Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur olika vi kan uppleva en kameramodell

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är det rejält förvirrat måste man säga, så du menar att en 100 tums tv upplevs som lika skarp som en 42-tummar med samma antalet linjer.

Ja, om betraktningsavståndet är proportionellt. Dvs man är t ex 2 meter från 42-tummaren och 5 meter från 100-tummaren.

Ja, om betraktningsavståndet är proportionellt. Dvs man är t ex 2 meter från 42-tummaren och 5 meter från 100-tummaren.

Ja när första Full-HD kom så sa man att skillnaden var att man kunde sitta närmare Tv:n, men lite förvirrande är det tycker jag, då även bättre elektronikgrejer i dyrare platt-Tv gav bättre bild med samma upplösning som den billigare Tv:n. Blir väl samma med sensorer i kameror och hur välbyggd den är med påkostade komponenter.

Så Sonys kompaktkameror med 18Mp måste då tillhöra bland världens pixel tätaste sensor då den är i miniformat. Jag tror inte att det kommer någon FF-kamera 90 Mp bara för att det är teoretiskt jämförbart med en högpixlad minisensor, det blir ett teoretiskt resonemang bara som inte fungerar i verkligheten, alla fall inte på flera år.

Pixeltätheten i kompaktkamerorna motsvarar ju någonstans 250 - 350 megapixel i småbildsformat, så 90 megapixel vore inre mycket att bråka om :) Eller ta entumssensorn i den mycket omskriva RX100 som har ju en pixeltäthet som motsvarar runt 145 megapixel i småbildsformat. Eller om Sony använder den pixelstrukturen i en 4/3-sensor så har Olympus plötsligt (redigering här, använde fel siffra först) möjlighet att göra en kamera med 38 megapixel - sug på den D800-ägare :)

Jag tror nog vi relativt snart kan se fler småbildssensorer som utnyttjar liknande pixelgeometri som i aps-c-sensorerna vi haft i några år nu. Ett exempel har vi ju redan med Sonys aps-c-design på 16 megapixel som påminner mycket om pixelstorleken (och allmänna prestanda) sensorn de tillverkar till D800. Tänk om/när Canon gör något motsvarande med tekniken de använder i sina 18-megapixels aps-c-sensorer, det ger småbildssensorer med runt 47 megapixel. Eller ta tekniken från Sonys eller Nikons respektive 24-megapixelsvarianter som motsvarar runt 55 megapixel i småbildformat.

90 megapixel är sensortekniskt antagligen inte så långt borta. Det som bromsar den utvecklingen är nog dels tekniska skäl som att vi vill bibehålla fart och allmänna prestanda i kameran - utan att ha tömt batteriet efter 50 bilder. Stora datamängder drar mycket processorkraft som i sin tur genererar värme och dra mycket batteri. Detta tillsammans med tillverkingskostnad för sensorerna är antagligen de största tekniska hindren just nu. Sedan har vi det mer prosaiska faktum att tillverkarna nog vill hinna få betalt för utvecklingen av den nuvarande tekniknivån innan de går vidare till nästa :)

Senast ändrad:
Pixeltätheten i kompaktkamerorna motsvarar ju någonstans 250 - 350 megapixel i småbildsformat, så 90 megapixel vore inre mycket att bråka om :) Eller ta entumssensorn i den mycket omskriva RX100 som har ju en pixeltäthet som motsvarar runt 145 megapixel i småbildsformat. Eller om Sony använder den pixelstrukturen i en 4/3-sensor så har Olympus plötsligt (redigering här, använde fel siffra först) möjlighet att göra en kamera med 38 megapixel - sug på den D800-ägare :)

Jag tror nog vi relativt snart kan se fler småbildssensorer som utnyttjar liknande pixelgeometri som i aps-c-sensorerna vi haft i några år nu. Ett exempel har vi ju redan med Sonys aps-c-design på 16 megapixel som påminner mycket om pixelstorleken (och allmänna prestanda) sensorn de tillverkar till D800. Tänk om/när Canon gör något motsvarande med tekniken de använder i sina 18-megapixels aps-c-sensorer, det ger småbildssensorer med runt 47 megapixel. Eller ta tekniken från Sonys eller Nikons respektive 24-megapixelsvarianter som motsvarar runt 55 megapixel i småbildformat.

90 megapixel är sensortekniskt antagligen inte så långt borta. Det som bromsar den utvecklingen är nog dels tekniska skäl som att vi vill bibehålla fart och allmänna prestanda i kameran - utan att ha tömt batteriet efter 50 bilder. Stora datamängder drar mycket processorkraft som i sin tur genererar värme och dra mycket batteri. Detta tillsammans med tillverkingskostnad för sensorerna är antagligen de största tekniska hindren just nu. Sedan har vi det mer prosaiska faktum att tillverkarna nog vill hinna få betalt för utvecklingen av den nuvarande tekniknivån innan de går vidare till nästa :)

Tackar för svaren, för jag fick flera svar, D800 stannade som sagt på 4bilder/s det var lite så jag menade att det är flera faktorer som måste bli bättre, så 90 Mp då måste det nog hända någonting på teknikfronten, eller att en del fotografer nöjer sig med 1bild/s för allt är inte action-motiv. sedan när man ser trenden mot allt mindre lättare kameror, så hopar sig nog problemen med kraft i batterier och vad du övrigt nämnde.

Pentax 645D och 40Mp med större sensor än FF, där mätte Foto upp fantastiska siffror vad gäller att fånga detaljer, trots att rekommenderad Iso-max låg vid Iso 400. Det pratas om sensorer på 36x36 mm jag tror att där kommer lösningen, att man tar i mot mycket ljus och sedan med ny teknik att passa vanliga småbildsobjektiv. skall man gå efter Pentaxen så säger det större sensor mindre pixlar om man nu vill dra in jämförelser, men ingen annan digitalkamera tecknar väl detaljer så bra som den.

//Bengt.

Canon hade någon från G-serien med 14 Mp som i mitten av objektivet gav mycket hög upplösning på det sätt som man varit van att Foto tidigare brukade redovisa, men den modellen skulle man helst hålla sig på bas-iso. man valde senare att gå tillbaka till 10Mp för att bättre klara bruset. nu har man ökat till 12Mp visserligen.

Nja, Canon bytte sensorteknik och den nya sensorn hade inte fler pixlar. Det var alltså inte för att få ned bruset pixelantalet minskade, även om det är många som påstår det ;)

Inte ens Sony gör sensorer som alltid är jättebra. Sensorn i min Nex-7 och A77 verkar t.ex. Inte sålt till någon annan, och ryktena gör gällande att uppföljaren får en helt ny sensor med lika många pixlar.

Inte ens Sony gör sensorer som alltid är jättebra. Sensorn i min Nex-7 och A77 verkar t.ex. Inte sålt till någon annan, och ryktena gör gällande att uppföljaren får en helt ny sensor med lika många pixlar.

Är du missnöjd med sensorn i nex-7 ?

Ny kamera kräver väl ny sensor? Har någon kamera tillverkare använt samma sensor i en ny kamera som ersättare till en 2 år äldre modell? (då undantaget tex A900/A850 som är samtida och inte en ersättare för varandra)

Ny kamera kräver väl ny sensor? Har någon kamera tillverkare använt samma sensor i en ny kamera som ersättare till en 2 år äldre modell? (då undantaget tex A900/A850 som är samtida och inte en ersättare för varandra)

Nja - Canon har samma sensor i 550D, 600D, 650D och 700D (d u även i 60D och 7D). Det skiljer väl minst 3 år mellan 550D och 700D.

Sony A580->A55->A37->A57
Sony NEX5N->NEX5R.>NEX6
Canon 550D->7D->600D->60D->650D->700D->70D
Nikon D5100->D7000

Finns väl små marginella skillnader mellan modellerna nånstans, men i grunden har samma sensor återanvänts ganska ofta. Sonys fina 16 megapixel och Canons 18 megapixlare är exempel på det där "samma" sensor återanvänts i ett flertal olika kameror.

Visst är det mer än två år mellan Canon 550D och 70D t.ex., eller mellan Sony A55 och A57?

Klart att tillverkarna vill "komma undan" med att hävda att det är helt nyutvecklat osv, men jag tror att det är i stort sett samma platta i t.ex. en gammal Canon 550D från början av 2010 och den sprillans nya 70D som planerar att släpas om nån månad, sen får de säga vad de vill.

Man tager vad man haver sa Kajsa Warg.

/Mats

Nja - Canon har samma sensor i 550D, 600D, 650D och 700D (d u även i 60D och 7D). Det skiljer väl minst 3 år mellan 550D och 700D.

Oj, det är därför Canon ligger efter så... Ingen uppdatering i tekniken. Var skiljer typ 550D och 700D som gör det värt att uppgradera. Eller är det bara för att locka in folk och köpa en billig instegskamera?
Trodde inte ens två instegskameror som ersätter varandra hade samma sensor definitivt inte 4 i rad.

Får väl ändra uppfattning in en i det dyta segmentet. typ nya 10 kkr. Hade inte accepterats i Nex-7 klassen/A77........ Hänt mycket på 3 år....

Sony har kanske skämt bort oss med bra sensorer tur att nya tillverkare är på ge, nya Nikon har ju en annan tillverkare av sensor än sony. Som är minst lika bra om inte bättre. Inte bra med en dominant tillverkare

Är det verkligen mer än 2 år mellan dessa ? (ej cannonen då)
Och ersätter D5100 D7000

Nä, det var exempel på återanvändning av sensorer.
Inte allt är "ersättning" då det är lite olika segment av kameror, men Sony A55 och A57 är väl samma segment, liksom Canon 550D och 700D osv. och dessa är det mer än två år emellan.

Canons 18megapixel-sensor var väldigt nydanande när den kom i 7D i slutet av 2009, men kritiserades för att de gått på tok för långt med att stoppa in många pixlar på liten yta (upplösning eller vad man kan kalla det för), men idag nästan 4 år senare är det inte alls så och den ligger lite efter konkurrenterna, men Canon lyckas ju paketera om den och sälja gammalt smör i ny förpackning om och om igen. Gemene man vet nog inte om att det sitter gammalt inkråm i de nya kameramodellerna...

/Mats

Sony A580->A55->A37->A57
Sony NEX5N->NEX5R.>NEX6
Canon 550D->7D->600D->60D->650D->700D->70D
Nikon D5100->D7000
---
Nä, och A55 ersatte verkligen inte A580. De representerar ju som bekant helt olika teknologier, och de såldes parallellt.

Inte heller är NEX-6 en ersättare till NEX-5-serien

Och inte var 7D en ersättning till 550D, 60D var inte en ersättare till 600 D, liksom 70D knappast kommer att bli en ersättare till 700D.

Och, som redan sagts, D7000 var ingen ersättare till D5100.

Edit: Du skrev ditt inlägg medan jag skrev mitt.

Jag håller med om att Sony kommer med nya sensorer snabbare än vad Canon gör. Det är dyrt att utveckla och ställa om produktionen, och Canon kan inte göra det lika ofta som Sony, som tillverkar betydligt fler sensorer och därför kan få igen utvecklings- och omställningskostnader tidsmässigt mycket snabbare (alltså oftare komma ut med nya sensorrer menar jag). Dock får vi räkna med att förbättringarna för varje gång kommer att bli allt mindre och mindre framöver när det gäller själva basplattan .
.

Nä, det var exempel på återanvändning av sensorer.
Inte allt är "ersättning" då det är lite olika segment av kameror, men Sony A55 och A57 är väl samma segment, liksom Canon 550D och 700D osv. och dessa är det mer än två år emellan.

Det håller jag med om!
sensorn i Sony A580->A55->A37->A57 och Sony NEX5N->NEX5R.>NEX6
Är väl en av de mest lyckade....

Köper man en high end kamera efter 2-3 år har vi nog förväntar vi oss lite valuta för uppdateringen.....

A57 och A55 är säkerhet två år

Nä, och A55 ersatte verkligen inte A580. De representerar ju som bekant helt olika teknologier, och de såldes parallellt.

Inte heller är NEX-6 en ersättare till NEX-5-serien

Och inte var 7D en ersättning till 550D, 60D var inte en ersättare till 600 D, liksom 70D knappast kommer att bli en ersättare till 700D.

Och, som redan sagts, D7000 var ingen ersättare till D5100.
.

Nä som sagt, jag skrev ju nyss det, men det är exempel på återanvändning av samma sensor i flera kameror och i en del av dessa fall är det mer än två år emellan.

Även om Sony A55 och NEX-5N t.ex. är olika typer av kameror så är det samma sensor över en tid av mer än två år. A55 och A57 är samma kamerasegment kan man säga.

Canon 550D till Canon 700D är mer än 3 år och samma sensor och precis samma segment.

/Mats

Edit: Du uppdaterade ditt inlägg medan jag svarade på det i ett nytt. :)

---
Köper man en high end kamera efter 2-3 år har vi nog förväntar vi oss lite valuta för uppdateringen.....
Ifall du menar att vi även i fortsättningen kommer att kunna förvänta oss lika stora förbättringar i sensorprestanda som vi har sett hittills, så är jag rädd att du kommer att bli besviken. Snart kommer vi att se att det kommer att bli mindre och mindre förbättringar för varje ny sensorgeneration. Det är inte så mycket kvar när det gäller att få högre känslighet ur basplattan. Vad som finns kvar att jobba med är förstås bättre brusreduceringsalgoritmer, och likaså hur vi tar hand om ljuset INNAN det kommer till sensorplattan. Men vi kommer förstås aldrig någonsin att kunna få mer ljus "att jobba med" än det som faktiskt kommer ut ur objektivets utgångspupill!
.

Nä som sagt, jag skrev ju nyss det, men det är exempel på återanvändning av samma sensor i flera kameror och i en del av dessa fall är det mer än två år emellan.

Var väl ett missförstånd då du citerade mig i ditt inlägg och jag skrev "Har någon kamera tillverkare använt samma sensor i en ny kamera som ersättare till en 2 år äldre modell?" inte återanvändning ;)

Dock får vi räkna med att förbättringarna för varje gång kommer att bli allt mindre och mindre framöver när det gäller själva basplattan .
.

Låter bra. :) då man slipper uppgradera.....

Haha, jag hade just skrivit:
Nä, det låter väl i och för sig inte alls så bra, men det är så det är! Vi är inte så långt ifrån den absoluta gräns som sätts av naturlagarrna, så därför blir de förbättringar vi kommer att se när det gäller basplattans känslighet att bli mindre och mindre.

Den här gången hann jag precis se din tilläggseditering, och då får din kommentar ju en helt annan innebörd...

Jag får således istället editera om mitt tillägg till:
I så fall är det ju förstås bra!

Dock...

Dock...

Än är det för tidigt att ropa hej!

Det finns förstås fortfarande kolossalt mycket annat som tillverkarna kan slänga in i sina nya modeller för att få oss att uppgradera. Jag menar inte bara ett oändligt antal mer eller mindre användbara nya finesser och funktioner i kamerahusen, utan även när det gäller sensorsystemet. Det skiljer t.ex. en hel del mellan olika kameramodellers färgåtergivning, så med andra ord finns här en hel del kvar som kan förbättras. Och man är inte lika nära gränsen för det möjliga när det gäller att ta in MYCKET ljus, dvs det dynamiska omfånget kan också komma att förbättras.

Sorry...
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar