna med alldeles för kort slutartid eller för lågt ISO så bakgrunden inte träder fram. Jag menar att blixten ser ut att ha belyst huvudmotiven men sedan saknas det slutartid för att även få med miljöljuset. Våga testa längre tider! Blixten fryser ändå motiven eftersom den har kort brinntid (förutsätter såklart att blixten är dominant över miljöljuset och det är ju oftast en "riktig" blixt i den typen av miljö).

Det är just detta som de andra trådarna tar upp. Läs dem igen :)

/J
 
Jag håller med Joel, bilderna känns för mycket blixtbild och stela, mera pose än party

Jag kan förklara hur jag gör, med det inte sagt att det är det rätta för dig.

Kolla dessa bilder: (bläddra framåt)
http://www.fotografisk.se/Barcelona/album/slides/PICT3054.html


Se även: (bläddra framåt även här.
http://www.fotografisk.se/Barcelona/album/slides/PICT3668.html

OBS: Bilderna är INTE "photoshoppade"

Hur jag gör
Jag använder lång slutartid för att få med det befintliga ljuset. Sedan kör jag blixt på första eller andra ridån, beroende på hur jag vill ha bilden. Sedan kan jag zooma, alternativt vrida eller skaka kameran. Blixten fryser huvudmotivet.
Det gäller att hitta en balans mellan blixt och befintligt ljus och det gör man genom att prova sig fram. Ibland använder jag stroboskopblixt.


mvh/Ove
 

Jag håller med. Hudtonerna har smetats ut (förmodligen i efterbehandlingen). Oftast ger brusreducering den effekten. De två fristående applikationerna Neat Image och Noise Ninja eller filtret "Reduce Noise" i Photoshop kan man använda om man vill.

Tekniken används mycket inom modellfoto för att "Slitz-flickorna" ska se ännu yngre ut (antar jag).
 
Joel Höglund skrev:
Jag håller med. Hudtonerna har smetats ut (förmodligen i efterbehandlingen). Oftast ger brusreducering den effekten. De två fristående applikationerna Neat Image och Noise Ninja eller filtret "Reduce Noise" i Photoshop kan man använda om man vill.

Tekniken används mycket inom modellfoto för att "Slitz-flickorna" ska se ännu yngre ut (antar jag).

Ja, det var så jag menade, det eller kanske en konstig brusreducering i kameran :)

Eller folk kanske ser ut så i Uppsala, dom har hittat föryngringenskälla där uppe (uppe för mig i alla fall) och blandar det i dricks vattnet.

/Magnus
 
Ibanez Magnus skrev:
...

Eller folk kanske ser ut så i Uppsala, dom har hittat föryngringenskälla där uppe (uppe för mig i alla fall) och blandar det i dricks vattnet.

/Magnus

Det måste ju i så fall vara FörYngRIngSÅN :D :D
 
Anledning till att dom andra fotograferna har fått mer ljus på bakrunden på sina bilder är som sagt slutartiden. När du använder blixt så är det bländaren som bestämmer styrkan på blixten och slutaren som bestämmer hur mycket ljus i bakrunden som du ska få med. snabb tid = mörk bakrund. Sen så är det blixtens brinntid som fryser ditt objekt.

Bilderna kan säkert vara lite behandlade i ps av neatimage eller liknande för att få så slät hy.

Mvh
Johan Ståhlberg
 
Vevo skrev:
Ibland använder jag stroboskopblixt.

mvh/Ove

Vilka blixtrar har stoboskopfunktion? Eller finns det någon inställning för det? Har några gånger fått igång en liknande effekt omedvetet, men tror att det är ett försök att hjälpa kameran hitta fokus.
 
Men nu pratar vi för mkt teknik!
Det handlar ju om att "skapa" fototillfällen oxo, tex hitta ett bra ställe med sjysst ljus o sen få folk att ställa sig där etc, snacka med folk så de blir glada så blir det bättre bilder! Var glad och entusiastisk själv så ska du se att det smittar av sig på bilderna, jag ser direkt på mina bilder om jag vart trött etc...

Teknikdelen->
Jag kör oftast runt 5,6för att slippa missa fokus,
mellan 1/3 - 1 sekund för att få in bakfrundsljus. Oftast lämnar jag ISO på 400.

Inställningar på D200
vivid color eller more vivid
vitbalans på skugga eller moln.

På min Sony a100 kör jag vivid
+saturation
+skärpa
-
PS. Akta dig för hur inredningen ser ut, där jag jobbar i Beijing är det mkt speglar och sånt som stör. Det är oxo väldigt olika i tex klubbar med svarta tak väggar etc där det blir värdelöst att bounca flash.. Även där det är högt till tak.
Jag använder omnibounce för att sprida ljuset lite, fotar nästan bara i vertikalläge efter arbetsgivarens krav på bilder. Därav blir blixten lagd på sned :( men det funkar.
Ibland kan man studsa blixt mot väggar etc och få spännande effekter. Som sagt pröva dig fram, skaffa gärna nån kompis som "står ut" med att du tar 10 bilder och fipplar emellan. Det enda jag fipplar med dock är typ slutartid, bländaren brukar få stanna på samma.

http://www.p1ay.cn/gallery/view/146
finns på engelska, vet inte hur krångligt det är att surfa på en dator som inte har stöd för tecken.
 
Jag fotar för http://www.djungeltrumman.se och har fått rätt bra respons för de bildrena jag tagit för dem. Har även satt ihop ett litet samlingsalbum här på fotosidan med de i mitt tycke bästa bilderna jag fått när jag mingelfotat. Jag kör oftast runt 1/30-40 sek, f/2,8, sb-800 upp i taket med reflexkortet inte helt utdraget och iso 800. Visst, missar skärpan på vissa bilder, men jag brukar vara rätt noga med att kolla det under tiden, blir en rutin. Med dessa grundinställningar går jag omkring väldigt mycket, för att hitta tillfällerna, så är jag snabbt redo att fota.
 
Yikes, för mycket Neat Image eller Noise Ninja på Sevens bilder! De ser ju onaturliga ut...
 
Jag gissar att han kör med en Canon 30D med ett
EF-s 17-55/2,8 IS USM och en speedlite 430Ex med bouncer riktad uppåt....
(med reservation för objektivet!)
 
Senast ändrad:
Håller med, för mycket retusch. Tror dock att bilder funkar för sitt syfte. Ingen vill ju se bilder från krogen där man både är svettig, blek och finnig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.