Annons

Hur stor roll spelar kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Det handlar mycket om vilka bilder du vill ta.

Om du vill ta supertajta sportbilder eller plåta skygga djur i gryningsljuset så krävs det monsterutrustning.

Men om du vill ta utrycksfulla eller stämningfulla bilder kan det räcka med vilken plastkamera som helst. En hel del yrkesfotografer använder superbilliga plastkameror för att få fram helheten/känslan utan att det blir för mycket detaljer som stjäler uppmärksamhet.

Som fotograf gäller det att hålla isär prylintresset och fotograferandet - annars skruvar man inte på den billiga plastfemtian när den behövs utan envisas med coola telezoomen.

Just nu plåtar jag en del med en superliten canon ixus som är mindre än min mobil och nästan utan inställningsmöjligheter. Kameran ger inte så tekniskt bra bilder som min systemkamera 42 000 men den kan alltid vara med och är betydligt mer spontan.

Det är alltid nyttigt att hålla en skeptisk hållning till om verkligen behöver alla häftiga prylar. Idag börjar det finnas mycket vettiga digitala systemkameror begagnade som duger gott och väl för de flesta - egentligen.

Och detta gäller BARA fotoutrustning, inte bilar, mobiltelefoner, datorer eller andra kapitalvaror/hobbies!

;-)
 
Bildens tekniska kvalitet och den kreativa friheten har - inte uteslutande men väldigt mycket - med kameran/optiken att göra. I synnerhet när det gäller digital fotografi med dagens förutsättningar.

Bildens språk, budskap, komposition och konstnärliga utformning hänger å andra sidan på fotografen.

/G
 
gerhardp skrev:
Bildens tekniska kvalitet och den kreativa friheten har - inte uteslutande men väldigt mycket - med kameran/optiken att göra.
/G

Visst, men samtidigt kan enkel och tekniskt bristfällig utrustning ha unika egenskaper och funktioner som kan vara kreativt stimulerande.

Canon Dial är en kamera som stimulerar många till mer spontant fotograferande än med större kameror.

Ströljus i en Holga kan vara snyggt

Jag håller med om att särskilt optik öppnar större kretiva möjligheter än olika kamerahus. Med ett 24/1,4 kan du tex välja att fotografera med eller utan blixt men med en ljussvag zoom måste du använda blixt.
Därför är ofta det bättre att lägga pengaar ppå optik än på kamera hus.

Men jakten på tekniskt perfekta bilder kan lätt göra att man begränsar sig kreativt genom att alla bilder blir mer lika än om man tillåter sig att ta oskarpa och skakiga bilder ibland, eller kanske använder en sämre kamera.

Det är alltså lite dubbelt...
 
180-graders sväng;

Hur stor roll spelar fotografen?

eller;

Hur stor roll spelar kameran?

______________________________

Det kan vara stor skillnad mellan en billig kompaktkamera och en 40.000kr kamera, men det är f-n så mycket större skillnad mellan kompaktkameran och ingen kamera alls.

Mvh
 
hmm..klurig fråga det här ! Det beror ju helt på vad man ska fota. Är det ren fotografisk konst man vill skapa så kan man göra det bättre med en 30krs engångskamera än en splitter ny eos 1ds mark 2, bara man är duktig nog. Däremot skulle jag aldrig kunna uppnå samma resultat med en plastkamera som med med min D70, 6000krs fisheye och 3 blixtar.
 
Kameran spelar mindre roll om man ser rent allmänt vad som krävs för att göra bra bilder. Du kan göra bilder som "håller" med praktiskt taget vilken kamera som helst. Endast fantasin sätter gränsen för vad du kan åstadkomma. Varje kamera har sina specifika egenskaper som kan utnyttjas bildmässigt. Oskärpa i kanter, vignettering, luddighet, överstrålning, ströljus eller vad det nu kan vara som kännetecknar vissa "sämre" kameror och optik kan utnyttjas medvetet av fotografen. Har du en tekniskt perfekt kamera kan man använda olika knep för att åstadkomma liknande effekter men ibland är det omöjligt att få fram det man vill. Därför kan en "sämre" kamera i vissa avseenden egentligen vara en bättre kamera.
 
Micos skrev:
hmm..klurig fråga det här ! Det beror ju helt på vad man ska fota. Är det ren fotografisk konst man vill skapa så kan man göra det bättre med en 30krs engångskamera än en splitter ny eos 1ds mark 2, bara man är duktig nog. Däremot skulle jag aldrig kunna uppnå samma resultat med en plastkamera som med med min D70, 6000krs fisheye och 3 blixtar.

Nej. Men en bra fotograf skulle kunna :D

SKoja Micke, ses i skolan, peace out.
 
Ge mig en filmsnutt...en låda med hål i, och en glasbit, så skall du få se på fan!! Släng dig i väggen, HCB!!!
 
Bästa kameran är ju den som du orkar släpa med dig och använda. Så visst är det skillnad på en Linhof och en Ixus.
 
teknikfreak. njet

kan man producera bra material med enkel el billig utrustning är väl det bättre än att ha dyr utrustning med 48 gluggar som man inte kan hantera. med andra ord så är det ögat bakom kameran som avgör resultatet
 
En skicklig fotograf kan åstadkomma "bra" bilder med vilken kamera som helst. Faktum är att det går att åstadkomma bra bilder med en tom låda och lite film. En av SJ:s stora reklamkampanjer gjordes på det viset på åttiotalet. Fantastiska bilder. Jag vill minnas att det var Patrik Sandström som höll låda. Den gången hade dock beställaren en idé just om hålkamerabilder.

Så... om det bara handlar om att få till en godtycklig "bra" bild och man antingen känner sitt verktyg på förhand eller har tid att experimentera, spelar det inte så stor roll vad man har för kamera.

Å andra sidan - om fotografen har ett bilduppdrag eller en idé om en bild och har begränsad tid till sitt förfogande så är faktiskt utrustningen halva sanningen. Patrik hade haft en tuff vecka utan sin cigarrask när det begav sig.

Ja, nu får vi beundra nästa debattör som lyckas säga samma sak på ytterligare ett sätt.

/G

EDIT: Hittade faktiskt både Patrik och bilderna efter en stund: http://hem.fyristorg.com/patrik.fotograf/
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.