Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Exakt hur många D90 med "18-105" i nyskick knappt använd för ca 4500:- läggs det ut i veckan egentligen...? Jag tror jag sett fyra-fem bara den senaste veckan.
T.ex:

http://www.blocket.se/kalmar/Nikon_D90_18_105VR_27366679.htm?ca=23_11&w=3

Om inget annat är det så många att Nikon själva borde bli intresserade av att förhindra att den stackars kameran får så dåligt renommé.... Jag menar, så många som vill sälja den för mindre än halva priset, knappt använda - det kan ju inte vara bra reklam... :)

Det gör det ju inte bättre eller mer trovärdigt att det nästan aldrig sitter rätt objektiv på kameran på "produktfotona". Eller finns med en massa saker på fotot som inte ingår enligt texten. Det LÄR ju vara samma person som lägger ut alla dessa, borde inte han/hon/dom åtminstone lära sig hur kameran ser ut efter så många försök? Trött blir man.
 
Exakt hur många D90 med "18-105" i nyskick knappt använd för ca 4500:- läggs det ut i veckan egentligen...? Jag tror jag sett fyra-fem bara den senaste veckan.
T.ex:

http://www.blocket.se/kalmar/Nikon_D90_18_105VR_27366679.htm?ca=23_11&w=3

Om inget annat är det så många att Nikon själva borde bli intresserade av att förhindra att den stackars kameran får så dåligt renommé.... Jag menar, så många som vill sälja den för mindre än halva priset, knappt använda - det kan ju inte vara bra reklam... :)

Det gör det ju inte bättre eller mer trovärdigt att det nästan aldrig sitter rätt objektiv på kameran på "produktfotona". Eller finns med en massa saker på fotot som inte ingår enligt texten. Det LÄR ju vara samma person som lägger ut alla dessa, borde inte han/hon/dom åtminstone lära sig hur kameran ser ut efter så många försök? Trött blir man.

Tror det handlar om prylnördar som förköpt sig.Köper personen en D90 har han bräckt sina polare !
 
Ytterligare en D90 timm <50% nypris "oanvänd"... I Härjedalen...

Men....
Säljer verkligen Fotokungen D90-paketet direktimporterat från Hongkong? Om jag inte ser helt fel är det den asiatiska lådan, med Hongkong-texterna på (och utan TIPA-klistermärket).

Om någon bor i det absoluta närområdet kan jag tänka mig att lämna en tusenlapp hämtavgift. :) (du får 4900:- + 1000:- + fraktkostnad).
 
Och nästa D90 i raden... :-/
http://www.blocket.se/vasternorrland/Nikon_D90_med_18_200mm_VR_objektiv_27444434.htm?ca=23_11&w=3

De kunde ju åtminstone kollat datumet på kvittot i fotot innan de hittade på en historia.
Datum på kvitto: 2010-03-11 och personen hävdar att han köpte kameran i Oktober 2009. I Thailand! - kvittot är från Vietnam...

Min standardtext till Blocket:
Samma personer som vanligt? Detta är nog den femtonde falska Nikon D90-annonsen på två månader - om det finns betalinfo som går att koppla till en person så är ni lagligen skyldiga att polisanmäla detta och om detta är möjligt lämna uppgifter om den som betalt annonsen.

Deras standardsvar dyker väl upp i morgon bitti:
Tack för visat intresse, vi kontaktar dig om det behövs mer information.mmm.. Visst.
 
Tja, A850 kostar på Rajala 15 999:-. På Japan Photo kostar objektivet 5 999:-.

Då tycker inte jag att 25 000:- är ett vettigt pris alls.

Ok, jag vet inte vad Rajala är så jag kollade priserna på Scandinavian Photo (som jag brukar se som ett riktmärke) och där kostade paketet runt 30 000. På Cyberphoto en tusenlapp mindre.

Man kan alltså välja om man vill köpa ett nytt kamerapaket för 22 000 genom att handla det i delar från två butiker.
Man kan också köpa samma nya paket för 25 000 från en prisbelönt fotograf.
Eller så köper man det av en av de större återförsäljarna för 30 000.

Fast det är detaljer. Jag trodde tråden handlade om att hänga ut annonser från blocket där människor helt utan koll skrev idiotier, försökte blåsa varandra eller bara tänkt helt galet. En kul tråd. Inte att hänga ut kollegor från fotosidan som kanske inte sökt igenom hela nätet innan de satte ut sin annons.

Eller så vrider vi om tråden en aning. Vi kanske kan ta upp andra butikers annonserande i den här tråden också. Alla som är dyrare än Rajalakso kanske kan tas med. Det vore väl kul läsvärde. Eller vänta. Det kanske går att fixa en hel site för det. En jämförelsesite för priser på nätet. Vilken idé. Här ska det tjänas pengar. Vad ska vi kalla den för. Prisjägare, prisspringare, jaktpris. Nä, jag vet inte. Förslag?
 
Ok, jag vet inte vad Rajala är så jag kollade priserna på Scandinavian Photo (som jag brukar se som ett riktmärke) och där kostade paketet runt 30 000. På Cyberphoto en tusenlapp mindre.

Man kan alltså välja om man vill köpa ett nytt kamerapaket för 22 000 genom att handla det i delar från två butiker.
Man kan också köpa samma nya paket för 25 000 från en prisbelönt fotograf.
Eller så köper man det av en av de större återförsäljarna för 30 000.

Fast det är detaljer. Jag trodde tråden handlade om att hänga ut annonser från blocket där människor helt utan koll skrev idiotier, försökte blåsa varandra eller bara tänkt helt galet. En kul tråd. Inte att hänga ut kollegor från fotosidan som kanske inte sökt igenom hela nätet innan de satte ut sin annons.

Eller så vrider vi om tråden en aning. Vi kanske kan ta upp andra butikers annonserande i den här tråden också. Alla som är dyrare än Rajalakso kanske kan tas med. Det vore väl kul läsvärde. Eller vänta. Det kanske går att fixa en hel site för det. En jämförelsesite för priser på nätet. Vilken idé. Här ska det tjänas pengar. Vad ska vi kalla den för. Prisjägare, prisspringare, jaktpris. Nä, jag vet inte. Förslag?

Håller med om att om tråden spårar ur till en ren prisjägartråd försvinner en stor poäng med att läsa tipsen här.

För min del så är jag mer intresserad av de uppenbara försöken till blåsning eller de fall då någon (mot förmodan) undervärderar sin utrustning.
 
Ok, jag vet inte vad Rajala är så jag kollade priserna på Scandinavian Photo (som jag brukar se som ett riktmärke) och där kostade paketet runt 30 000. På Cyberphoto en tusenlapp mindre.

Man kan alltså välja om man vill köpa ett nytt kamerapaket för 22 000 genom att handla det i delar från två butiker.
Man kan också köpa samma nya paket för 25 000 från en prisbelönt fotograf.
Eller så köper man det av en av de större återförsäljarna för 30 000.

Fast det är detaljer. Jag trodde tråden handlade om att hänga ut annonser från blocket där människor helt utan koll skrev idiotier, försökte blåsa varandra eller bara tänkt helt galet. En kul tråd. Inte att hänga ut kollegor från fotosidan som kanske inte sökt igenom hela nätet innan de satte ut sin annons.

Eller så vrider vi om tråden en aning. Vi kanske kan ta upp andra butikers annonserande i den här tråden också. Alla som är dyrare än Rajalakso kanske kan tas med. Det vore väl kul läsvärde. Eller vänta. Det kanske går att fixa en hel site för det. En jämförelsesite för priser på nätet. Vilken idé. Här ska det tjänas pengar. Vad ska vi kalla den för. Prisjägare, prisspringare, jaktpris. Nä, jag vet inte. Förslag?

Rajala Pro Shop = gamla Foto Video = en av de största butikerna i Stockholm med grymt bra service dessutom.

Japan Photo har sex butiker runt om i landet.

På vilket sätt är Scandinavian Photo eller Cyberphoto bättre?

Om jag skall köpa en kamera så bryr jag mig inte skvatt om det så vore Annie Leibovitz som sålde den. Skulle det på något sätt vara en bättre kamera bara för att fotografen som säljer den har vunnit ett pris???

Faktum är att paketet som han vill sälja för 25 000:- går att få helt nytt med alla garantier och bytesrätt (i alla fall på Rajala vet jag av personlig erfarenhet) för 22 000:-. Och detta oavsett hur skojig du tycker att du är.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.