Annons

Hur mycket solljus tål sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Canon Powershot S3 IS. Vi har haft ett strålande vinterväder där jag bor idag, och jag har varit ute och fotat en hel del, bland annat i skärgården.

Solen stod ganska lågt, men tillräckligt högt för att skina starkt och klart. Solljuset reflekterades dessutom kraftigt i havet.

Jag tog en hel del bilder med solen och/eller reflexerna i havet i bild. Exponeringen blev bra på bilderna. Jag exponerade så att landskapet i övrigt såg bra ut. Självklart blir just själva solen och starka reflexer av solljuset överexponerade och utfrätta, vita partier i bilden. Jag tycker inte det gör något alls. Tvärtom, det ger en önskvärd illusion av solens bländande effekt.

Men vad jag undrar är, hur mycket solljus tål bildsensorn när man fotograferar på det här sättet, utan att ta skada? Jag förstår att det är svårt att svara exakt. Det blir ju en kombination av ljusstyrkan, exponeringstiden, bländaröppningen och säkert en del andra saker också.

Jag undrar mer på ett ungefär. Finns det några tumregler? Ska man kanske egentligen aldrig fotografera med solen i bild när den lyser relativt starkt? Det vore synd i så fall. Kan man säga på ett ungefär när det börjar bli skadligt för bildsensorn, vad som är oskadligt och vad man definitivt ska undvika?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
detta är långt ifrån ett svar, snarare en tanke.
Om jag minns rätt så står det i min manual att man inte ska titta på solen, ens genom sökaren.
Detta tolkar iaf jag som att dina ögon kommer att ge upp långt före sensorn.

Så tror jag även, som du är inne på, att automatiken i kameran skyddar en hel del.
 
Har Leica fortfarande ridåslutare i tyg?

David G skrev:
Undrar också, är det nån som lyckats bränna upp sin sensor, alternativt slutare eller film?
Att folk lyckas bränna hål i (tyg-)ridåslutaren på sin mätsökarleica hör man talas om då och då, där finns ju heller ingen spegel ivägen som på en spegelreflex.
Och Leicaobjektiven är ju dessutom superskarpa, de blir ett perfekt brännglas om man lägger kameran så solen lyser rakt in...
 
Hu vad hemsk med hål i skutaren.

Man kanske åtminstone bör undvika att kameran stilla på stativ om solen är med i bild.
 
Goro skrev:
detta är långt ifrån ett svar, snarare en tanke.
Om jag minns rätt så står det i min manual att man inte ska titta på solen, ens genom sökaren.
Detta tolkar iaf jag som att dina ögon kommer att ge upp långt före sensorn.

Så tror jag även, som du är inne på, att automatiken i kameran skyddar en hel del.

Hej!

Det där med att inte titta på solen genom sökaren låter helt riktigt om det är en optisk sökare. Detsamma gäller ju med kikare och all annan optisk utrustning.

Min Powershot S3 IS har bara elektronisk sökare. Den visar samma sak som displayen, så där är det nog ingen fara för ögonen att titta på solen genom sökaren. En LCD-display eller elektronisk sökare kan ju inte på långa vägar återge den ljusstyrka solen egentligen har.

När det gäller sensorn så kan jag bara minnas att jag läst att man inte ska låta direkt solljus träffa sensorn under lång tid, dvs långa slutartider. Riktigt vad de menar med långa slutartider i det fallet vet jag inte, men när man fotograferar på vanligt sätt en solig dag behövs ju i regel bara korta slutartider, så det borde inte vara någon större fara för sensorn.

Fast man bör nog inte fotografera ofta direkt mot solen när den står högt, men det har jag inget intresse av att göra i alla fall.

Mvh.
Lasse C
 
Lasse C skrev:
Hej!

Det där med att inte titta på solen genom sökaren låter helt riktigt om det är en optisk sökare. Detsamma gäller ju med kikare och all annan optisk utrustning.

Min Powershot S3 IS har bara elektronisk sökare. Den visar samma sak som displayen, så där är det nog ingen fara för ögonen att titta på solen genom sökaren. En LCD-display eller elektronisk sökare kan ju inte på långa vägar återge den ljusstyrka solen egentligen har.

När det gäller sensorn så kan jag bara minnas att jag läst att man inte ska låta direkt solljus träffa sensorn under lång tid, dvs långa slutartider. Riktigt vad de menar med långa slutartider i det fallet vet jag inte, men när man fotograferar på vanligt sätt en solig dag behövs ju i regel bara korta slutartider, så det borde inte vara någon större fara för sensorn.

Fast man bör nog inte fotografera ofta direkt mot solen när den står högt, men det har jag inget intresse av att göra i alla fall.

Mvh.
Lasse C


Men slutaren är ju öppen hela tiden, annars skulle du inte se nåt på lcd:n, därav min tanke att det inte kan vara nyttigt att ha kameran stilla med solen i bild en längre tid, som på stativ.
 
David G skrev:
Men slutaren är ju öppen hela tiden, annars skulle du inte se nåt på lcd:n, därav min tanke att det inte kan vara nyttigt att ha kameran stilla med solen i bild en längre tid, som på stativ.

Hej, David!

Är det verkligen så?. De fotograferingstillfällen jag tänkte på var när man fotograferar t ex ett landskap med solen i bild och tittar genom den elektroniska sökaren en stund medan man komponerar bilden, ställer in exponering etc. Är verkligen sensorn utsatt för solljuset under tiden då?

Jag trodde att slutaren bara släppte in ljus till sensorn under själva slutartiden, som ju oftast brukar vara mycket kort under sådana ljusstarka förhållanden, och att det man såg i sökaren eller på LCD-displayen på något sätt gick mer direkt från optiken och omvandlades till en bild på LCDn utan att ljuset nådde sensorn. Men du kan mycket väl ha rätt, och i så fall bör man självklart vara försiktig, inte för ögonens skull med elektronisk sökare, men för sensorns.

Mvh.
Lasse C
 
Lasse C skrev:
Jag trodde att slutaren bara släppte in ljus till sensorn under själva slutartiden, som ju oftast brukar vara mycket kort under sådana ljusstarka förhållanden, och att det man såg i sökaren eller på LCD-displayen på något sätt gick mer direkt från optiken och omvandlades till en bild på LCDn utan att ljuset nådde sensorn.

Nej, kameror med elektronisk sökare har bara en sensor som används till både sökarfunktionen och att ta bilden. Undantaget är några systemkameror från Olympus som har en särskild sensor till sökarfunktionen.

Vanliga digitala kompaktkameror har en sensor som fungerar i videoläge när sökaren är aktiv och slår om till stillbildsläge när man trycker på slutarknappen.

Johannes
 
Vad säger erfarenheten

I de flesta (alla) manualer står det att sensorn kan förstöras. I lika många manualer står det att kameran inte fungerar i kallare miljö än 0 grader. Många på fotosidan kan skriva under på att kamerorna fungerar i betydligt kallare förhållanden. Det står att man ska vara försiktig att rikta kameran mot solen så att man inte kan reklamera om man skulle få för sig att ha minsta bländarvärde och 10 minuters exponering med en sol i zenit.
Jag har aldrig hört om någon som förstört sin sensor och jag har aldrig läst om det i någon fotobok.
 
Hej!

Jag kan lägga till att jag mejlade Canon om det här. Detta är deras svar:

Citat:

Att solen eventuellt skulle vara med på bild är inte skadligt om inte slutartiden blir för lång. Det finns inga egentliga tumregler för hur mycket solljus som sensorn tål, och oss veterligt har vi inte haft någon kamera inne för service på grund av sol/bränn-skador.

Slut citat.

Mvh.
Lasse C
 
Johannes-S skrev:
Nej, kameror med elektronisk sökare har bara en sensor som används till både sökarfunktionen och att ta bilden. Undantaget är några systemkameror från Olympus som har en särskild sensor till sökarfunktionen.

Tack, Johannes!

Det var skönt att få klarhet i den frågan. Jag vill gärna veta hur mina saker fungerar.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.