Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Undrar om det är samma tjuv som ligger bakom alla dessa bedragar-annonser. Nya varje dag och så väldigt snarlika varandra.

Jag skulle gissa att det är samma skurk. Sedan blocket införde möjligheten att betala med kort istället för telefon så har andelen utlandsbaserade bluff-anonser ökat dramatiskt.

Hej,

Tack för att du kontaktar mig angående min prtodukt. Den finns fortfarande kvar. Produkten är perfekt och inkluderar alla tillbehör. Vänligen kontakta mig om du vill köpa min produkt. Just nu är jag i Grekland för jag har just flyttat hit. Om du gillar produkten kan vi göra en snabb affär. Skatter och frakt är inkluderat i priset.

Tack.

P.S. I am very sorry for my Swedish but I hope you can understand. If you want we can continue in english, because it would be much better for me.

Jag frågade om jag kunde hämta den i Stockholm.

och igen...

Den text PeterWem citerar är EXAKT (inkl stavfel) identisk med ett Nikon D3x hus för 12.000:-. Säljaren kallar sig Campbell Edwards. Vid fortsatt kommunikation fick jag följande (trovärdigheten går i spin!!!):

Hello again.
I am really glad that you speak english. I do not know exactly the number of shuts, but I only used it a few times. The camers is in Greece.
I want to make this transaction by an escrow company, they will handle this transaction for us (receiving payment and delivery). All taxes are included in the price and the shipping process will take aprox 3 days.

This are the steps of the transaction

1. You give me your full name and address.
2. I will deliver the product and you will receive the confirmation from them along with a tracking number so you can check the status of the delivery using online GPS on their website .
3 . Along with the delivery confirmation comes also the payment instructions.
4 . After you will send the money to them , you receive the product and test it for 10 days ( if you like will keep it , if you will not like it , the company will return the product to me and they will fully refund ) .
The transaction will be ensured by their third party service the offers both the seller and the buyer safety.
If you agree with all this we can proceed with the deal.
Thank you and I will wait your fast answer.

P.S. In this moment the package is at the company. I left it in their custody because I do not have a lot of free time and this way when I have a buyer I will be able to start the transaction fast.

Haha, undrar hur många som frågar om Canon 300 2.8an för 8500:-

Jag skickade såklart ett mail till honom jag med och var oerhört intresserad.

Svaret? Tja... det känner ni väl till?

Hej,

Tack för att du kontaktar mig angående min prtodukt. Den finns fortfarande kvar. Produkten är perfekt och inkluderar alla tillbehör. Vänligen kontakta mig om du vill köpa min produkt. Just nu är jag i Grekland för jag har just flyttat hit. Om du gillar produkten kan vi göra en snabb affär. Skatter och frakt är inkluderat i priset.

Tack.

P.S. I am very sorry for my Swedish but I hope you can understand. If you want we can continue in english, because it would be much better for me.

Han lägger ut en annons på svenska, men ber om ursäkt för språket för han precis flyttat ifrån Sverige.
Jag frågade hur jag betalade till honom.. Eftersom jag svarade på svenska fick jag detta svaret

Hello again.

I want to make this transaction by an escrow company, they will handle this transaction for us (receiving payment and delivery). All taxes are included in the price and the shipping process will take aprox 3 days.

This are the steps of the transaction

1. You give me your full name and address.
2. I will deliver the product and you will receive the confirmation from them along with a tracking number so you can check the status of the delivery using online GPS on their website .
3 . Along with the delivery confirmation comes also the payment instructions.
4 . After you will send the money to them , you receive the product and test it for 10 days ( if you like will keep it , if you will not like it , the company will return the product to me and they will fully refund ) .
The transaction will be ensured by their third party service the offers both the seller and the buyer safety.
If you agree with all this we can proceed with the deal.
Thank you and I will wait your fast answer.

Med dagens tekning, borde det väl gå att spåra honom/hon/dom?

Senast ändrad:
Tog mig lite tid att fundera ut det där med headers..
Google ftw...

Adressen tog mig till Wichita, Kansas i USA.. :)

Här är personens ip
http://www.ip-adress.com/ip_tracer/65.54.190.218

Efter honom! ;)

Risken är dock stor att du kommer hamna vid grinden till hotmails datahall i Kansas om du tar upp spåret då ip:t tillhör Microsoft ;)

Bästa sättet är väl om vi alla på fotosidan börjar skapa massa intressedialoger med säljaren (givetvis utan avsikt att köpa). Om dom får svara på ett par tusen förfrågningar av alla dess slag (kan man pruta, om jag vill skicka till en c/o adress, vilken färg har kameran mm) så får dom ju iallafall jobba för pengarna :)

Risken är dock stor att du kommer hamna vid grinden till hotmails datahall i Kansas om du tar upp spåret då ip:t tillhör Microsoft ;)

Bästa sättet är väl om vi alla på fotosidan börjar skapa massa intressedialoger med säljaren (givetvis utan avsikt att köpa). Om dom får svara på ett par tusen förfrågningar av alla dess slag (kan man pruta, om jag vill skicka till en c/o adress, vilken färg har kameran mm) så får dom ju iallafall jobba för pengarna :)

Mjo, jag kanske gjorde lite fel ändå med ip:et där.
Fick en adress till Tyskland med. :/ jag är nog ingen höjdare på det där ändå trots allt.

Jag frågade om det fanns lite extra bilder att se. "no Sorry" var svaret. Jag sa att jag förstod om man precis flyttat att de kan finnas på en annan dator osv.
Då fick jag svar tillbaka med samma innehåll som tackade för att jag pratade engelska och beskrev hur betalningen skulle ske.
Men visst kan/SKA man ge dom jobb :D

Och allt finns Hägersten/Liljeholmen enl Blocket.
Jag svarade på Leicaoptiken, får se vad som händer......

Denna typ av språk har jag stött på tidigare i år. Det är Googles fantastiska verk.
Många som inte är så språkvana tror att det är mycket bättre än verkligheten visar.

Så vad gör man när man spårat någon, ett medborgaringripande på någon som satt ut en annons, även om den är märklig.

Noctilux

Nu har jag fått svar från säljaren av Leicaobjektivet. Denna gång heter han Simon Houston och texten är den numera välbekanta:
"Hej, Tack för att du kontaktar mig angående min prtodukt. ...."

Varför alla dessa människor nyligen flyttat till Grekland som har lite kass ekonomi, förstår jag inte alls. Det ökar ju inte trovärdigheten liksom.

michaela

Jag fick också svar av Simon.
Jag mailade tillbaka och undrade varför alla Blocket-försäljare numera är i Grekland.
Ska bli intressant om jag får svar...
/L

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar