Annons

Hur tar jag foton i mörker?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Jag tog ett foto mitt i natten med min Nikon D60 och Nikon 55-200mm objektiv. Bilden blev väldigt mörk (se bild 1). Jag ökade ISO-talet och valde en längre slutartid vilket gjorde bilden något bättre men fortfarande mörk samt att jag får en kornigare bild (se bild 2). Tog även en bild med min Canon Ixus som återger färgerna bättre för att försöka illustrera vad det är jag vill återge (se bild 3).

Att bilderna i sig är dåligt komponerade vet jag redan. Syftet med dom är endast att försöka illustrera vad jag vill åstadkomma. Hoppas någon kan hjälpa mig och ge tips på hur man tar bättre bilder i mörker. Hur ska jag ställa in min kamera för att få bästa resultat? Något annat jag kan göra för att få bättre färger och skarpare bilder i mörker?

Tacksam för tips och råd.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    16.3 KB · Visningar: 122
  • 2.jpg
    2.jpg
    42.9 KB · Visningar: 126
  • 3.jpg
    3.jpg
    49.3 KB · Visningar: 108
Använde fördröjd självutlösning för att undvika skakningar. Vad är spegeluppfällning?

Man fäller upp spegeln i kamerahuset innan bilden tas så minskar man kameraskakningar när den normalt sett fälls upp,på min kamera fälls den automatisk när man kör självutlösare,vet inte hur det funkar på din.
 
Man fäller upp spegeln i kamerahuset innan bilden tas så minskar man kameraskakningar när den normalt sett fälls upp,på min kamera fälls den automatisk när man kör självutlösare,vet inte hur det funkar på din.

Efter att ha läst om spegeluppfällning har jag fått konstaterat att min kamera inte har den funktionen. Vad jag också läste var att spegeluppfällning skulle varit en stor tillgång för mig då jag ska fotografera landskapsbilder med långa slutartider mitt i natten och dessutom har ett dåligt stativ.

Det här är nog ett av problemet till varför jag inte fick till bilden som jag ville. Skulle varit intressant att se någon ta liknande bilder som mina fast med spegeluppfällning för att se skillnaden mot mina bilder.
 
Nikon D60 är väl en rätt gammal kamera 2007? Utvecklingen av sensorer och processorer har gått snabbt. En modern kamera ger betydligt mindre brus i mörker.
 
Ett stativ och så ställer du skärpan manuellt med liveview. Blända ned till den bländare som ger den skärpa och skärpedjup du behöver, f/8 brukar funka bra. Exponera manuellt med bulbläge och fjärr/tråd-utlösare, använd bas-iso för att få så hög dynamik som möjligt testa att ta en bild med 30 sek och en en med 2 minuter som start så kan du jämföra och justera därifrån hur du vill ha det.
 
Ställ in kameran på "M"
Välj ISO som inte blir grynigt
Använd stativ + fjärrutlösare
Välj önskad bländare (kör på 8, om du inte vet)

Nu är det bara att öka eller minska tid tills du uppnår önskat resultat
 
Med lägre ISO-tal fick jag mörkare bilder som på bild 1. Det blev då svårt att se detaljerna i bilden. Med högre ISO-tal blev detaljerna tydligare som på bild 2 men bilden blev tyvärr kornigare och grumligare istället.

Fotar man landskap så ska man nästan alltid använda lägsta möjliga ISO, i synnerhet i mörker eftersom det är då man har mest nytta av mycket DR. För att bilden inte ska bli för mörk så använder man lång slutartid, ofta jättelång slutartid, ibland en minut eller mer.
 
För att få samma färger som i ixus-bilden så ska du ställa in vitbalansen på glödljus eller "tungsten" (brukar vara en symbol med en glödlampa). Detta eftersom ljusen du ser i bilden är glödlampor.

För att bli av med bruset så måste du hålla iso-talet lågt. Såsom redan påpekats behövs då stativ för att klara av de långa exponeringstiderna.

För att få rätt färg på himlen (mörkblå i stället för svart) måste du fota vid rätt tid på dygnet, någon halvtimme efter solnedgången. Ofta har man bara ett par minuter på sig med exakt rätt balans, så det gäller att vara på plats och ställa upp kameran i förväg.
 
När du säger lång slutartid, hur länge menar du då? Beroende på situation brukar jag köra iso 100-200, bländare 2,8-8 och ha slutar tider på 10-30 sekunder. Man ser tydligt på den 3e bilden att kameran utsatts för skakningar under exponeringen då lampor ha blivit som streck!

Mitt tips är som många ovan har sagt, använd lågt iso, justera bländare och slutartid efter vad som krävs för att få en "ljus" bild, använd fjärrutslösare/timer och ett riktigt stadigt stativ!

Här är några exempel på hur det kan bli!

https://www.flickr.com/photos/78573483@N07/11494891026/in/photostream/

https://www.flickr.com/photos/78573483@N07/11331648235/

Lycka till!
 
Tack för alla bra tips och förklaringar ni gett mig, har nu fått flera bra bilder även i mörkret.
 
Nikon D60 är väl en rätt gammal kamera 2007? Utvecklingen av sensorer och processorer har gått snabbt. En modern kamera ger betydligt mindre brus i mörker.

Köpte den begagnad billigt för att komma igång med fotandet. Kunde inte mycket om kameror då men den tog bra bilder och hade dom funktioner jag var ute efter som justerbar slutartid, bländaröppning samt möjlighet att byta objektiv.

Finns säker många bättre kameror men kör med den här ett tag till då jag tycker den är bra i det stora hela och hellre lägger pengarna på kringutrustning som objektiv och filter. Pengarna rinner snabbt iväg när man även börjar köpa extra batterier, minneskort, stativ och fjärrutlösare.
 
För att få samma färger som i ixus-bilden så ska du ställa in vitbalansen på glödljus eller "tungsten" (brukar vara en symbol med en glödlampa). Detta eftersom ljusen du ser i bilden är glödlampor.

För att bli av med bruset så måste du hålla iso-talet lågt. Såsom redan påpekats behövs då stativ för att klara av de långa exponeringstiderna.

För att få rätt färg på himlen (mörkblå i stället för svart) måste du fota vid rätt tid på dygnet, någon halvtimme efter solnedgången. Ofta har man bara ett par minuter på sig med exakt rätt balans, så det gäller att vara på plats och ställa upp kameran i förväg.

Glödlampan (vitbalansen) och tidpunkten var det avgörande för att få bilden bra i mitt fall, förutom ISO-talet förstås. Hade faktiskt inte en aning om att ifall jag fotade precis före soluppgången eller efter solnedgången så gjorde det så mycket för bildresultatet.
 
När du säger lång slutartid, hur länge menar du då? Beroende på situation brukar jag köra iso 100-200, bländare 2,8-8 och ha slutar tider på 10-30 sekunder. Man ser tydligt på den 3e bilden att kameran utsatts för skakningar under exponeringen då lampor ha blivit som streck!

Mitt tips är som många ovan har sagt, använd lågt iso, justera bländare och slutartid efter vad som krävs för att få en "ljus" bild, använd fjärrutslösare/timer och ett riktigt stadigt stativ!

Här är några exempel på hur det kan bli!

https://www.flickr.com/photos/78573483@N07/11494891026/in/photostream/

https://www.flickr.com/photos/78573483@N07/11331648235/

Lycka till!

Jag tyckte båda bilderna var bra. Gällande den första panoramabilden på Stockholm, vilken tid på året och vilket klockslag på dygnet tog du den? Är den tagen med HDR-teknik eller vanligt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.