Annons

Hur mycket tycker du att en 350D är värd idag?

Produkter
(logga in för att koppla)
billyskate skrev:
Jadu , på fyndbörsen kostar den 5995:- sprillans så 4000:- kanske?

MVH billy

Jag köpte min på Fyndbörsen den 22/3 för 5995.
han hade 8 st då jag ringde.

Sålde min 300D drygt ett år gammal för 4500.

Marlene
 
Är kameran äldre än ett år så är det ingen garanti kvar. Då ska man inte ge mer än 5000kr för 350D kit.

Kameror är inte vilken vanlig elektronik som helst. De får följa med överallt, ibland i +30 och 100% luftfuktighet och sedan -20 på fjället, de skakas, utsätts för enstaka vattendroppar etc. Jag skulle aldrig betala mer än 60% av nypriset för ett hus som saknar garanti.

Köpte D70s kittet nytt igår, pga. höga begpriser och så slipper jag vara nervös för att bli lurad på pengar vid långdistansköp. Det är ett jäkla sug efter kameror nu, varken Nikon eller Canon kan leverera = höga beg-priser.
 
marooned skrev:
Är kameran äldre än ett år så är det ingen garanti kvar. Då ska man inte ge mer än 5000kr för 350D kit.

Kameror är inte vilken vanlig elektronik som helst. De får följa med överallt, ibland i +30 och 100% luftfuktighet och sedan -20 på fjället, de skakas, utsätts för enstaka vattendroppar etc. Jag skulle aldrig betala mer än 60% av nypriset för ett hus som saknar garanti.

Direkt när du köper kameran privat har du ju ändå tappat garantin.... Dock lite svårt att bevisa att det inte är du som har köpt kameran om du har kvitto.

MVH
R
 
Tweedy skrev:
hehe fick ett bud på min 300D 4000 =) = )

LOL ! Det finns tydligen väldigt många som inte är prismedveten i det här landet :)

Det är väldigt märkligt tycker jag, nästan alla har väl internet idag, det tar väl inte mer än 5-10 min att bilda sig en uppfattning om vad prylar är värda på nätet.

Grattis till en suveränt bra affär Emma !

Kent.
 
jag funderar på att sälja min 350D (ca 5000 exponeringar)köpt 20:e december med batterigrep bg-e3 köpt i mars och kitobjektivet samt ett 512 megs sandisk
vad kan man rimligen få för det paketet?
 
FILM) (ulltand skrev:
Varför är det så?
När man köper en begagnad kamera så försvinner massor trygghet i garantier mm. Dessutom är ju kameran använd och brukad på ett sätt som kan vara svårt att kontrollera. Batteri o slutare slits... Programvaran är säkert äldre än på senare levererade kameror mm.

Det här med att garantier försvinner om jag köper en 350D beg som bara är 4veckor. Får jag inga garantier då för att jag är den andra ägaren av den, eller menas med att garantierna försvinner kameror som är äldre än 1år?
 
DennisP skrev:
Fick precis ett mail från en kille som säljer en 350D (observera att det inte är någon här på sidan) som svarade i stil med: "Jag vet att de finns i Tyskland för det priset och väntar mig inte att någon som vet om det kommer att köpa min för 6000:-, men att döma av intresset kommer jag garanterat att få mina 6000:-"

Så ungefär där nånstans bestämde jag mig för att spara lite till och köpa en helt ny istället, tror det blir bäst så.

// Dennis

Ja det är trist!

Ungefär lika trist med motivationen att hallå jag kan köpa denna vara från Tyskland sååå mycket billigare så vill du sälja så får du dra av ett par tusen!

Där jag resonerar ja men så köp då för fa.. från Tyskland och sluta slösa min tid!
Sedan om man desutom forskar så ser man att varan inte lagerförs och att inkommande ligger som oviss! Ja då är det bara att förvänta sig att det ligger dyrare som ni säger!

Jag har betalat min del av överpris på L optik, det är bara att svälja eller vänta :)
 
Tweedy skrev:
hehe fick ett bud på min 300D 4000 =) = )

Jag sålde min 2 1/2 år gamla 300d för 3500kr Dok väldigt välvårdad. Men 4000 för en 350 då skulle jag behålla kameran ett tag till. Ps det var ruskigt många som vill köpa en 300d för 3000:-
 
majo84 skrev:
jag funderar på att sälja min 350D (ca 5000 exponeringar)köpt 20:e december med batterigrep bg-e3 köpt i mars och kitobjektivet samt ett 512 megs sandisk
vad kan man rimligen få för det paketet?

Sälj den i delar, jag tror du får mer för utrusningen då!
 
robwah-9 skrev:
Direkt när du köper kameran privat har du ju ändå tappat garantin.... Dock lite svårt att bevisa att det inte är du som har köpt kameran om du har kvitto.

MVH
R

Aha. Så garantin gäller egentligen bara första ägaren, även om det skulle vara garantitid kvar vid ägarbytet?
 
danneman skrev:
...Så garantin gäller egentligen bara första ägaren...

Ja - den lagstadgade konsumentgarantin gäller endast den första ägaren. Dessutom gäller konsumentgarantin endbart privatkunder, alltså inte företag. Något att tänka på för fotografer med firma.
 
Jag tillhör skaran som under inga omständigheter skulle få för mig att betala mer än 50% av nypris på produkter som inte kostar mer än 10k nya. På lite dyrare produkter hamnar det i ett lite annat läge då det blir många tusenlappar man sparar även på 60-70% av nypris...
 
Prissättningen på begagnat marknaden är rätt konstig överlag vad det gäller kameror.

Jag är böjd att hålla med om att begagnat inte bör överstiga 50% av nyköps priset.

Visst kan man argumentera för att de dyrare optikerna eller kamerorna är mer välbyggda och därmed tål slitage bättre men nog fasen slits även de.

Kameror brukar man ju ange antalet exponeringar, objektiv brukar luddigt anges både antal år som ägaren haft den och generellt skick men vad säger det egentligen?

Hmmm...denna tråden väckte lite funderingar. Ska tänka lite mer ang ämnet.

Bra pris exempel: Köpte via FS annonsmarknad en Eos 350D åt min mor, medföljde gjorde kit objektivet, batterigrepp ink 2 batterier, en 430 blixt samt kartong med mera. Pris? 5500 om jag inte minns fel. Köptes i våras, helt ok.
 
Gör som försäkringsbolagen ...

Försäkringsbolagen räknar med 15% värdeminskning så fort du har använt kameran och därefter ytterligare 1% per månad.

Om vi räknar på samma sätt men jämför med dagens nypris så ...

En kamera som kostade 9.400 kr ny för ett år sedan och idag går att köpa ny för 7.000 kr skulle alltså vara värd ung 5.100 kr begagnad.

bara ett exempel ... / Jan-Olof
 
Fotokungen

Canon EOS 350D + 18-55 Pris: 5.490,00 kr (idag 2007-07-27)

5.490 kr -(15% + 12%) = 4.007,70 kr

Finns några i denna tråd som har angett 4.000 kr och det verkar stämma.
 
Pris idag 2008?

Har läst denna tråd, men den är så gammal, så jag förnyar den igen... :)

Hur mycket skulle du betala för en begagnad 350D idag 2008?

Kameran i mitt exempel är 3 år gammal, mkt välvårdad (har sett den), under 5000 exponeringar och har kitobjektivet + hela paketet med program, svensk manual, sladdar etc.

Förutom detta ingår även extra batteri, minneskort på 256 Mb samt en Lowepro axelremsväska, där det får plats extra objektiv, extern blixt mm.

vad tycker ni?
 
Re: Pris idag 2008?

Carrocs skrev:
Har läst denna tråd, men den är så gammal, så jag förnyar den igen... :)

Hur mycket skulle du betala för en begagnad 350D idag 2008?

Kameran i mitt exempel är 3 år gammal, mkt välvårdad (har sett den), under 5000 exponeringar och har kitobjektivet + hela paketet med program, svensk manual, sladdar etc.

Förutom detta ingår även extra batteri, minneskort på 256 Mb samt en Lowepro axelremsväska, där det får plats extra objektiv, extern blixt mm.

vad tycker ni?

Jag var på elgiganten idag, 400D med kitobjektiv kostade där 5495 sprillans ny. Jag tycker du kan bjuda max 2500 om ens det. Extra batteri är värt väldigt lite om det inte är original men även då om det är tre år gammalt. 256 mb minne kostar i stort sett ingenting om dom fortfarande säljer så små. En beggad väska betingar heller inget värde direkt.
 
Vår -07

Sålde min 350D inkl 1 gb minne, kitglugg, extra batteri och batterigrepp för 5000:- våren -07.
Då blev jag av med den direkt. Det var enligt mig marknadspris men enligt många var marknadsriset då ca 1000-1500:- högre.
Men jag tror väldigt få får ut vad de vill ha för sina beg kameror.

john
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.