Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska det uttalas egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag inte fattar är att ingen kan utalla canon rätt, det heter ju sanåån,jämför med cykel.:)
Sen heter "taco" taso, inte tacko.

Utan engelskan och övriga "influens-språk" skulle väl vi egentligen inte ha så mycket att säga alls på svenska? Vad är problemet?

Historiskt sett har ju i princip alla språk lånat av sina grannar, eller andra språk som varit på modet. För trehundra år sedan var det franskan som sköljde över svenskan. Just nu råkar det vara engelskan. Är det någon som förresten tycker att det är fult att säga "garage" och "pojke" , istället för "bilförvaring" och "ung man"?

De ord som blir viktiga för tillräckligt många kommer att bli försvenskade med tiden, de övriga faller i glömska.

hansen2 skrev:
Nix :)

Jag ryser nästan när jag hör avslutningsfraser som t.ex "Disajning godd lajf", "Jo kän tejst the kranch", "Bikås jor worth itt" osv - skitfånigt!
Det jag menade var att du använde precis ett sånt ballt engelskt uttryck, du slängde in (not!) efteråt:)

Galaxens President skrev:
Ordet Språknämnden låter för mig som några som satts på höga hästar och skall bestämma hur det är, likt en språkpolis.
Hur det låter i dina öron är inte så intressant. Kolla upp fakta först, så kan vi diskutera sedan.
Galaxens President skrev:

Är det inte användarna som skall forma språken?
Jovisst, men det är ju en fördel om vi stavar och uttalar de nya orden på samma sätt och ger dem samma innebörd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar