T-Max 400
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Det handlar mycket om vilka bilder du vill ta.
Om du vill ta supertajta sportbilder eller plåta skygga djur i gryningsljuset så krävs det monsterutrustning.
Men om du vill ta utrycksfulla eller stämningfulla bilder kan det räcka med vilken plastkamera som helst. En hel del yrkesfotografer använder superbilliga plastkameror för att få fram helheten/känslan utan att det blir för mycket detaljer som stjäler uppmärksamhet.
Som fotograf gäller det att hålla isär prylintresset och fotograferandet - annars skruvar man inte på den billiga plastfemtian när den behövs utan envisas med coola telezoomen.
Just nu plåtar jag en del med en superliten canon ixus som är mindre än min mobil och nästan utan inställningsmöjligheter. Kameran ger inte så tekniskt bra bilder som min systemkamera 42 000 men den kan alltid vara med och är betydligt mer spontan.
Det är alltid nyttigt att hålla en skeptisk hållning till om verkligen behöver alla häftiga prylar. Idag börjar det finnas mycket vettiga digitala systemkameror begagnade som duger gott och väl för de flesta - egentligen.
Och detta gäller BARA fotoutrustning, inte bilar, mobiltelefoner, datorer eller andra kapitalvaror/hobbies!
;-)