Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur olika vi kan uppleva en kameramodell
- Trådstartare Bengf
- Start datum
FlyerOne
Aktiv medlem
OCKSÅ i dessa kameror? Du har således jämfört Face Detection-funktionen i A99 med den i D800 och D4?D800 och D4 har också face detection, men det är nog många som anser det vara lite Kalle Anka också i dessa kameror
---
.
afe
Aktiv medlem
OCKSÅ i dessa kameror? Du har således jämfört Face Detection-funktionen i A99 med den i D800 och D4?
.
Nä, jag har inte jämfört dem (eller påstått att jag gjort det). Jag bara säger att funktionen finns i dessa kameror som en kommentar till det här:
fungerande ansiktsigenkännings-AF kanske är mer relevant för det människofoto som en större grupp fotografer utför (dokumentär, porträtt, mode, bröllop, familj, etc.) men det är nog få recensenter som på allvar utvärderar den funktionen förrän den letat sig in i arbetssättet hos alla stora märkens proffsmodeller (funktionen börjar ju nå spridning genom kompakter och spegellösa systemkameror).
Poängen är alltså att det börjar leta sig in i de stora märkenas proffsmodeller. Om det fungerar bättre i Sonys eller Nikons implementation, eller om det är likvärdigt, har jag inte en aning om
Bengf
Aktiv medlem
Funktionen fanns redan i EOS5DMKII, hur bra den fungerar där har jag inte läst något om, så visst plockar dom in funktioner även i Pro-kameror som härstammar från kompakterna, förmodligen upplever flera det som lite skämmigt så man nämner det knappt.
Fast få vill erkänna det så finns det ett formulär A skrivet hur en Pro-kamera bör vara bestyckad, mycket härstammar från tiden när allt ställdes in manuellt och att ljusmätare knappt var tillåtet, det skulle läras in i ryggmärgen och det med basta.
Å andra sidan finns det också för många tveksamma så kallade hjälpfinesser som fungerar dåligt, och det kan räcka för att många inte då intresserar sig för det som faktiskt fungerar.
//Bengt.
Fast få vill erkänna det så finns det ett formulär A skrivet hur en Pro-kamera bör vara bestyckad, mycket härstammar från tiden när allt ställdes in manuellt och att ljusmätare knappt var tillåtet, det skulle läras in i ryggmärgen och det med basta.
Å andra sidan finns det också för många tveksamma så kallade hjälpfinesser som fungerar dåligt, och det kan räcka för att många inte då intresserar sig för det som faktiskt fungerar.
//Bengt.
FlyerOne
Aktiv medlem
Är du verkligen säker på att D4 och D800 använder AF-sensorerna för Face Detection? ENBART? För ifall Nikon gör på det viset så kan det ju knappast vara mycket bevänt med deras versioner.
Utan att ha någon A99 att kolla med, så är jag ändå tämligen förvissad om att den inte använder AF-sensorerna (åtminstone inte enbart) till Face Detection-funktionen. A99 kör som bekant i liveviewläge hela tiden, så det lär ju knappast vara något bekymmer för dem (förutom att få till bra algoritmer, förstås).
.
Utan att ha någon A99 att kolla med, så är jag ändå tämligen förvissad om att den inte använder AF-sensorerna (åtminstone inte enbart) till Face Detection-funktionen. A99 kör som bekant i liveviewläge hela tiden, så det lär ju knappast vara något bekymmer för dem (förutom att få till bra algoritmer, förstås).
.
afe
Aktiv medlem
Det finns FD i både LiveView och vanligt läge i dessa kameror. När sökaren används är huvudsensorn inte alls inblandad. En del säger att det fungerar bra, och som vanligt är det minst lika många som tycker tvärtom.
Även om A99 alltid har LV så använder den ju också PDAF - hur den gör med FD aktiverat vet jag inte. Om den går över till CDAF finns det väl risk att det blir segt (men exakt).
Även om A99 alltid har LV så använder den ju också PDAF - hur den gör med FD aktiverat vet jag inte. Om den går över till CDAF finns det väl risk att det blir segt (men exakt).
Jag tror det är en vanföreställning att proffsfotografer är konservativa av prestigeskäl. Min erfarenhet är snarare att heltidsarbetande fotografer generellt är mindre prestigedrivna än många fotoentusiaster. Funkar något så använder de det.
Däremot hyser nog många proffsfotografer en ganska berättigad misstro mot nya "spännande" funktioner som marknadsförare talar sig stjärnögda över. Det handlar inte om misstro mot nyheter som sådana, utan om misstro mot nyheter som ofta visar sig vara halvfärdiga, halvtestade och halvgenomtänkta.
Nu senaste årtiondet har det ändå blivit mer flexibelt: Man kan införa nya funktioner utan att någon tvunget måste använda dem - en trevlig sidoeffekt av att en modern kamera i praktiken är en högst specialicerad dator där man kan få plats med så många funktioner som minnet rymmer. Man kan i samma kamera både ha nya funktioner och sida vid sida med dem det traditionella sättet att göra saker. Den som vill prova kan göra det, men man är inte tvungen.
Glöm inte att för majoriteten av heltidsarbetande fotografer är det mest centrala med en kamera att den gör så som man vill att den skall göra - direkt, varje gång och varje dag i veckan. Man har inte tid med saker som "oftast" fungerar eller där resultatet ibland blir fantastiskt. Det skall funka varje gång, punkt slut.
Glöm inte att proffshusen (nu tänker jag i första hand på de stora presskamerorna) nog är det närmsta custom-byggen vi ser i kameravärlden. Dyker det upp en ny knapp på dem så är det för att den efterfrågats. Canon och Nikon slår närmast knut på sig för att göra de kamerorna just som fotograferna vill ha dem (och kraven är ju inte sällan motstridiga, så det blir en del kompromisser också).
Men min poäng är att den dag nya funktioner eller nya sätt att göra saker verkligen konkret bidrar med något så tror jag det är få proffs som skulle tveka att använda dem. Men då skall de ha visat vad de går för först.
Personligen tycker inte jag motivigenkänningen i A99 är någon större nyhet, både kompaktkameror och systemkameror har haft det sedan länge. En av de första varianterna för systemkameror som jag provade (och som fungerade ganska ok) var den Fujfilm införde i S5 Pro 2006. Sedan hängde ju Nikon på 2007 med 3D-fokusen i D3 och D300 (och många därpå följande modeller).
Jag tycker en annan AF-relaterad idé i A99 är mer nyskapande och generellt oerhört smart: Att de satt begränsning av fokusområdet i kameran och gjort funktionen helt fritt ställbar för fotografen. Det innebär att jag kan begränsa fokus med valfritt objektiv och med vafritt startavstånd. Hos Canon och Nikon finns den funktionen bara i vissa objektiv och då har du bara två lägen att välja på (via en knapp på objektivet). Det är en konkret hjälpsam funktion jag tror många proffsfotografer skulle uppskatat direkt.
Bengf
Aktiv medlem
Om jag inte mins helt tokigt så dök FD upp för första gången i en Nikonkompakt för länge sedan, möjligt här är att flera andra låg nära med finessen, hur som helst så var den tidiga debuten inte så lyckad, det gick på tok för långsamt. Fuji kom senare med en modell som klarade av 20 ansikten. nyare modeller som HX9V-Sony har en ganska snabb FD, ja den modellen har väl några år på nacken nu.
Panasonic lär annars ha en riktigt snabb ansiktssökning även i filmläge, nu vet inte jag hur dom jämför egentligen om det hela tiden går i mot dom första trevande försöken, då blir det väl ruskigt snabbt i dag. Det nya i dag är väl att FD också kombinerar med att ställa in på vilket ljus som faller på ansiktet ock justerar även in det. nya FD-system mins väl också ansikten och söker upp den samma.
Varför jobbar dom så hårt med detta kan man tro, jag tror dom testar för framtida följande autofokuslösningar att bli ännu effektivare.
//Bengt.
Panasonic lär annars ha en riktigt snabb ansiktssökning även i filmläge, nu vet inte jag hur dom jämför egentligen om det hela tiden går i mot dom första trevande försöken, då blir det väl ruskigt snabbt i dag. Det nya i dag är väl att FD också kombinerar med att ställa in på vilket ljus som faller på ansiktet ock justerar även in det. nya FD-system mins väl också ansikten och söker upp den samma.
Varför jobbar dom så hårt med detta kan man tro, jag tror dom testar för framtida följande autofokuslösningar att bli ännu effektivare.
//Bengt.
wsaar
Aktiv medlem
Många fotografer tittar nog inte på alla nya funktioner i sina kameror öht. Här har ju recensenter en viktig roll för att berätta om nya funktioners styrkor och svagheter, och det är där jag tycker storheten ligger i Ken Rockwells recension.Jag tror det är en vanföreställning att proffsfotografer är konservativa av prestigeskäl. Min erfarenhet är snarare att heltidsarbetande fotografer generellt är mindre prestigedrivna än många fotoentusiaster. Funkar något så använder de det.
Däremot hyser nog många proffsfotografer en ganska berättigad misstro mot nya "spännande" funktioner som marknadsförare talar sig stjärnögda över. Det handlar inte om misstro mot nyheter som sådana, utan om misstro mot nyheter som ofta visar sig vara halvfärdiga, halvtestade och halvgenomtänkta.
Det känns tyvärr som att många andra A99-testare bara jämfört funktionerna med de som finns i motsvarande Canon- eller Nikonskrälle (eller A900) och konstaterat att alla nymodigheter är "otestade och halvgenomtänkta", även när det leder till löjeväckande motsägelser (som Reichmanns förespråkande för sensorupplösning men ignorerande av EVFens betydelse för fokusprecision etc.), medan KR här gjort sitt jobb och informerar om andra bättre arbetssätt.
Tycker dock Sony faktiskt har varit lite smarta med att lyfta fram sin ansikts-AF genom att de från start aktiverat spårningen och ansiktsmarkeringen även för vanliga fokuspunktslägen. Medan jag förra veckan under en serietagning tafatt försökte hålla en kantfokuspunkt på en snabbgående modell så att denne hela tiden befann sig ca en tredjedel in i sökarbilden så markerade en grön kvadrat glatt modellens ansikte i sökaren och liksom påpekade retligt att kameran kanske klarar fokuseringen bättre än mitt eget manuella fumlande och att jag borde ägna min uppmärksamhet åt komposition och armpositioner istället.
Än är inte domslutet ute, men det känns lovande och KRs recension fick mig att titta på funktionen mer på allvar.
Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Nikon D4 använder ljusmätarsensorn (91 kpixel) för ansiktsigenkänning.
Det är ju sånt här som är intressant. Vi har också face detection säger Nikon men det är ju inte jämförbara storheter som Gunnar riktigt påpekar. 91 kpixel är väl en ordentlig kompromiss där man tager vad man haver eftersom man inte som A99 kan låta hela sensorytan vara med i kontinuerlig AF. Det är ju en av den fasta spegelns verkliga fördelar kombinerad med hybrid-AF. Men det funkade ju redan för ett par generationer sedan i A55.
Tror folk på allvar att de här två olika lösningarna är likvärdiga?
PMD
Aktiv medlem
Jag avvaktar med vad jag tror tills jag har sett en jämförelse. Rapporter från användare av Nikon D800 som har använt Face Detection indikerar dock att det ser lovande ut.
PMD
Aktiv medlem
Det är ju sånt här som är intressant. Vi har också face detection säger Nikon men det är ju inte jämförbara storheter som Gunnar riktigt påpekar. 91 kpixel är väl en ordentlig kompromiss där man tager vad man haver eftersom man inte som A99 kan låta hela sensorytan vara med i kontinuerlig AF. Det är ju en av den fasta spegelns verkliga fördelar kombinerad med hybrid-AF. Men det funkade ju redan för ett par generationer sedan i A55.
Nikons Face Detection i Live View ser rätt snabb ut. Jag har inte hittat något än som visar hur bra motsvarande funktion är i PDAF.
Bengf
Aktiv medlem
Många fotografer tittar nog inte på alla nya funktioner i sina kameror öht. Här har ju recensenter en viktig roll för att berätta om nya funktioners styrkor och svagheter, och det är där jag tycker storheten ligger i Ken Rockwells recension.
Det känns tyvärr som att många andra A99-testare bara jämfört funktionerna med de som finns i motsvarande Canon- eller Nikonskrälle (eller A900) och konstaterat att alla nymodigheter är "otestade och halvgenomtänkta", även när det leder till löjeväckande motsägelser (som Reichmanns förespråkande för sensorupplösning men ignorerande av EVFens betydelse för fokusprecision etc.), medan KR här gjort sitt jobb och informerar om andra bättre arbetssätt.
Tycker dock Sony faktiskt har varit lite smarta med att lyfta fram sin ansikts-AF genom att de från start aktiverat spårningen och ansiktsmarkeringen även för vanliga fokuspunktslägen. Medan jag förra veckan under en serietagning tafatt försökte hålla en kantfokuspunkt på en snabbgående modell så att denne hela tiden befann sig ca en tredjedel in i sökarbilden så markerade en grön kvadrat glatt modellens ansikte i sökaren och liksom påpekade retligt att kameran kanske klarar fokuseringen bättre än mitt eget manuella fumlande och att jag borde ägna min uppmärksamhet åt komposition och armpositioner istället.
Än är inte domslutet ute, men det känns lovande och KRs recension fick mig att titta på funktionen mer på allvar.
Valde du även in AFC-kontinuerlig då du använde dig av ansiktsökning, eller gör den det per automatik.
Om jag har förstått förklaringarna från Sony rätt (vilket iofs inte är säkert) så fungerar deras lösning ungefär som den som Nikon och numera också Canon använder. Dvs man koppplar ihop mätningen från AF-sensorerna med färg- och ljusinformation från ljusmätaren. Jag är inte så säker på att huvudsensorn är så inblandad där (annat än med AF-sensorerna på sensorn) - tänk på att huvudsensorn är påtagligt långsam (antal utläsningar per skeund) jämför med både de dedikerade PDAF-sensorna och ljusmätaren. En snabb AF handlar mycket om att hinna göra många mätningar inför varje bild.
Jo, eftersom de så vitt jag kan förstå faktiskt är ganska lika.
Fujifilm dyker ofta upp när vi talar ansiktsigenkänning eller motivigenkänning i allmänhet. Inte så underligt, de var pionjärer för tekniken, de tog faktiskt fram ansiktsigenkänning i foton före vi ens hade digitalkameror
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Det här ju faktiskt riktigt intressant.
Om det är lilvärdigt eller inte vet vi ju inte, så det är nog inte så värdefullt att anta det innan någon testat o h jämfört på riktigt. Om det är helt olika teknik bakom funktionen så är det sannolint att prestandan är olika. Vilken som är bättre är okänt, men att det skulle vara same-same tror jag inte på.
Det här har ju funnits också på Sony A550/A580 som är DSLR, men då bara i LV-lägena - både sensor och QLV. Den gröna rutan som markerar ansiktet kan röra sig över hela bilden även långt ut på sidorna, vilket inte skulle gå ifall PDAF-sensorerna användes, för de är ju koncentrerade runt mitten av bilden. Lite konstigt om Sony skulle helt bytt teknik på SLT-kamerorna. Det är ju en stor fördel att kunna utnyttja bildsensorn i alla lägen.
Sen har ju Sony också tillägget Smile shutter till sin FD ;-)
Ok, just denna finess kan nog de flesta klara sig gott utan, men iom att den finns så indikerar det att det knappast är AF-sensorerna som är inblandade, utan sensorn som gör jobbet.
/Mats
Om det är lilvärdigt eller inte vet vi ju inte, så det är nog inte så värdefullt att anta det innan någon testat o h jämfört på riktigt. Om det är helt olika teknik bakom funktionen så är det sannolint att prestandan är olika. Vilken som är bättre är okänt, men att det skulle vara same-same tror jag inte på.
Det här har ju funnits också på Sony A550/A580 som är DSLR, men då bara i LV-lägena - både sensor och QLV. Den gröna rutan som markerar ansiktet kan röra sig över hela bilden även långt ut på sidorna, vilket inte skulle gå ifall PDAF-sensorerna användes, för de är ju koncentrerade runt mitten av bilden. Lite konstigt om Sony skulle helt bytt teknik på SLT-kamerorna. Det är ju en stor fördel att kunna utnyttja bildsensorn i alla lägen.
Sen har ju Sony också tillägget Smile shutter till sin FD ;-)
Ok, just denna finess kan nog de flesta klara sig gott utan, men iom att den finns så indikerar det att det knappast är AF-sensorerna som är inblandade, utan sensorn som gör jobbet.
/Mats
FlyerOne
Aktiv medlem
Om det är en sak som jag är ABSOLUT, "WITHOUT A SHADOW OF DOUBT", HELT OCH HÅLLET, 100-PROCENTIGT, RIKTIGT, ALLDELES, OVILLKORLIGT, FULLKOMLIGT, KOMPLETT, GENUINT, UTAN MINSTA TVEKAN, TOTALT, OBETINGAT, FULLSTÄNDIGT SPIK-säker på, så är det att Face Detection-funktionen INTE använder sig av Off-Sensor PDAF-sensorerna.
När det gäller kompaktkameror...
.
När det gäller kompaktkameror...
.