Bengf
Aktiv medlem
Jag tycker din analogi har sina klara poänger, med med det tillägget att systemet har en bildprocessor (dvs vår hjärna) som är mycket sofistikerad och kan göra omedelbara analyser av det som fångas in och anpassa både själva insamlingen (ögat ackommodation) och bearbetningen efter omständigheterna - i stort sett i realtid.
Man kan uttrycka det så här: Ögonen är inte så avancerade eller högpresterande, men vår hjärna är fantastiskt duktig på att skapa meningsfull information ur det som ögonen registrerar.
Vad i all världen har då detta med kameror och den här tråden att göra?
Jo, det där är precis åt det där hållet jag misstänker att kamerorna kommer att utvecklas framöver. Visst, vi kommer att få lite bättre sensorer (kanske med tekniken från Fujifilm & Panasonic som nämnts tidigare). Men sensorerna är faktiskt rätt bra idag, i vissa avseenden är det svårt att driva dem så mycket längre utan att det antingen blir oerhört dyrt eller att vi helt får byta teknikspår.
Den stora skillnaden tror jag kommer att ligga i hur mycket vi kan bearbeta fram ur det som framtida sensorer (och objektiv) kan samla in. Vi får hela tiden mer och mer kraftfulla processorer som kan uträtta mer och mer med de data sensorn samlat in. Vi är ännu långt ifrån det våra hjärnor gör med de data våra ögon samlar in, så det finsn rejält med förbättringspoitential här. Plus att framtida kameror också på ett annat sätt kommer vara mer lika våra ögon - de kommer så att säga att videofilma (kontinuerligt samla in bilddata) så att processorn kan skapa stillbilder (eller videoklipp om det passar bättre) ur det dataflöde som hela tiden samlas in.
Att ta fram diskussioner om våra ögon är inte på något vis utanför tråden om man tänker ett steg längre, och det du säger om att människans ögon samarbetar med hjärna för att lokalisera en kanske mäktig vy som ett landskap, som förmodligen var viktigt för våra förfäder när dom spanade efter middagen, hunddjur är duktiga på att uppfatta rörelser bättre än vi människor, men våra hjärnor samarbetar med minnet när vi flackar med blicken över ett stort område.
Nu kommer vi tillbaka igen till avdelningen onödiga finesser eller ej, för moderna kameror har redan börjat med att försöka kopiera våra hjärnor, lite grann som du är inne på, auto+ är en ganska ny funktion på flera modeller där mera uträkningar görs för att man skall slippa själv.
Digital foto för alla ( Bonniers )- har låtit en expert försöka att göra bilden bättre än vad kamerans automatikläge klarar. i försöket användes en A77 och fotoexperten gjorde en del motiv bättre så klart men till förvåning så vann även kamerans automatik vid flera motiv. Hur mycket detta nu är värt vet jag inte, men vi skall nog inte skratta för mycket åt vissa finesser för det kan fastna i vrångstrupen. Att det råkade vara en A77 vid försöket är nog mera en händelse så det menas inget speciellt för att det vid tillfället var en Sonymaskin, kunde lika gärna varit en Nikon eller en Canon.
//Bengt.