Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Svarade på en annons som numera är borttagen från blocket. En D90 med 18-105 och en SB900 för 6000kr. Tyckte det lät väldigt billigt men man vet ju aldrig... Mejlade säljaren, han svarade snabbt att jag skulle betala in till hans konto och gav mig alla sina uppgifter förutom tel.nr. Sa att han skulle skicka så fort han såg pengarna.
Jag skrev tillbaks att jag inte betalar i förväg utan föreslog internetgirot som "säkert" betalningssätt och frågade efter hans tel nr. Fick tillbaka att han skickar när pengarna är insatta...Hua...Många lurendrejare finns det.
 
Tror dom kopierar Ebayannonser

Bortsett från översättningen såg Voigtländerannonsen OK ut. Inte minst detaljbilden där det fattades lite lite färg. Jag gissar att bovarna kopierar en Ebayannons som gått ut. Då "får", d v s stjäl, dom ju både foton, text och en prisindikation.
 
Bortsett från översättningen såg Voigtländerannonsen OK ut. Inte minst detaljbilden där det fattades lite lite färg. Jag gissar att bovarna kopierar en Ebayannons som gått ut. Då "får", d v s stjäl, dom ju både foton, text och en prisindikation.

Säkert nåt sånt. Men det vore roligt om annonserna sätts in från en dator i utlandet eller i Sverige.
Om det är från utlandet skulle ju Blocket, Eniro osv kunna stoppa annonsewr från utlandet så slapp vi ju se dom...
Vill man sätta in från utlandet av nån avig anledning skulle man ju kunna köra dom igenom special rutin...
 
Voigtländerlinsen: Det VAR en stulen annons

Kollade Ebay och där ligger annonsen. Synnerligen övertygande annons då man fick se hela. Gick ut för 2 dar sen. Linsen såld för 2.557 dollar i originalkartong. Säljare ett japanskt företag med 100% positive feedback.

(Man måste logga in och leta på "Completed listings")
 
Redan borttagen - vad man än säger så får man faktiskt erkänna att blocket har ökat sin support/kontrollverksamhet och minskat reaktionstiden på inkomna anmälningar...
 
Redan borttagen - vad man än säger så får man faktiskt erkänna att blocket har ökat sin support/kontrollverksamhet och minskat reaktionstiden på inkomna anmälningar...

Jag gick in och kollade ca. en halvtimma efter att jag anmält annonsen, den var borta redan då.
Det var Harry på Orust som hade ett nikon 58mm f/1,2 för 7700:- , och som vanligt behövdes det en översättningsmotor för att lägga ut annonsen. Om det var min anmälan som gjorde att annonsen togs bort så var det väldigt snabbt agerat och plus i kanten till Blocket.
 
Hej jag vill varna för en person som lägger ut annonser på Blocket angående Nikon D90 med objektiv, 18-200. Oftast nya eller väldigt lite använda. Prislappen är runt 4-5000kr. Jag har hittat 3 utav hans annonser som i dagsläget är borttagna då jag anmält honom.
Det roliga med denna bedragare är att man ganska snart förstår att det är en bluff, då man mailar och frågar om t.ex. Kvitton och betalnings alternativ. Då får man tillbaka,
Ja kameran finns kvar.
Sätt in pengar på mitt konto. Kontonummer uppges
Adressen och personnumret uppges också, men adressen är inte den samma som det står på blocket. Dessutom finns det ingen person med det namnet i regionen.

Kanske inte är så många som går på detta men är man ivrig och väldigt gärna vill ha en D90 för 5000kr så kan det vara lätt att göra ett förhastat beslut.
Detta är ju ett sätt för att hitta någon stackare som faktiskt gör överföringen.


Mvh Patric Sundström
 
Känns det här igen?
Klipper in...
"Hej,

Tack för att du kontaktar mig om prtodukt min. Det är fortfarande där. Produkten är perfekt och alla tillbehör. Kontakta mig om du köper min produkt. Jag är nu i Italien, eftersom jag precis flyttat hit. Om du gillar produkten, kan vi snabbt ett möte. Skatt och frakt ingår.
Tack.

P.S. I am very sorry for my Swedish but I hope you can understand. If you want we can continue in English, because it would be much better for me. "

Att de aldrig ger sig *suck*

/K
 
Hej jag vill varna för en person som lägger ut annonser på Blocket angående Nikon D90 med objektiv, 18-200. Oftast nya eller väldigt lite använda. Prislappen är runt 4-5000kr. Jag har hittat 3 utav hans annonser som i dagsläget är borttagna då jag anmält honom.
Det roliga med denna bedragare är att man ganska snart förstår att det är en bluff, då man mailar och frågar om t.ex. Kvitton och betalnings alternativ. Då får man tillbaka,
Ja kameran finns kvar.
Sätt in pengar på mitt konto. Kontonummer uppges
Adressen och personnumret uppges också, men adressen är inte den samma som det står på blocket. Dessutom finns det ingen person med det namnet i regionen.

Kanske inte är så många som går på detta men är man ivrig och väldigt gärna vill ha en D90 för 5000kr så kan det vara lätt att göra ett förhastat beslut.
Detta är ju ett sätt för att hitta någon stackare som faktiskt gör överföringen.


Mvh Patric Sundström

Bra att du varnar, men läser du tråden så står det hur mkt som helst om dessa bluffannonser om just d90. Tråden börjar tappa sitt syfte som är att ha kul att de som inte har någon uppfattning om vad saker är värda, istället en varningstråd för skojare på nätet. Vi skulle kanske starta en separat tråd för bluffannonser så denna får behålla sitt underhållningsvärde.
 
Det här är lite kul:

"Har ett defekt objektiv liggandes hemma som är i jättefint skick förutom att det är någon del som har gått sönder inne i objektivet. Tror att det är en plastdel som har att göra med zoom funktionen, en händig kan säkert fixa detta enkelt"
 
Fortsättning här...
Klipper in...

"Hello again ,

Don't have it.
The leica is brand new, has 3 years warranty. It was bought from Sweden, my parents was there in visit and they bought it for me. I sale it because here the voltage is different and I can use it. This is the reason why I sale it in Sweden.I want to make this transaction by an escrow company, they will handle this transaction for us (receiving payment and delivery). All taxes are included in the price and the shipping process will take aprox 3 days.

This are the steps of the transaction

1. You give me your full name and address.
2. I will deliver the product and you will receive the confirmation from them along with a tracking number so you can check the status of the delivery using online GPS on their website .
3 . Along with the delivery confirmation comes also the payment instructions.
4 . After you will send the money to them , you receive the product and test it for 10 days ( if you like will keep it , if you will not like it , the company will return the product to me and they will fully refund ) .
The transaction will be ensured by their third party service the offers both the seller and the buyer safety. If you agree with all this we can proceed with the deal.

Thanks,"

Italien skrev han förresten, tja, det är ju kanske möjligt han accessar sitt AOL-konto därifrån, hans IP är nämligen från dem.

/K
 
Bra att du varnar, men läser du tråden så står det hur mkt som helst om dessa bluffannonser om just d90. Tråden börjar tappa sitt syfte som är att ha kul att de som inte har någon uppfattning om vad saker är värda, istället en varningstråd för skojare på nätet. Vi skulle kanske starta en separat tråd för bluffannonser så denna får behålla sitt underhållningsvärde.

Oj, läste inte så noga. Ska läsa nästa gång ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.