** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hur svårt är det att scanna?

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Jag har många gånger sett att folk här tyckt att "scanningen blev inte så bra" eller "scanningen blev fin".

Min fråga är: Exakt hur svårt är det, på en skala av 1-10, att stoppa ner en bild i scannern och be datorn att scanna?

Har jag missat något fundamentalt svårt i det här med att digitalisera bilder?

Beror på hur höga krav man har på bildens slutresultat..

Vill man bara skanna in en bild är det ju inte så svårt.

/Jonas

Du låter väldigt sarkastisk i din fråga...

Jag skulle vilja säga så här: Att stoppa i ett dia i scannern och scanna är inget svårt givetvis. Men det jag upplevt är att det kan skilja på vilken film man skall scanna. Vissa av mina Kodachrome är väldigt svåra att få bra resultat med, medans andra typer av diafilm är hur enkelt som helst att få fina scanningar på. Det varierar väldigt mycket enligt mina erfarenheter.

mvh

EdwardH skrev:
Min fråga är: Exakt hur svårt är det, på en skala av 1-10, att stoppa ner en bild i scannern och be datorn att scanna?
Beroende på vad för skanner och vad för bild man har att utgå från så är svårigheten någonstans mellan 1 och 10.

Ibland ser scanningen inte exakt likadan ut som originalet, och man förlorar en del när man sedan ska förminska bilden eller ändra upplösningen så att man kan ladda upp den på t.ex. Fotosidan.

Ger inte scanners 1:1 kopior?

Jag har visserligen märkt att min scanner, när den fungerade, hade en konstig vana att kunna plocka ut varenda pixel i tidningarna jag scannade, troligen beroende på den upplösningen jag scannade i.

Är din fråga allvarligt menad så kan du få ett riktigt svar, men då vill jag först ha det bekräftat.

jimh skrev:
Är din fråga allvarligt menad så kan du få ett riktigt svar, men då vill jag först ha det bekräftat.

Ja. Det är inte mitt fel att jag kör digitalt och att jag aldrig velat göra mitt liv krångligare än nödvändigt genom att använda mig av den här dyra, miljöfarliga, ineffektiva och primitiva uppfinningen som kallas för "film"...

Nej..scannrar ger inte 1:1...

1. Det är inte speciellt svårt att stoppa en filmremsa i en scanner och be datorn scanna...

2. Det som däremot kan vara lite knepigt är att få inscanningen så lik orginalbilden som möjligt..

Denna bild ger ett litet riktmärke att det bara inte är att scanna. Om någon tvivlar så är det den obearbetade underst ;)

Bilagor

• skillnaden.jpg
    skillnaden.jpg
    43.9 KB · Visningar: 256
EdwardH skrev:
Ja. Det är inte mitt fel att jag kör digitalt och att jag aldrig velat göra mitt liv krångligare än nödvändigt genom att använda mig av den här dyra, miljöfarliga, ineffektiva och primitiva uppfinningen som kallas för "film"...

Hmmm....jaha du.. är det inte ditt fel att du kör digitalt..nänä du blev tvingad....

Jag tycker inte det är speciellt krångligt med film. Miljöfarligt? Tjaaa..Dessutom kan jag fotografera i mörka utrymmen utan blixt med en ISO 200 film och ett 50/1.4 och få helskarpa bilder i ruggigt bra kvalité.. något som du nog aldrig lär uppleva även om du försöker kringgå naturlagarna genom att köpa en ny ljusstarkare kamera.

EdwardH skrev:
....

EdwardH skrev:
....

..och digitalkameror är ju...så fulla...Jämt!...

Jeppe skrev:
Denna bild ger ett litet riktmärke att det bara inte är att scanna. Om någon tvivlar så är det den obearbetade underst ;)

I see.

Tack vare din bild är jag en mer upplyst person, nu.

Tack och lov har jag aldrig behövt scanna in bilder...

EdwardH skrev:
Tack vare din bild är jag en mer upplyst person, nu
Tänk så här: En skanner är inget annat än en digitalkamera, om än kanske lite långsammare. Variablerna är liknande, till exempel ljushetsomfång, färger, skärpa och skärpedjup. Och man handskas med dem på ungefär samma sätt även om gränssnittet till manicken ser annorlunda ut.

Så skanning är lite som att fotografera med en digitalkamera, men med den skillnaden att man har ett "facit" att leva upp till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar