Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Länken som startade allt.....
http://www.blocket.se/vi/19602809.htm?ca=11_s

Mitt första mail, via Blocket:
Hej!

Förklara gärna för mig hur du tänker sälja det där objektivet för 8000:-> när ett fabriksnytt av samma modell kostar 5975:- på Cyberphoto. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232205

Om det är IS-varianten kostar det det dryga 10.000:- nytt på samma
firma.

Vem försöker du blåsa??
Hade du försökt sälja det där på Tradera hade jag inte tvekat att anmäla dig.

// Andréas


Svar till mig:
vadå vem jag försöker blåsa???? kolla in det objektivet på pixmania.se. där köpte jag det och det kostar 12000... och du.. om du inte har något vettigare att skriva så skriv inte alls..


Nytt mail från mig:
Det är inte så att du blandar ihop modeller lite nu då?
Det finns 4 olika Canon EF 70-200.
f2,8
f2,8 IS
f4
f4 IS
Den du ska sälja skriver du själv är en f4 utan IS > (bildstabiliseringen) och då kostar den 6530:- på Pixmania.
http://www.pixmania.com/se/se/91296/art/canon/ef-objektiv-70-200-mm-f-4.html
Det pris du skriver är för f2,8 och du släjer en f4.
Är inte DET att försöka blåsa någon??????

(Och om du inte vet det redan så är f ett värde på hur ljusstarka objektiven är.)

Jag har väldigt mycket vettigt att skriva och just nu VET jag att jag har rätt. Antingen så har du blandat ihop objektiven, och det är lätt att göra om man inte är insatt i det, eller så försöker du blåsa någon som vet ännu mindre än dig.

// A


Och här är vi nu, annonsen är prissänkt. =)
 
Jag har haft motsvarande dialog med honom för nån dag sedan.
Gjorde det mer i välmening då jag redan har den gluggen.

Är säkert flera som kontaktat honom gissar jag.
/L
 
Länken som startade allt.....
http://www.blocket.se/vi/19602809.htm?ca=11_s

Mitt första mail, via Blocket:
Hej!

Förklara gärna för mig hur du tänker sälja det där objektivet för 8000:-> när ett fabriksnytt av samma modell kostar 5975:- på Cyberphoto. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232205

Om det är IS-varianten kostar det det dryga 10.000:- nytt på samma
firma.

Vem försöker du blåsa??
Hade du försökt sälja det där på Tradera hade jag inte tvekat att anmäla dig.

// Andréas


Svar till mig:
vadå vem jag försöker blåsa???? kolla in det objektivet på pixmania.se. där köpte jag det och det kostar 12000... och du.. om du inte har något vettigare att skriva så skriv inte alls..


Nytt mail från mig:
Det är inte så att du blandar ihop modeller lite nu då?
Det finns 4 olika Canon EF 70-200.
f2,8
f2,8 IS
f4
f4 IS
Den du ska sälja skriver du själv är en f4 utan IS > (bildstabiliseringen) och då kostar den 6530:- på Pixmania.
http://www.pixmania.com/se/se/91296/art/canon/ef-objektiv-70-200-mm-f-4.html
Det pris du skriver är för f2,8 och du släjer en f4.
Är inte DET att försöka blåsa någon??????

(Och om du inte vet det redan så är f ett värde på hur ljusstarka objektiven är.)

Jag har väldigt mycket vettigt att skriva och just nu VET jag att jag har rätt. Antingen så har du blandat ihop objektiven, och det är lätt att göra om man inte är insatt i det, eller så försöker du blåsa någon som vet ännu mindre än dig.

// A


Och här är vi nu, annonsen är prissänkt. =)

Kan man anmäla folk för att de satt priset för högt? :S
 
vilka är oseriösa?

Jag tycker det är fler betydligt seriösa köpare på blocket än på fotosidan. När jag nyligen sålde en Nikon D700 3 månader gammal fick jag mer eller mindre bara oseriösa bud från fs medlemmar varav det lägsta var på 11000 kr. Samma visa var det när jag sålde mer eller mindre nya SB 900 blixtar då fick jag bud under 2000kr från fotomedlemmar varvid jag tröttnade på dessa o la upp annons på blocket o till mitt pris på 3000kr för blixten hade jag kunnat sålt 20 st så många seriösa spekulanter kom det därifrån.
Idag sålde jag en canon blixt 580ex för 2200 kr men jag fick självklart ett skambud på 1500kr från en medlem på fs. Jag kommer gärna betala 20kr för en annons på blocket för att slippa oseriösa bud från fs medlemmar. Har ni inte råd att köpa grejerna lägg inte era skämtpriser då.
 
Jag tycker det är fler betydligt seriösa köpare på blocket än på fotosidan. När jag nyligen sålde en Nikon D700 3 månader gammal fick jag mer eller mindre bara oseriösa bud från fs medlemmar varav det lägsta var på 11000 kr. Samma visa var det när jag sålde mer eller mindre nya SB 900 blixtar då fick jag bud under 2000kr från fotomedlemmar varvid jag tröttnade på dessa o la upp annons på blocket o till mitt pris på 3000kr för blixten hade jag kunnat sålt 20 st så många seriösa spekulanter kom det därifrån.
Idag sålde jag en canon blixt 580ex för 2200 kr men jag fick självklart ett skambud på 1500kr från en medlem på fs. Jag kommer gärna betala 20kr för en annons på blocket för att slippa oseriösa bud från fs medlemmar. Har ni inte råd att köpa grejerna lägg inte era skämtpriser då.

Det är väl klart att alla vill betala så lite som möjligt.
Det du ser som oseriösa bud tror jag säkert att du skulle lägga om du var i situation att köpa begagnat från något, eller skulle du säga "att jag betalat 13.000 istället för de 11.000 du begär?", bara för att det skulle kännas bättre för dig?
Att du kan få "bättre" betalt på Blocket är för att där finns det folk som vet att den och den saken är bra för det ha de läst i recensioner, men de har inte klart för sig vad saken BORDE kosta och således kan du ta bättre betalt för saken på Blocket.
 
Eh det är väl klart att alla vill ha betalt så mycket som möjligt samma sak eller? Jag lägger vettiga priser men tydligen tycker fs medlammar att en 3 månader gammal NIkon blixt sb 900 är värd under 2000 kr när dom på blocket tycker den är värd över 3000kr Nypris 4500kr. Tycker du själv att en D700 är värd 11000kr Andreas? Är det rätta priset för en 3 månader svensk såld i nyskick? Kan nämna att jag fick 18000 tusen på blocket.
Det är klart seriösare budgivare på blocket på fs är det bara mer eller mindre bara skambud. Har ni inte råd dröm vidare.
 
Eh det är väl klart att alla vill ha betalt så mycket som möjligt samma sak eller? Jag lägger vettiga priser men tydligen tycker fs medlammar att en 3 månader gammal NIkon blixt sb 900 är värd under 2000 kr när dom på blocket tycker den är värd över 3000kr Nypris 4500kr. Tycker du själv att en D700 är värd 11000kr Andreas? Är det rätta priset för en 3 månader svensk såld i nyskick? Kan nämna att jag fick 18000 tusen på blocket.
Det är klart seriösare budgivare på blocket på fs är det bara mer eller mindre bara skambud. Har ni inte råd dröm vidare.

Jag använder inte Nikon, har ingen aning om priser för de kamerorna. Det var inte det som jag skrev om heller, jag gjorde ett antagande om resonemanget kring priser på olika ställen.
Fotografer är väl snåla ena då, får jag anta enligt ditt resonemang.
 
Alla dessa länkningar till blocket och egentligen alla annonser öht. mynnar bara ut i en sak. Det finns en säljare och det finns ett antal köpare. Har säljaren satt ut ett för högt pris så blir inte varan såld. Eller så blir den såld till en köpare som inte har koll. Är det då varje svensks skyldighet att upplysa säljaren om att priset är för högt?

Nej, det åligger köparen att själv avgöra vad som är ett rimligt pris för varan. När köpare och säljare gjort affär uppstår "rätt pris" Det kallas för marknadsekonomi. Men av allt att döma så verkar det som om flertalet medlemmar här vill införa planekonomi ;) Men det är lite typiskt svenskt att påpeka och tillrättavisa andra. Men det är klart, man kan ju klappa sig själv å axlen och intala sig själv att man varit duktig :)

Man kan tycka att detta är surt, men det är så det är. Jag brukar försöka att sätta ett rimligt pris och ange priset POK. Då blir det sällan snack. En del bud under mitt utsatta pris har jag fått och gett efter på frakt. Men i stort sett har jag fått ut det jag begärt. Kanske för att det varit rimligt prissatt kanske?
 
Nej, det åligger köparen att själv avgöra vad som är ett rimligt pris för varan. När köpare och säljare gjort affär uppstår "rätt pris" Det kallas för marknadsekonomi. Men det är lite typiskt svenskt att påpeka och tillrättavisa andra. Men det är klart, man kan ju klappa sig själv å axlen och intala sig själv att man varit duktig :)

Anser då forumvärden att det är rätt att ens försöka blåsa någon som är mindre bevandrad i prissättningen på begagnade saker än vi är här på sidan?
 
Det här var en rolig länk, jag såg 450d med 17-55 nån kvart efter att den lades ut, och var lite sugen, men lät ju för bra för att vara sant, men var nog sant. Vad gäller för höga priser på nätet så förstår jag inte problemet, det är väl inte värre än alla som säljer begagnade bilar, eller de som försöker sälja vitvaror till hutlösa priser, eller OnOff som säljer begagnade uthyrningsprylar med 20 procent av ursprungspriset bort, det är ju värre i så fall. klart man skall försöka få ett bra pris, men det är ju i så fall till priset av att det blir osålt eller tar lång tid. Såg precis en Canon 50/1,2L för 11500 spänn här, det kanske han får, men kommer nog ta tid tror jag, har ju kunnat köpa för 7500-8000 då och då. Jag sålde mitt Sigma 30/1,4 för 1500 kr och mitt EF 24-85 för 1200 kr, det var billigt, men då blev jag av med det utan att behöva vänta och utan tjafs.
 
Ja hur tänker dom blocket-folket?: http://www.blocket.se/vi/19497271.htm?ca=10_s
Nu vill jag höra FS-folkets dom över annonsen.



En gång var det en som sålde en "beercan" för 250kr, folk hadde ringt ,mejlat och SMSat hela kvällen, natten och morgonen så att säljaren fick lämna telfonen hemma när han åkte till jobbet, hans fru svarade när jag ringde, tror han sålde den för 250kr till den som ringt först.
 
Senast ändrad:
Anser då forumvärden att det är rätt att ens försöka blåsa någon som är mindre bevandrad i prissättningen på begagnade saker än vi är här på sidan?

Att jag är forumvärd har absolut inget med saken att göra. jag ser det inte som att någon försöker blåsa någon. Utan mer att man måste själv avgöra vad som är rimligt pris på en vara.

Säg såhär, varje gång du är och handlar, så plockar du ner varor i din kundvagn. Du köper 3 st kaffe för 35 kr paketet på ICA. När du kommer hem hittar du ett reklamblad och där har coop erbjudande, 3 paket för 50 kr.

Du beger dig till Euronics och köper en LCD-TV för 9999 kr (fabolöst reapris, har kostat 11995 innan). Du kommer hem och ser att Elgiganten tar 8999 kr.

I vilket fall här är du blåst? och i vilket fall har du bara gjort en dålig affär pga att du inte kollade upp marknaden innan?
 
Att jag är forumvärd har absolut inget med saken att göra. jag ser det inte som att någon försöker blåsa någon. Utan mer att man måste själv avgöra vad som är rimligt pris på en vara.

Säg såhär, varje gång du är och handlar, så plockar du ner varor i din kundvagn. Du köper 3 st kaffe för 35 kr paketet på ICA. När du kommer hem hittar du ett reklamblad och där har coop erbjudande, 3 paket för 50 kr.

Du beger dig till Euronics och köper en LCD-TV för 9999 kr (fabolöst reapris, har kostat 11995 innan). Du kommer hem och ser att Elgiganten tar 8999 kr.

I vilket fall här är du blåst? och i vilket fall har du bara gjort en dålig affär pga att du inte kollade upp marknaden innan?

Jag blir blåst i alla de fallen du räknar upp, men hade en vän sagt till mig innan att Coop hade kaffet billigare så hade jag blivit glad åt det. Inte så mycket att göra åt. Det här handlar om att hjälpa varandra. Och nog kan väl även du hålla med om att killen som skulle ha 8000:- för ett objektiv som han nu i efterhand sänkt till 4000:- var fel ute.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.