Annons

Hur tänker folk på Blocket?

En kul/trist grej åt andra hållet hände mig nu, jag har lite grejer till salu på blocket.

Inom ett par timmar igår mailade först "Tonia" mig på engelska och undrade om kameran, sen mailade "Tuan" på engelska och undrade om objektivet. Båda namnen stod inom citationstecken som jag skriver dem. Däremot verkade texten vara personligt skriven, den var olika i båda mailen.

Är det någon som blivit mailad av dem tidigare?

Eftersom jag inte vill vara negativ svarade jag på mailen, men har inte fått något svar från dem.

(För övrigt vill jag tipsa om blockets galleri man kan betala extra för att lägga annonsen i, har aldrig fått så snabba svar som nu när jag testade det)

Jag fick ett mail från en "Tuan" nu på morgonen. Han bjöd på ett objektiv jag har till salu, på engelska. Verkade inte vara något skumt med honom/henne mer än att budet var lite lågt kanske. Men bjuda lågt har man väl all rätt att göra.

/K
 
Men bjuda lågt har man väl all rätt att göra.
Det tycker inte alla. Här på Fotosidan ligger just nu en annons utan pris, där säljaren inte vill ha "skambud" eller erbjuder "kompispriser". Hur fan ska man veta vad säljaren anser vara ett skambud? Jag funderar på att lägga ett redigt skambud bara för att se reaktionen:)
 
Jaha, då fick jag svar från Tonia...

Vilken överraskning jag fick när hon bodde i England och ville ha mina kontouppgifter, efter det skulle kameran till... NIGERIA! Man upphör aldrig att förvånas över alla nya idéer de kommer med.

Hello Dear,
I hope you are doing good. I am currently working for
nurses without boundary in Uk and will like to buy the
camera to my Pastor who is in a school exchange programme in
west Africa Nigeria as a birthday gift.

I was referred to this website by a Swedish Doctor
in the hospital where we work, so he is the one giving me
guide lines Can you ship> international? if so, let me
have your paypal request or bank Details and shipment cost
so i can make the payment and send you the shipping
address.

Kind regards
Tonia

Och Nurses without boundary? :)

För övrigt bjöd Tuan på mitt objektiv också....
 
Trevligt nog fick jag ett "icke-standard" svar av blocket på senaste annonsen, där jag som vanligt anmärkte på att de är lagligen skyldiga att polisanmäla alla fall som kan misstänkas tillhöra "organiserad" bedrägeriverksamhet.


.............................................
Hej,

Tack för din anmälan.

Vi har tittat närmare på denna annonsör för att bekräfta dina uppgifter.

När det kommer till bedrägerier jobbar vi ständigt med att hålla blocket fritt
från oseriös annonsering. Självfallet loggas all information vi har på annonser
som registreras och vi har ett gott samarbete med poliser över hela landet.

Vi ser dagligen till att polisen får information och får ta del i uppgifter som
kan hjälpa en bedrägeriutredning. Vi försöker också informera, så gott det går, om
de risker som finns med köp på blocket (läs mer om detta på vår säkerhetssida).

Vi kan dock inte tvinga köpare att inte betala i förskott, varför det tyvärr
alltid kommer finnas en marknad för bedragare på den här typen av internetsiter.

Med vänliga hälsningar,

Daniel - Blocket.se Kundsäkerhetscenter

...........................................................................
 
Det tycker inte alla. Här på Fotosidan ligger just nu en annons utan pris, där säljaren inte vill ha "skambud" eller erbjuder "kompispriser". Hur fan ska man veta vad säljaren anser vara ett skambud? Jag funderar på att lägga ett redigt skambud bara för att se reaktionen:)

Seriösa köpare vet produktens marknadsvärde och lägger inga skambud.

Seriösa säljare vet produktens marknadsmässiga pris och varken trissar upp eller dumpar det.
 
Seriösa köpare vet produktens marknadsvärde och lägger inga skambud.

Seriösa säljare vet produktens marknadsmässiga pris och varken trissar upp eller dumpar det.
Jag tycker att det är dåligt av en säljare att snylta på andra säljare genom att inte sätta ut ett begärt pris. Om ingen anger önskat pris så finns det inte så stor chans att veta vad marknadsvärdet är. (Nu förutsätter jag förstås att köpesumman hamnar i närheten av begärt pris, och så är nog också fallet på en seriös marknad.)
 
http://www.blocket.se/stockholm/Canon_Eos_5d_Mark_II_27507114.htm?ca=11&w=1

En 5D mark II för 7100kr! Och inte bara det, det verkar som att den har fått en intern blixt inmonterad också ("Flash Typ Inbyggd & extern"). Kanske misslyckad montering som drar ned priset?
Den verkar dessutom ha ständigt fastsatt stativ, eftersom det under funktioner står "Tripod Mount Med Stativmonterad". Kan ju bli lite otympligt förstås.
Kan man anta att ett 24-105 L följer med med tanke på "Focal längd på minst 24 - 105 mm" också? Alltså en 5D mkt II med inbyggd blixt, (monterat(?)) stativ och ev ett 24-105 L för 7100kr....

Blir nästan sugen på att fråga Warren om han kan mötas i låt säga England snart. Nästan.
 
Isa i Stockholm; du glömde nämna "LCD skyddad plats utan LCD skyddad ställning". Visst låter det otympligt!

Tjoffen; en expander måste vara något för att det ska bli mer att greppa.

Gillade Nigeriabluffen, nya tekniker men det slutar alltid med att de vill åt kontouppgifterna, ha.

Jag har inte superkoll på vad ett rimligt pris på en Nikon D2Xs kan vara men i fredags kom det in en sådan på Blocket för 9600:- i Skövde, på lördagen en för 9574:- i Krokom, Jämtland. I båda fallen är texten exakt enl. nedan. Hur kan så många skriva så illa? Hmmmm....

Nikon D2Xs DSLR Kamera

Inga scratche om någonstans
Mint, 99,9% nya villkor
med originalkartong
Vad finns i lådan:

Nikon D2Xs DSLR kropp
Li-ion batteri EN-EL4
Snabbladdare MH-21
Body Cap
Kamerarem AN-D2H
LCD Monitor Cover BM-3
USB-kabel
Video kabel
Bruksanvisning
Snabbstartguide
Gul garantikort
 
Jag kunde inte låta bli att köra texten i Googles translationsida.

"Nikon D2Xs DSLR Camera
No scratch on somewhere
Mint, 99.9% new condition
with original box
What's in the box:
Nikon D2Xs DSLR body
Li-ion Battery EN-EL4
Quick Charger MH-21
Body Cap
Strap AN-D2H
LCD Monitor Cover BM-3
The USB cable
Video cable
Instructions
Quick Start Guide
Yellow card guarantee"


Ser ut som det klär bättre på engelska, eller? Hehe
 
Det tycker inte alla. Här på Fotosidan ligger just nu en annons utan pris, där säljaren inte vill ha "skambud" eller erbjuder "kompispriser". Hur fan ska man veta vad säljaren anser vara ett skambud? Jag funderar på att lägga ett redigt skambud bara för att se reaktionen:)

En negativ annons, som i alla fall inte lockar mej att titta närmare.

Exempel på negativ bilannons: "Endast seriösa köpare! Däcksparkare, provkörare och prutare kan ringa någon annan."

Att en bilannons av den här typen är ganska vanlig fick jag erfara i höstas. Naturligtvis följer man/jag den den otrevliga uppmaningen och ringer någon annan...

/K
 
En negativ annons, som i alla fall inte lockar mej att titta närmare.

Exempel på negativ bilannons: "Endast seriösa köpare! Däcksparkare, provkörare och prutare kan ringa någon annan."

Att en bilannons av den här typen är ganska vanlig fick jag erfara i höstas. Naturligtvis följer man/jag den den otrevliga uppmaningen och ringer någon annan...

/K

Fast problemet är ju just det att det finns så många oseriösa säljare och köpare. Som säljare kan det vara oerhört kränkande tex när man säljer sitt hus eller bil att en massa folk och slutgiltiga spekulanter anmärker och finner fel på det mesta bara för att få ner priset. Det är ett fult rävspel.

Man kan även vara oseriös som säljare på annat sätt. Vi skall köpa begagnad soffa med en viss specifikation och har annonserat på Blocket. Folk hör av sig med de mest konstiga förslag som inte ligger i linje med vad vi önskar. Det är som om man skulle annonsera efter ett makroobjektiv till Nikon och folk hör av sig och vill sälja en normalzoom till Sony. Folk måste vara desperata över att de inte blir av med sina prylar och tar därför varje chans att få en potentiell köpare.
 
Fast problemet är ju just det att det finns så många oseriösa säljare och köpare. Som säljare kan det vara oerhört kränkande tex när man säljer sitt hus eller bil att en massa folk och slutgiltiga spekulanter anmärker och finner fel på det mesta bara för att få ner priset. Det är ett fult rävspel.

Man kan även vara oseriös som säljare på annat sätt. Vi skall köpa begagnad soffa med en viss specifikation och har annonserat på Blocket. Folk hör av sig med de mest konstiga förslag som inte ligger i linje med vad vi önskar. Det är som om man skulle annonsera efter ett makroobjektiv till Nikon och folk hör av sig och vill sälja en normalzoom till Sony. Folk måste vara desperata över att de inte blir av med sina prylar och tar därför varje chans att få en potentiell köpare.

Håller med dig,du har helt rätt i vad du säger ! MVH.
 
Så han har precis köpt ett 800/5.6 för 135.000 kronor och finansierar det köpet med att sälja sitt 600/4 för 7500 kronor....


"Det är i utmärkt skick, suveränt för naturbilder och bilder idrott.
Anledningen till att jag säljer den? Precis köpt 800mm och tyvärr inte har råd anläggning båda".


Har man inte råd anläggning båda så har man inte.

/K
 
Hur kommer man fram till ett pris av 12.447? Kanske även det är "översatt" från annat språk/valutakurs?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.