Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Här är en utmaning till annonsören av D3x
"Hello! How is the weather in Greece? Where are you located? I'l be outside Athens on a workassignment monday and tuesday but the rest of the week is free."
Vad kan svaret tänkas bli?
 
angående den andra blocket/nikon-annonsen:
""Vi vet att D3 är lysande och D3X kommer att blåsa dig med dess bildkvalitet.""
HAHA ja det är nog exakt vad säljaren försöker göra, dock inte med bildkvaliteten.. ;-)
 
Hur tänker folk på fotosidan??

En 40D med Sigma 18-50 för 8 000 kr. Som hittat. Annons från person som blev medlem på Fotosidan för ca 10 minuter sedan. Det är bara att slå till!
 
Skillnaden

Fotosidan-annons: En 40D med Sigma 18-50 för 8 000 kr.
Sigman kostar max 3000 beg och en 40D ca 4-5000 på Fotosidans köp/sälj.
Det ser ut som priset är rimligt.

Blocketannons (den typ vi diskuterar f.n.) med pris 13 329:-
"Levereras i Sale
- Nikon D3X Digital 24.5MP SLR-kamerahus
- Brand New Nikon LAGER - i redo för nästa dag leverans.
- Nikon Två års garanti"
Pricerunner anger ett prisintervall på 65-75 000 kronor! Beg på Blocket 50 000 i Jönköping

Detta är skillnaden!
 
Leveras från utlandet

Betala med rembushire, köps på banken.
Vid frakt med riktiga speditörer, fraktavgifter och tull dito vid uthämtandet i Sv är normalt.
Vår grekiske vän hade ett försäljningsbolag med kunder och mail i tillläggssidor, hårdkodade till hans falska speditionsfirma, då sålde han Leica med optik.....eller var det luft.....
 
Jag är troligtvis just nu utsatt för en form av "bedrägligt beteende", alternativt stöld av mina pengar.

En herre ringer mej och erbjuder fotoprylar för en högst rimlig summa. Vi byter namn, adresser och telnummer inkl motringning på hemnumret. Jag har alltså "full koll" på var han jobbar och bor. Han påstår sej postat paketet samma dag som jag förde över pengarna till hans konto, men har hela tiden ursäkter för att han inte skickat mej kollinumret. Min magkänsla säger mej att karln har tagit reda på att utrustningen han erbjöd mej (eller som han själv uttryckte: "Jag säljer till samma pris som jag gav för delarna för några år sedan") till en mycket rimlig summa, egentligen kan vara värd mer, och att han därav vill dra sej ur. Jag har stött på honom några ggr för att stämma av och om han verkligen postat paketet än.Han har hela tiden bedyrat att allt är i sin ordning.
Idag skickar han ett sms där han påstår att mottagaradressen på paketet var oläsligt i postens hantering och samtidigt erbjöd sej att återbetala pengarna. Detta gjorde naturligtvis att mina misstankar om att han vill dra sej ur affären så gott som bekräftade.

Jag svarade bara med: "Ge posten rätt uppgifter så bör jag snart ha paketet i min hand."

Jag ska verkligen inte måla fan på väggen än, då storyn inte är över, men samtidigt känner jag ju vart den är på väg.
Jag har varit nära att bli blåst tidigare och denna gång kan det bli ett faktum. Det är inte större pengar än jag kan avvara, men det är själva oärligheten och bedrägligheten som jag tycker är så störande.
Är det något hos människor jag ogillar så är det oärlighet, oförmåga att stå för sitt ord och ren bedräglighet. Detta väcker starka hämndkänslor hos mej. Eventuellt stämmer jag karln då affären gjordes upp på en högtalartelefon där flera personer hörde samtalet.

Jag ska försöka låta bli att försätta mej i liknande situationer i fortsättningen. Det kostar för mycket i taskigt mående i form av harm över mej själv och ilska över tomtar som inte har så bra koll på sej själva.

/K
 
Köp/Sälj-etiken är det illa med i dagens samhälle.

Senast i veckan skulle en bekant till mig köpa en bil. Han ringer och kontrollerar att bilen finns kvar, vilket den gör. Avtalar köp på morgonen dagen efter.
Morgonen därpå ringer han och skall meddela att han sätter sig på bussen nu, och anländer kl:xx. Då säger säljaren att han sålde bilen en timme EFTER att de avtalat köpet.

Han hade mao inte ens vettet att meddela detta till min bekanta, som mycket väl hade kunnat få åka buss i 5-6h i onödan.

Inte för att detta påverkade mig, men jag kunde inte låta bli att känna mig MYCKET upprörd.
 
Hej, jag känner igen den där bilsituation, jag letade efter en viss bilmodell cirka halv år före jag hittade passande exempel som jag fick köpa. Bästa fall var när jag åkte till bilfirma (bara en timmes väg borta), hade förstås kollat att bilen var där. Kollade först bilen som stod ute, hämtade säljaren, kollade bilen underifrån, bakluckan, inredning och motorrummet och var precis på väg provköra när säljarens telefon ringde: någon hade ringt till bilfirman till annan säljare och köpte bilen, osett.

Andra gången jag pratade med säljaren (och var den första), bestämde att jag kommer tidigt nästa morgon för att kolla den (klockan var nämligen 20.00 och familjepappa kan inte åka bara sådär 1,5 halv timme bort) och allt verkade vara klart. Tills nästa morgon när jag ringde för att kolla addresen och hörde att den var såld dagen före.

Har några andra likadana historier, säljarna som lovar hålla bilen men säljer den, säljarna som lovar sälja bilen men höjer plötsligt pris 10000,-, säljarna som måste vara blinda när dom har beskrivit bilen (speciellt "lite ytrost" kan betyda vad som helst), säljarna som "glömmer" säga vissa detaljer i telefon osv osv.

Jag har märkt att dt är problem med internet, dom bästa fynd går direkt. En gång jag märkte att det var helt perfekt passande bil till salu i Blocket (rätta modell, färg, motor, utrustning, milantal, servicehistori och pris), annonsen var lagt bara en timme före och bilen var tre mil från mig och jag ringde förstås den direkt - och bilen var redan såld. Men allt slutade bra, efter att hade provkört 10 bilar och ringt/tagit kontakt 25 till fick jag köpa vad jag letade efter...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.