Måste nog definiera vad som menas med fotograf i detta fall. Inom viss fotografi lever du ju uteslutande på att sälja dina bilder som konst, medan man inom annan fotografi främst lever av fotouppdrag. Då detta verkar handla om bildjournalistik kan ju frågan vara relevant om man som freelance skall ha andra regler och en annan rättighet till sina bilder än vad tex en fast anställd fotograf på samma tidning har. Och detta är väl den stora frågan när det gäller uppdragsfotografering. Vem äger slutresultatet, den som betalat för uppdraget, eller den som utfört uppdraget? Utan att egentligen ha en egen åsikt kan jag kanske tycka att fotografer i dag har eller vill ha andra regler än vad som gäller för i stort sett alla andra yrken när det gäller rena uppdrag. När det gäller andra former av fotografering är det en helt annan sak tycker jag. Men där är väl inte heller problemet, för ingen vill väl ändra på upphovsrätten för konstnärer? Men vid uppdragsfotografering tycker man väl att det betalas flera gånger, först när uppdraget utförs och sedan varje gång resultatet av uppdraget används och det är väl detta man hänger upp sig på antar jag? Blir lite som om jag betalar en murare för att mura en öppen spis, och sedan var tvungen att betala samma murare varje gång jag eldade.