Annons

Hur tänker folk på Blocket?

http://www.blocket.se/jamtland/Nikon_D800_obruten_42483573.htm?ca=23_11&w=3

ny i obruten förpackning - 12000:-
är det för billigt för att vara sant....

Definitivt för bra för att vara sant, misstänker jag...

Fråga om du kan hämta kameran på plats? Jag skulle inte bli förvånad om han då tillfälligt råkar befinna sig i andra ändan av landet, eller till och med utomlands. Sedan erbjuder han att skicka kameran i stället. Förmodligen kan han mejla en kopia på ett ID-kort till dig som ska bestyrka hans identitet. Eventuellt får du också en kopia på originalkvittot. Men dessa har han i sin tur fått av någon annan som han själv har låtsats köpa en likadan kamera av.
 
Definitivt för bra för att vara sant, misstänker jag...

Fråga om du kan hämta kameran på plats? Jag skulle inte bli förvånad om han då tillfälligt råkar befinna sig i andra ändan av landet, eller till och med utomlands. Sedan erbjuder han att skicka kameran i stället. Förmodligen kan han mejla en kopia på ett ID-kort till dig som ska bestyrka hans identitet. Eventuellt får du också en kopia på originalkvittot. Men dessa har han i sin tur fått av någon annan som han själv har låtsats köpa en likadan kamera av.


Ju fler vi är som anmäler till blocket ju snabbare tas den bort innan någon blir lurad.
 
Ett tips

Ett enkelt sätt att minska risken för bedragare vid köp är att begära ett foto av utrustningen ställd på framsidan av en aktuell dagstidning. Det är då svårare att kopiera en bild rakt av. Jag har varit på jakt efter en 5D i ett bra tag nu och råkat ut för tre bedragare hittills, inte förlorat några pengar men en massa tid och energi. Samma historier upprepar sig, ofta Internetgirot.se och liknande språkval. Exv. "Glöm inte att skicka mig din adress så jag vet vart den skall skickas."

Vore ju även fint om seriösa säljare lade upp en sådan bild självmant, det är ju lite pinsamt att be om detta.
 
Ett enkelt sätt att minska risken för bedragare vid köp är att begära ett foto av utrustningen ställd på framsidan av en aktuell dagstidning. Det är då svårare att kopiera en bild rakt av. Jag har varit på jakt efter en 5D i ett bra tag nu och råkat ut för tre bedragare hittills, inte förlorat några pengar men en massa tid och energi. Samma historier upprepar sig, ofta Internetgirot.se och liknande språkval. Exv. "Glöm inte att skicka mig din adress så jag vet vart den skall skickas."

Vore ju även fint om seriösa säljare lade upp en sådan bild självmant, det är ju lite pinsamt att be om detta.

Sant, men man är för lat för att ta bilder, och har alltid funkat att sälja ändå, så varför skulle man? Men jag säljer iofs bara öga mot öga och kontant.
 
Jag är en av dem som inte blev lurad om än med ett nödrop.
La 2225 :- som vinnande bud på en nikon sb910 blixt, normalpris då ca 4000:-, men fick vänta i ca 6 veckor innan den dök upp. Ny i kartong från Netonnet men hade fått ny adressetikett hos traderamannen. Kvittot fanns med för garantins skull och priset var över 3200:- (hittar inte pappret just nu) så affärsiden var nog inte så god.
Men jag var bland de sista som fick leverans!
 
(Det kanske är fel att lägga in artiklar om, som jag misstänker, en av Blockets djupingar, men jag gör det så får någon flytta på den ifall det är fel.)

Alldeles nyss hittade jag det här i DT, kanske det är någon här som drabbats.
http://www.dt.se/brottsplats/1.5137523-salde-varor-han-inte-hade-atalas-inte

Edit: såg nu att det var från Tradera

Jösses, hur kan man tro att det ska gå runt. Det måste vara väldigt få som betalar mer på tradera än vad svenska nätbutiker har som pris.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.