Om du har DR på 15 steg och dubblar det så får du ett DR på 16 steg, inte 30. Stegen betecknar just fördubblingar/halveringar. Att gå från ett DR på 15 steg till ett DR på 30 steg vore att få 32000 gånger större omfång
Men oavsett: skrivare och skärmar klarar sig fint.
Dels för att vi praktiken inte behöver så stora omfång i det slutliga resultatet (t.ex. en förstoring på väggen) och dels att vi kan komprimera in ett större omfång i ett mindre (med viss risk för fula tonövergångar, men det brukar gå att hantera). Däremot är det fortsatt värdefullt att ha tillgång till ett stort omfång i utgångsbilden (dvs det kameran fångar).
Det är lite samma som med upplösning: Du
behöver inte mer än runt 2,5 megapixel (i en 3:2-sensor) för att kunna visa en bild på en HD-skärm. Men du vill gärna ha tillgång till mer upplösning för att kunna beskära, korrigera bort optiska abberationer (t.ex. distortion), dölja brus osv.
Du
behöver inte mer än 4-5 megapixel för att skriva ut en bild i hygglig kvalitet i 20x30 centimeter (om den betraktas på normala avstånd). Du
behöver inte mer än 12-15 megapixel för att skriva ut i hygglig kvalitet i 50x70 centimeter.
Men du vill ändå ha så mycket upplösning som möjligt att utgå ifrån, dels för att kanske kunna höja detaljteckningen lite i utskriften (du kanske vill ha mer än "hygglig" kvalitet), dels för att kunna beskära, korrigera osv.
Rent allmänt:
Genom runt 100 år av filmbaserad fotografi och under de första tio årens digitalfotografi har vi fotografer alltid fått kämpa med en
brist på upplösning. Vi har ofta fotograferat med upplösningar som bara nästan räcker till det vi vill göra.
Nu senaste 3-4 åren är första gången i fotohistoren som majoriteten av oss på allvar ha kunnat börja fotografera med ett
överskott av upplösning. Det här innebär att vi bör tänka om en del kring ovanor vi har - praktexemplet är ju att granska bildkvalitet i max förtsoring (med kraftigast tillgängliga lupp på filmtiden, i 100% eller mer nu i digitaleran). För första gången i fotohistoren kan vi börja slösa med upplösning och inte bara använda den för att få ett så stort eller detaljrikt slutresultat som möjligt. Vi kan beskära hårdare, vi kan korrigera fler saker ... Kort sagt, vi behöver inte längre som förr vara "upplösningskramare" där det gällde att krama ut max ur den (ofta bristfälliga) upplösning vi hade att arbeta med.
Det här innebär att vi kan - och bör - börja tänka lite annorlunda och se på upplösning på ett lite nytt sätt.
Samma gäller för övrigt dynamiskt omfång, något vi också alltid historiskt haft en stor brist på, men där vi idag börjar komma upp i så stora omfång att en del fotografer medvetet stryper det av estetiska skäl