Mappar, och sen en bra backup
Jag har scannat in alla mina gamla bilder så jag har systemet med mappar benämnda: "A123 1992-02-28 xxxxx" där A123 är negativrullens nummer. (jag använder alltid ISOdatum efter utlandsvistelse, utlänningar fattar inte 040302, och jag hittade en gammal konservburk med en sådan datumstämpel häromdagen, gick den ut två år sedan eller är den fortfarande ok?)
Nåväl, för digitala bilder blir det 2004-02-18 xxxxx på samma sätt. Jag har helt enkelt alldeles för många bilder och att lagra dom efter datum är definitivt det lättaste för minnet. xxxxx står för händelsen, till exempel "Stefans bröllop och första dagen på tysklandresan". De digitala bilderna har automatiskt ett löpnummer och fildatum som duger bra för unik identifikation.
När bilderna har varit i photoshop åker originalen ner i en undermapp "orginal".
WinXP har möjligheten att sätta på nyckelord på bilderna och om jag hittar något albumprogram som hanterar det snyggt ska jag använda det fullt ut. Jag litar inte på albumprogram, om 5 år kommer dom ändå inte att funka, filsystem är det enda som duger. WinXP har en utmärkt sökfunktion som klarar datum, nyckelord etc och är mycket snabb.
Värre är det med backuper, jag har hittills kört med CD-skivor men dom räcker inte långt när man har 50Gig med bilder. (Dessutom hur är det med deras varaktighet? Jag kan fortfarande läsa mina äldsta skivor. Men hur länge går det?). Jag har nu en DVD-brännare men 4.7GB är inte heller nog och varaktigheten säkert ännu sämre.
Jag bytte hårddisk häromdagen och till min förskräckelse var ett 10-tal av bilderna trasiga. Oroande även om det var 20 000 bilder. Trots det kommer jag i fortsättningen övergå till att ta backuper till en annan hårddisk med jämna mellanrum. En kollega kör varje natt men det tycker jag är lite för ofta. Ökar bara HDslitaget.
Synpunkter?