Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Varför köpa en 500d till överpris utan garanti och svensk manual.

http://www.blocket.se/goteborg/Canon_EOS_500D_____Rebel_T1i____18_55mm_22665443.htm?ca=16&w=3

När man kan få en för ca: 1500.- billigare med garanti och svensk manual.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=419083

Glöm inte att den billigare kameran heter "500d" istället för det urlöjliga "Rebel". Varför döpte de inte Canon 1Ds till "Hero" eller något liknande i USA när de ändå var på gång? Skulle inte det vara "fräckt"?
 
Vad säger ni om det här då?

Det är 12-24/4,0 jag tänker på

http://www.blocket.se/uppsala/Objektiv_for_Nikon_22552383.htm?ca=10&w=1&last=1

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31895

Begärt pris i annonsen 8500
Lägsta pris på prisjakt 8495 :)

Efter att ha försökt få ner priset till ett som iallafall var under nypris, bland annat på grund av skadan på motljusskyddet som säljaren hävdade inte var någon skada när jag frågade, förklarade jag för säljaren att om han inte erbjuder lika bra service och garanti som ett företag, så hoppas jag att han blir fälld för ocker :)

Han var dock helt oförstående till att det skulle vara fel att sälja en sak dyrare än nypriset. Hoppas han är medlem här dessutom, det hade varit riktigt kul :)
 
Vad säger ni om det här då?

Det är 12-24/4,0 jag tänker på

http://www.blocket.se/uppsala/Objektiv_for_Nikon_22552383.htm?ca=10&w=1&last=1

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31895

Begärt pris i annonsen 8500
Lägsta pris på prisjakt 8495 :)

Efter att ha försökt få ner priset till ett som iallafall var under nypris, bland annat på grund av skadan på motljusskyddet som säljaren hävdade inte var någon skada när jag frågade, förklarade jag för säljaren att om han inte erbjuder lika bra service och garanti som ett företag, så hoppas jag att han blir fälld för ocker :)


.

Han var dock helt oförstående till att det skulle vara fel att sälja en sak dyrare än nypriset. Hoppas han är medlem här dessutom, det hade varit riktigt kul :)

Han är väl i sin fulla rätt att försöka få ut så mycket han vill för sina gluggar.

Sen, att det kan finnas idioter som är villiga att betala dessa priser, ja det är en helt annan historia
 
Vad säger ni om det här då?

Det är 12-24/4,0 jag tänker på

http://www.blocket.se/uppsala/Objektiv_for_Nikon_22552383.htm?ca=10&w=1&last=1

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31895

Begärt pris i annonsen 8500
Lägsta pris på prisjakt 8495 :)

Efter att ha försökt få ner priset till ett som iallafall var under nypris, bland annat på grund av skadan på motljusskyddet som säljaren hävdade inte var någon skada när jag frågade, förklarade jag för säljaren att om han inte erbjuder lika bra service och garanti som ett företag, så hoppas jag att han blir fälld för ocker :)

Han var dock helt oförstående till att det skulle vara fel att sälja en sak dyrare än nypriset. Hoppas han är medlem här dessutom, det hade varit riktigt kul :)

Han jämför ju faktiskt med nypriset hos Scandinavian Photo och det är idag 11 495:-. Att det sedan kostar 17 780:- på Gårdefelts och 8 495:- på Kungsholms Foto anser jag inte har någon som helst betydelse för vad han sätter för pris på sin privata annons.

"Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att någon utnyttjar annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget"

Samtidigt som du anmäler honom för ocker, glöm då inte bort att även anmäla alla företag som har högre pris än det som just nu är lägst...
 
Naturligtvis anmäler jag honom inte för ocker. Naturligtvis har han inte begått något lagbrott. Naturligtvis har han rätt att ta vilket pris han vill. Naturligtvis har han rätt att inte sälja sitt objektiv för priset jag är beredd att betala.

Men är det inte otroligt drygt att skriva priset hos en affär som ligger 3 000 kr över lägsta pris? Skulle det ha någon betydelse för mig var han köpt det och vad han betalat för det?

Orsaken till att jag la upp det här var att om säljaren är medlem här kunde han skämmas lite för sitt försök att lura på folk ett skadat objektiv utan garanti för samma pris som ett nytt svensksålt med garanti kostar!
 
Naturligtvis anmäler jag honom inte för ocker. Naturligtvis har han inte begått något lagbrott. Naturligtvis har han rätt att ta vilket pris han vill. Naturligtvis har han rätt att inte sälja sitt objektiv för priset jag är beredd att betala.

Men är det inte otroligt drygt att skriva priset hos en affär som ligger 3 000 kr över lägsta pris? Skulle det ha någon betydelse för mig var han köpt det och vad han betalat för det?

Orsaken till att jag la upp det här var att om säljaren är medlem här kunde han skämmas lite för sitt försök att lura på folk ett skadat objektiv utan garanti för samma pris som ett nytt svensksålt med garanti kostar!

Instämmer fullständigt.
 
I princip så menar ni att blocketförsäljning inte får generera någon vinst på det man säljer? Sålänge man säljer något billigare än vad det kostar i en butik så behöver man inte skämmas men när priset är högre än lägsta internetbutikspris får man vara beredd att hängas ut och bli kallad ockrare och borde skämmas?
 
I princip så menar ni att blocketförsäljning inte får generera någon vinst på det man säljer? Sålänge man säljer något billigare än vad det kostar i en butik så behöver man inte skämmas men när priset är högre än lägsta internetbutikspris får man vara beredd att hängas ut och bli kallad ockrare och borde skämmas?

Det kan ju faktiskt vara så att säljaren bara utgick från vad han betalade och satte ett pris han tyckte var rimligt.
 
I princip så menar ni att blocketförsäljning inte får generera någon vinst på det man säljer? Sålänge man säljer något billigare än vad det kostar i en butik så behöver man inte skämmas men när priset är högre än lägsta internetbutikspris får man vara beredd att hängas ut och bli kallad ockrare och borde skämmas?

Vad menar du?

Naturligtvis får väl blocketförsäljning gå med vinst, vad skulle det ha med saken att göra?

Däremot, när man säljer en sak begagnad, som har en skada och som saknar garanti lika dyrt som en internetbutik tycker jag att det börjar bli lite märkligt!

Att köpa till lägsta internetpris är väl ändå bättre och säkrare än att köpa begagnat på blocket av en okänd person? Garanti har man ju, och en viss support också kanske?

Jag tycker det är rätt självklart att en begagnad sak ska vara billigare begagnad än ny, är det så konstigt?

Gör man vinst på Blocket är det väl knappast på grejer man köpt nya i en affär, använt ett tag och sedan säljer till ett högre pris?
 
Det kan ju faktiskt vara så att säljaren bara utgick från vad han betalade och satte ett pris han tyckte var rimligt.

Så var det säkert, men han var helt oförstående till att det priset var orimligt när priset sjunkit sedan han köpte det!

Hade 11500 varit ett lågt nypris hade väl 8500 inte varit något farligt begagnatpris om än lite högt, men nu är det ju inte så.
 
Att köpa till lägsta internetpris är väl ändå bättre och säkrare än att köpa begagnat på blocket av en okänd person? Garanti har man ju, och en viss support också kanske?

Lita inte på det. Och om du inte tror mig, prova några fotoaffärer på Brooklyn (det finns undantag som B&H, men de är få...).
 
Vad menar du?

Naturligtvis får väl blocketförsäljning gå med vinst, vad skulle det ha med saken att göra?

Däremot, när man säljer en sak begagnad, som har en skada och som saknar garanti lika dyrt som en internetbutik tycker jag att det börjar bli lite märkligt!

Att köpa till lägsta internetpris är väl ändå bättre och säkrare än att köpa begagnat på blocket av en okänd person? Garanti har man ju, och en viss support också kanske?

Jag tycker det är rätt självklart att en begagnad sak ska vara billigare begagnad än ny, är det så konstigt?

Gör man vinst på Blocket är det väl knappast på grejer man köpt nya i en affär, använt ett tag och sedan säljer till ett högre pris?

Jag menar att hela denna tråden går ut på att hitta annonser på Blocket som man sedan kontrollerar priset på och när man tycker att säljaren vill ha mer betalt än vad det lägsta internetpriset är så skriker man högt och tydligt och visar hur duktig man själv är som minsann vet att man aldrig får sälja något begangnat dyrare än nypris.

Ja, jag tycker också att begagnat bör vara billigare, därför kontrollerar jag som köpare vad varan kostar. Men det finns säkert köpare som inte tycker likadant och som inte kontrollerar, och då är det ju upp till köparen vad man vill betala.

Det var ganska många som köpte till lägsta internetpris från Kameraexperten...
 
Jag menar att hela denna tråden går ut på att hitta annonser på Blocket som man sedan kontrollerar priset på och när man tycker att säljaren vill ha mer betalt än vad det lägsta internetpriset är så skriker man högt och tydligt och visar hur duktig man själv är som minsann vet att man aldrig får sälja något begangnat dyrare än nypris.

Ja, det är alldeles utmärkt konsumentupplysning som bidrar till en transparentare marknad.
 
Ja, det är alldeles utmärkt konsumentupplysning som bidrar till en transparentare marknad.

Denna konsumentupplysning behövs inte för de konsumenter som läser på detta forum. Därför gör denna tråd inget annat än hånar säljare på blocket som vill få så bra betalt som möjligt för att sälja något de äger. Sån är jag också, det kan jag erkänna.

Har förövrigt en metanolbil som är tillsalu, den kostar lika mycket som den kostade när jag köpte den ny. Dvs, jag har ingen lust att sälja den med förlust, därför säljer jag den inte om ingen betalar det pris jag begär. Kanske dax för ytterligare ett tilläg till "TV4-försäljare" och "mailkompisar" i slutet på blocketannonser, "Prisupplysare undanbedes"...
 
Det gäller nog för många i den kategorin, men knappast för alla.

Hursomhelst så har du förstås rätt i att huvudsyftet med den här tråden är att ha roligt.
 
Naturligtvis får folk begära vilket pris de vill för sina kära ägodelar som de inte verkar vilja skiljas från.

Det här är ju långt i från den ende som begär fantasipris för begagnade kameraprylar. Det får ju som resultat att efter att ha följt marknaden där ett tag väljer man bort Blocket. Finns liksom ingen anledning då att plöja igenom Blockets uråldrigt designade och träiga sajt när fantasipriserna går tretton på dussinet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.