Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur ofta kalibrerar ni era skärmar?
- Trådstartare jimh
- Start datum
gors
Aktiv medlem
Tja, träffas ni regelbundet ändå så är det väl kanske en bra idé.
Fast å andra sidan - oftast kalibrerar jag för att jag får för mig att skärmen inte stämmer riktigt. En kalibrering gör att jag mår jag lite bättre. Att i det läget komma på att Jim har mätmojen i Upplands Väsby skulle vara jobbigt.
Jag tror att jag kalibrerar i snitt varannan - var tredje vecka sådär.
Å andra sidan - om ett samköp gör att ni kan köpa bättre utrustning så är det kanske ändå en bra idé trots allt.
Fast å andra sidan - oftast kalibrerar jag för att jag får för mig att skärmen inte stämmer riktigt. En kalibrering gör att jag mår jag lite bättre. Att i det läget komma på att Jim har mätmojen i Upplands Väsby skulle vara jobbigt.
Jag tror att jag kalibrerar i snitt varannan - var tredje vecka sådär.
Å andra sidan - om ett samköp gör att ni kan köpa bättre utrustning så är det kanske ändå en bra idé trots allt.
Damocles
Aktiv medlem
He, har funderat att punga för en spyder med optical faktiskt, skulle kännas bättre än ett gamma chart och adobe gamma som är en lite knapphändig lösning, får se om det överhuvud taget funkar när jag får skiten från fuji. Annars är det massa goda pengar i skön.
Men å andra sidan tycker jag min skärm ändras lite från vecka till vecka, lätt att se genom att slänga upp gamma chartet i bakgrunden dock.
Men å andra sidan tycker jag min skärm ändras lite från vecka till vecka, lätt att se genom att slänga upp gamma chartet i bakgrunden dock.
Liax
Aktiv medlem
Ääääh, det är bara onödigt att kalibrera sin skärm. Kör lite rocken roll istället! Chansa!
Allvarligt talat. Hur viktigt är det att ständigt ha sin skärm perfekt kalibrerad? Jobbar du ofta med bilder som ska gå till tryck så kan det vara vettigt, men knappast annars. Oftast klarar man sig rätt bra med adobes kalibreringsverktyg och en tryckprofil. Tycker jag i alla fall!
Allvarligt talat. Hur viktigt är det att ständigt ha sin skärm perfekt kalibrerad? Jobbar du ofta med bilder som ska gå till tryck så kan det vara vettigt, men knappast annars. Oftast klarar man sig rätt bra med adobes kalibreringsverktyg och en tryckprofil. Tycker jag i alla fall!
Damocles
Aktiv medlem
Adobe Gamma i säg själv är inte värt mycket, men tillsammans med ett gamma chart går det klart mycket bättre. Då har man ju hela skärmen att jämföra på istället för tre små rutor bara.
Men jag lider av perfektionism, även om jag inte kan få bilderna som jag vill ha dom jämt, så ska jag baskeme inte kunna skylla på utrustningen.
Men jag lider av perfektionism, även om jag inte kan få bilderna som jag vill ha dom jämt, så ska jag baskeme inte kunna skylla på utrustningen.
Copy_Con
Aktiv medlem
jimh skrev:
Eller nja, det jag egentligen far efter är: Är en kalibreringsmojäng en pryl som är praktisk att samköpa med t ex ett par tre vänner utspridda över länet? Eller kommer jag i så fall att ångra mig och vilja ha den oftare än det systemet tillåter?
Jag tycker att det är en bra idé, förutsatt att du som tidigare nämnts har möjlighet att träffa personerna ngn gång i månaden (eller i alla fall varannan).
Själv så kalibrerar jag skärmen när den varnar (jag har en Barco som själv "känner" av färgförändringar) eller när jag är mitt uppe i ett känsligt jobb.
Copy_Con
Aktiv medlem
Liax skrev:
Oftast klarar man sig rätt bra med adobes kalibreringsverktyg och en tryckprofil. Tycker jag i alla fall!
Och vad har du för nytta av tryckprofilen om du inte har en skärm som har en ordentlig profil, och med tryckprofil hoppas jag innerligt att du inte menar US SWOP.
.Z.
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Adobe Gamma i säg själv är inte värt mycket, men tillsammans med ett gamma chart går det klart mycket bättre. Då har man ju hela skärmen att jämföra på istället för tre små rutor bara.
Var hittar jag ett gamma chart, måste det köpas eller går det att hitta på nätet?
Larsa
Damocles
Aktiv medlem
Här finns en del olika beroende på gamma. Detta står sig inte på något sätt mot en riktig calibrering, men underlättar jämfört med
Adobe gammas små rutor.
http://www.aim-dtp.net/aim/download/
Här är hur han har tänkt att användningen av det ska fungera.
http://www.aim-dtp.net/aim/photoshop/v6/adobe_gamma.htm
Även om jag inte skulle lite blint på det rakt av.
Adobe gammas små rutor.
http://www.aim-dtp.net/aim/download/
Här är hur han har tänkt att användningen av det ska fungera.
http://www.aim-dtp.net/aim/photoshop/v6/adobe_gamma.htm
Även om jag inte skulle lite blint på det rakt av.