Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tätt mot skärmen ska kalibratorn vara?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast jag skulle nog kalibrera om. I första kalibreringen påverkade ju Adobe gamma skärmens visning, efter kalibreringen stängdes den av och då borde den profil som skapades inte längre gälla eftersom förutsättningarna inte är de samma. Jag har kanske fel, men jag tycker det verkar logiskt.
 
Hej
Jag har en annan fråga som nog går rätt bra in här. Jag har nu precis kalibrerat min skärm med Syper2express. I slutet fick jag ett meddelande typ "grattis din skärm är kalibrerad" men sen när jag skulle avsluta programmet kom fölajnde meddelande upp (tror det va ett windowsmeddelande):
Sorry, no calibration data was found in the profile "HP_w2207" for display "HPw2207\wide LCD Monitor". Please select a different profile using "ProfileChoose".(1168)

Vad betyder det? Att det inte funkar?
 
Ett tips om man har en lcd och inte får tätt mellan kalibrator och skärm är att sätta en lång tejp remsa över hela skärmen & kalibratorn(inte på skärmens yta då!)
 
TrueBluesare skrev:
Hej
Jag har en annan fråga som nog går rätt bra in här. Jag har nu precis kalibrerat min skärm med Syper2express. I slutet fick jag ett meddelande typ "grattis din skärm är kalibrerad" men sen när jag skulle avsluta programmet kom fölajnde meddelande upp (tror det va ett windowsmeddelande):
Sorry, no calibration data was found in the profile "HP_w2207" for display "HPw2207\wide LCD Monitor". Please select a different profile using "ProfileChoose".(1168)

Vad betyder det? Att det inte funkar?

Starta om datorn, då kommer du förmodligen få ett meddelande om att den nya profilen har laddats, och allt är frid o fröjd. Av någon anledning får man det där meddelandet första gången - inget att bry sig om.

Per
 
Hur tätt inpå skärmen behöver man komma. Jag har en Huey, billigaste modellen, och den lämnar otäcka märken efter sugkopparns som är svåra att få bort. Därför vinklar jag skärmen (platt skärm) och lägger Hueyn löst på skärmen. Då kommer den ca 2 mm ifrån. Skall det verkligen äventyra resultatet. På vilket sätt påverkar det i så fall? Om nödvändigt kan jag kanske pilla bort gummituttarna. Blir det bättre då?
 
Antagligen väldigt basic fråga:
När man kalibrerat skärmen, ska man då använda den färgprofilen i Photoshop ("Färginställningar") eller fortsätta på sRGB?
 
TrueBluesare skrev:
Antagligen väldigt basic fråga:
När man kalibrerat skärmen, ska man då använda den färgprofilen i Photoshop ("Färginställningar") eller fortsätta på sRGB?

Den frågan törs jag nog svara på. Nej, du ska inte använda den profilen. Utan du ska köra med Adobe RGB (som är en större färgrymd än sRGB).
 
Vilken RGB-profil som ska användas beror på vad bilden ska användas till. För tryck och print kan man utgå från Adobe RGB innan man konverterar till CMYK. För webbpublicering anses sRGB bäst.
 
Tar mig friheten att återvända till mitt inpass "Hur tätt inpå skärmen behöver man komma." en bit upp. Flera säjer att det är viktigt och att det också betonas i en manual.

Jag inser att det är bättre, som princip, om kalibratordonet ligger dikt på än en bit ifrån skärmen. Men hur viktigt är det? Inställda värden bör väl bli lika om väl kalibratorn kommunicerar med skärmen och utan att det kommer in (färgat?) ströljus från yttre källor. Undrar mest av nyfikenhet hur det fungerar, och hur känsligt det är i praktiskt bruk.
 
Hej

Nu behöver jag eran hjälp!

Jag har inskaffat en Patton Huey till min Eizo 2231 monitor. Eizon har ju ett prg som man kan ställa in alla möjliga inställningar typ gamma, gain etc.

När jag kalibrerar med Hueyn så ändrar inte den på kalibreringen om jag ställer allt åt fanders i Eizon.

Jag behöver hjälp hur jag skall se till så att Hueyn tar kommandon över skärmen. jag antar att jag skall avinstallera eizos prg men det verkar inte räcka.

Jag har Windows Vista och hittar inte i detta..

Tack på förhand

Henrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.