Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska det uttalas egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänkte skriva ett inlägg men ångrade mig och backade från sidan. Det funkade tydligen inte. :)

Men jag kan ju då skriva vad jag tänkte: Jag uttalar det Nikonskräpet. ;-)

Jag har sålt mina Nikonprylar och plåtar med Pentax, både analogt och digitalt.
 
Jag skulle säga varken niikon, nickon eller najkån. Det ska vara nikon. Inga långa vokaler eller korta konsonanter och troligen inga betoningar. NIKON kort och gott.
 
Jag kom att tänka på låten Kodachrome med Paul Simon

They give us those nice bright colors
They give us the greens of summers
Makes you think all the world’s a sunny day, oh yeah
I got a nikon camera
I love to take a photograph
So mama don’t take my kodachrome away

...och där säger han tydlikt Najkån


Jag undrar hur det uttalas på japanska...

Bara för att förvilla det ytterligare...
 
hur utala man nikon som nikon och inte nickon. jag lyckas inte få det till någon skil

Du är helt enkelt typisk svensk:)) Med svenskt uttal kan man inte uttala nikon. Det blir helt enkelt nickon eller niikon. Nickon har ju ett kort i. Niikon har ett långt i. Ingendera är rätt.

Förrästen på tal om svensk, glad nationaldag...en dag i efterskott:
 
Senast ändrad:
Jag kan meddela att diskussioner på Photo.net tyder på att inte heller jänkarna är ense om huruvida det ska naijkon eller "knee-kon".
 
Re: hur utala man nikon som nikon och inte nickon. jag lyckas inte få det till någon skil

Emeleus skrev:
Du är helt enkelt typisk svensk:)) Med svenskt uttal kan man inte uttala nikon.
Som finlandssvensk har jag inga problem med det. Två korta vokaler. Och endast "normala" konsonanter.
 
Jag kan meddela att diskussioner på Photo.net tyder på att inte heller jänkarna är en

Är det inte bara Khaanåån-ägare som uttalar kneekån :) ?
 
Nikånn kanske, med betoning på å:et. Och samma sak med kanånn. Kan nånn kan kanånn...

Ni som säger nickån, äter ni fickån eller fiikån till jul?

Fast egentligen säger jag niikån och känån. Minålta inte att förglömma, samt pentaks. Fudji vellvia, vad säger ni om den?
 
Jag håller nog på Martins Nikon-uttal -Nikånn.

Appropå jänkarna så finns det ju en sko som heter Nike. Jänkarna säjer "najki" och många svenskarna "najk". Men ordet är ju från början grekisk och borde uttalas precis som det skrivs "nike".
Samma med båtmotorn, Evinrude. -En norrmans efternamn och ej "Ävinnrood"
 
känns skönt att höra att man säger rätt angånende evinrude. det är ju så mycket snyggare än "Ävinnrood" också
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.