Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ser mina färger ut hos dig?

Produkter
(logga in för att koppla)

H Anders

Aktiv medlem
Jag försöker reda ut det här med färgrymder. Min undran är hur mina bilder ser ut på andra datorer.

Jag har en iMac och testar Aperture. På iMacen kan man göra en "fattigmanskalibrering" av skärmen och spara det som en ColorSync-profil. När man sedan exporterar en bild i Aperture till JPEG kan man välja den ColorSync-profil man skapat i Mac OS. På så sätt får JPEG-bilden (sedd i en webläsare) en färgmättnad som ligger nära den jag ser i Aperture.

Åtminstone på min skärm, hur blir det på andras skärmar?

Borde jag välja en annan ColorSyncprofil på iMacen? Vilken då? iMac? sRGB? Adobe RGB? Annan?

Jag vore tacksam för tips.

Skall du visa bilder på webben så är sRGB att föredra. Din "fattigmanskalibrering" är bara för att du skall se sRGB m.fl. rätt på din skärm.

Bild 1: Sparad med Colorsync efter iMackalibrering.

Bilagor

• testkalibreradimac.jpg
    testkalibreradimac.jpg
    37 KB · Visningar: 442
Som Peter skrev: din fattigmanskalibrering är till för att DU ska uppfatta färgerna rätt på DIN skärm. Om du sparar med den profilen i bilden så förutsätter du att även JAG har samma skärm som DU och har den inställd på samma sätt.

sRGB är den minsta gemensamma nämnaren för webvisning, och det som många program (webläsare) använder som standard då de oftast överhuvudtaget inte förstår sig på detta med färgprofiler.

Så till dina två bilder. Den första med din egen profil ser övermättad ut på min skärm (alldeles för röd). sRGB-bilden ser bra ut. Även jag har fattigmanskalibrerat min skärm med Adobe gamma, men det är som sagt en profil för MIN skärm som gör att JAG uppfattar färger på rätt sätt.

Jag överdrev färgen något för att få tydlig skillnad. Jag får helt enkelt leva med att mina bilder med sRGB ser trista ut i webläsare på min monitor. Tack för svar.

hej

en fråga från en windowsanvändare

Blandar du inte lite nu

Det är ju skillnad på skärmprofil och arbetsprofil, man brukar ju inte konvertera till en skärmprofil.

Roine

Jag förstår det nu. Det som förvirrade mig var att mina egna skärmprofiler kom upp i menyn för export av filer i Aperture. Se på bilden där jag valt en av crimsons softproof-profiler.
Jag testade att använda min egen skärmprofil och då fick jag jpeg-bilder som i webläsaren såg ut som orginalet i Aperture.

Bilagor

• skärmdump.jpg
    skärmdump.jpg
    44.8 KB · Visningar: 265
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar