rille77
Aktiv medlem
klart jag vill läsa det!!
Kan du inte posta mailen här ist?
Jag är också nyfiken
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
klart jag vill läsa det!!
På vilket sätt hade han fel?
Jaha jag får citera mig själv för att förklara att jag trodde Andreas menade en senare länk till annons av analog nikonutr.
Jag hängde väl inte med i svängarna.
Länken som startade allt.....
http://www.blocket.se/vi/19602809.htm?ca=11_s
Mitt första mail, via Blocket:
Hej!
Förklara gärna för mig hur du tänker sälja det där objektivet för 8000:-> när ett fabriksnytt av samma modell kostar 5975:- på Cyberphoto. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232205
Om det är IS-varianten kostar det det dryga 10.000:- nytt på samma
firma.
Vem försöker du blåsa??
Hade du försökt sälja det där på Tradera hade jag inte tvekat att anmäla dig.
// Andréas
Svar till mig:
vadå vem jag försöker blåsa???? kolla in det objektivet på pixmania.se. där köpte jag det och det kostar 12000... och du.. om du inte har något vettigare att skriva så skriv inte alls..
Nytt mail från mig:
Det är inte så att du blandar ihop modeller lite nu då?
Det finns 4 olika Canon EF 70-200.
f2,8
f2,8 IS
f4
f4 IS
Den du ska sälja skriver du själv är en f4 utan IS > (bildstabiliseringen) och då kostar den 6530:- på Pixmania.
http://www.pixmania.com/se/se/91296/art/canon/ef-objektiv-70-200-mm-f-4.html
Det pris du skriver är för f2,8 och du släjer en f4.
Är inte DET att försöka blåsa någon??????
(Och om du inte vet det redan så är f ett värde på hur ljusstarka objektiven är.)
Jag har väldigt mycket vettigt att skriva och just nu VET jag att jag har rätt. Antingen så har du blandat ihop objektiven, och det är lätt att göra om man inte är insatt i det, eller så försöker du blåsa någon som vet ännu mindre än dig.
// A
Och här är vi nu, annonsen är prissänkt. =)
Kan man anmäla folk för att de satt priset för högt? :S
Jag tycker det är fler betydligt seriösa köpare på blocket än på fotosidan. När jag nyligen sålde en Nikon D700 3 månader gammal fick jag mer eller mindre bara oseriösa bud från fs medlemmar varav det lägsta var på 11000 kr. Samma visa var det när jag sålde mer eller mindre nya SB 900 blixtar då fick jag bud under 2000kr från fotomedlemmar varvid jag tröttnade på dessa o la upp annons på blocket o till mitt pris på 3000kr för blixten hade jag kunnat sålt 20 st så många seriösa spekulanter kom det därifrån.
Idag sålde jag en canon blixt 580ex för 2200 kr men jag fick självklart ett skambud på 1500kr från en medlem på fs. Jag kommer gärna betala 20kr för en annons på blocket för att slippa oseriösa bud från fs medlemmar. Har ni inte råd att köpa grejerna lägg inte era skämtpriser då.
Eh det är väl klart att alla vill ha betalt så mycket som möjligt samma sak eller? Jag lägger vettiga priser men tydligen tycker fs medlammar att en 3 månader gammal NIkon blixt sb 900 är värd under 2000 kr när dom på blocket tycker den är värd över 3000kr Nypris 4500kr. Tycker du själv att en D700 är värd 11000kr Andreas? Är det rätta priset för en 3 månader svensk såld i nyskick? Kan nämna att jag fick 18000 tusen på blocket.
Det är klart seriösare budgivare på blocket på fs är det bara mer eller mindre bara skambud. Har ni inte råd dröm vidare.
Nej, det åligger köparen att själv avgöra vad som är ett rimligt pris för varan. När köpare och säljare gjort affär uppstår "rätt pris" Det kallas för marknadsekonomi. Men det är lite typiskt svenskt att påpeka och tillrättavisa andra. Men det är klart, man kan ju klappa sig själv å axlen och intala sig själv att man varit duktig
Anser då forumvärden att det är rätt att ens försöka blåsa någon som är mindre bevandrad i prissättningen på begagnade saker än vi är här på sidan?
Ja hur tänker dom blocket-folket?: http://www.blocket.se/vi/19497271.htm?ca=10_s
Nu vill jag höra FS-folkets dom över annonsen.
Att jag är forumvärd har absolut inget med saken att göra. jag ser det inte som att någon försöker blåsa någon. Utan mer att man måste själv avgöra vad som är rimligt pris på en vara.
Säg såhär, varje gång du är och handlar, så plockar du ner varor i din kundvagn. Du köper 3 st kaffe för 35 kr paketet på ICA. När du kommer hem hittar du ett reklamblad och där har coop erbjudande, 3 paket för 50 kr.
Du beger dig till Euronics och köper en LCD-TV för 9999 kr (fabolöst reapris, har kostat 11995 innan). Du kommer hem och ser att Elgiganten tar 8999 kr.
I vilket fall här är du blåst? och i vilket fall har du bara gjort en dålig affär pga att du inte kollade upp marknaden innan?