Annons

Hur stora tryck med APS-C resp 35mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hur stora tryck anser ni att man kan göra med APS-c resp 35mm digitalare? Om man använder alla knepen som interpolering, vettiga stativ och bra optik mm.

Om man tex tänker sig att man har en upplösning på 2*3=6 megapix och trycker en bild på 100*70 cm så blir ju pixlarna 0.3mm stora vilket är samma som på min datorskärm. Och på den ser jag ju inte pixlarna trotts att jag sitter med näsan 40 cm bort...

Finns det någon optik som tecknar verkligen tecknar en sådan pixeltäthet?

Jag har själv bara zoomoptik (sigma 18-50/2.8 och en lite äldre glugg vilka sitter på en 300D)... Enligt siten photozone.de är skillnaden i skärpa mellan bra zoomar och fasta gluggar väldigt liten / obefintlig. I alla fall om man läser deras mätvärden. Men ni som har fotat mer än jag (dom flesta här), hur tycker ni det är i praktiken med den saken? Får lite känslan av att all statistik man läser liksom kanske inte alls säger hur det blir i praktiken...

Jag har ingen större erfarenhet av stora utskrifter men i ett nummer av Kamera&Bild nyligen testade man att göra proffsutskrifter från en 6 resp 12 mp kamera (1 x 0,7 m) och på ett detaljrikt motiv. ( jag utgår från att man interpolerat eller att labbet tagit hand om den saken.) Resultatet var iaf att det var svårt eller omöjligt att se vilken bild som kom från vilken kamera.

Bra optik nedbländad klarar att matcha upplösningen på en 10 mp aps-c sensor.

Gör man jättestora bilder typ busshållplats är väl tanken att betraktningsavståndet minst är några meter och då behövs ju inte direkt 300 dpi.

Johan Carlström skrev:
Hur stora tryck anser ni att man kan göra med APS-c resp 35mm digitalare? Om man använder alla knepen som interpolering, vettiga stativ och bra optik mm.
Det finns ingen begränsning. Du kan göra hur stora tryck som helst. Det som påverkar hur stor du kan göra den innan du börjar uppfatta kvaliteten negativt är på hur långt avstånd du betraktar den.

För att ta ett illustrativt men något löjligt exempel. Ta en bild från en 1Mpixels telefonkamera och gör en kopia så stor att du kan tapetsera månens framsida med den. Folk som står på jorden kommer tycka den är knivskarp. Astronauten på månen däremot...

Stora förstoringar är mer komplext än bara pixlar och centimeterstorlekar.

Ett annat extremexempel är en bild av en karta, den kommer troligen granskas på väldigt nära håll, av folk som vill läsa av kartan. Då kommer kraven vara betydligt högre innan folk upplever den som oskarp och luddig.

För "vanliga" bilder kan man göra en del antaganden. Ofta vill man att bilden ska fylla upp en viss del av synfältet. Detta gör att en 10x15 centimeterskopia betraktar du på en armslängds avstånd, medan samma bild i jätteformat på galleriet betraktar du på någon meters avstånd. Du skulle inte komma på tanken att ställa dig 60cm från bilden på galleriet.

Varför skulle sensorstorleken ha med saken att göra? Upplösningen däremot är det som spelar roll, både hos sensor och objektiv.
Teoretiskt så behöver objektivet vara bättre ju mindre sensorn är, men detta äts istället upp av kantoskärpa med en större sensor, så det går nog på ett ut ofta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar